Istoria cartilor postale de Craciun o are, printre artistii care au facut cariera internationala, pe Ellen Hattie Clapsddale. Biografia acestei femei este de o sensibilitate cutremuratoare. Ellen a fost cea mai inventiva si mai prolifica artista dedicata marii bucurii de iarna a copiilor, Nasterea Domnului. Nascuta in oraselul South Columbia, statul american New York, Ellen Clapsddale (1863-1934) a fost eleva de seminar si la finele adolescentei s-a angajat ca desenator la un ziar din localitatea natala.
Talentul sau la pictura a devenit curand notoriu, iar Ellen ajunsese sa dea lectii de desen copiilor, in neincapatoarea sa locuinta. Modesta, tanara artista a inceput sa fie solicitata de reviste importante. Spre finele secolului XIX, Hellen Clapsddale devine angajata principala a renumitei firme International Art Company. Ciclurile sale de gravuri dedicate inocentei copiilor au avut drept motto titlul unei poezii pe care a scris-o in amintirea mamei sale: "Inima mea este un copil". Ramura germana a companiei de arta i-a adus celebritatea, pe cand Ellen s-a mutat in Germania pentru a lucra.
Din pacate, decizia de a-si desfasura cariera in Europa i-a distrus viata si cariera. Primul razboi mondial a compromis total activitatea sa, multe din operele ei au fost pierdute, iar tipografiile si-au incetat activitatea. Celebra artista a copiilor a devenit pur si simplu o cersetoare. Ramasa fara nici cel mai mic venit si fiind necasatorita, Ellen Clapsddale s-a transformat intr-o "fetita cu chibrituri" cat se poate de reala. Socul financiar i-a afectat si puterea de munca si, treptat, sanatatea psihica. Directorul companiei "Wolf" s-a ingrijit de ea si a readus-o in SUA. Saraca lipita si aflata in incapacitate psihica de a-si castiga existenta, artista care a incantat copiii cu lucrarile sale atat de delicate a murit in crunta mizerie, la saizeci si noua de ani.
Ellen Clapsddale a fost cea mai importanta urmasa americana a traditiei englezesti a Craciunului numite "ilustratia victoriana" (referire la lunga domnie a reginei Victoria a Marii Britanii). Accentul cade pe puritatea prichindeilor care asteapta daruri si care exulta in peisaje hibernale. Mai putin decat astazi, subiectul religios, izvorul tematic reprezentat de Nasterea lui Iisus, era aproape "secundar" in comparatie cu scenele familiale profane. Pentru Ellen Clapsddale, care nu avut copii, joaca in mediul cotropit de zapada a fost tema predilecta.
PAUL IOAN
Comentarii