Ilustrand evenimente din Geneza, Michelangelo face referire la celebrul Noe in doua scenarii: potopul si betia. Si remarcam de la bun inceput un aspect controversat, exploatat de multi alti artisti: pe arca se salveaza familia lui Noe: el, sotia, cei trei fii cu nevestele lor, dar nici un alt om pe de Pamant. Drama acestora este ca sunt martorii mortii atator suflete care-si pierdusera credinta dreapta. Iar Michelangelo reda cu geniul sau agonia femeilor cu prunci in brate si a barbatilor, disperati de urgia ce cazuse asupra lor.
Acesta este un motiv al con-troverselor in ceea ce priveste aceasta legenda biblica. Noe este ultimul patriarh inaintea potopului si el face un legamant cu Dumnezeu. Dar astfel de legaminte vor face si Moise si Abraham. Iar ambii se roaga Creatorului sa crute vietile oamenilor. Stim episodul in care Abraham chiar face un targ cu Divinitatea pentru salvarea unui numar de credinciosi inaintea distrugerii Sodomei si Gomorei. Noe nu face nici un targ. El asculta disciplinat de spusa lui Dumnezeu si executa totul intocmai. Aici se ridica o alta problema pe care artistii nu au stiut s-o rezolve in lucrarile lor: animalele care au incaput in spatioasa arca. Michelangelo evita acest aspect, iar arca sa pare destinata numai familiei lui Noe. Dar in reprezentarile standardizate apar atat animalele "curate" (in stil evreiesc), cate sapte perechi, cat si celelalte (cate o pereche). Viata pe Pamant trebuie s-o ia de la capat, iar arca ar fi trebuit sa le gazduiasca pe toate. Unii ilustratori medievali chiar starnesc zambete, involuntar, figurand o punte pe care urca spre nava elefanti, girafe, tigri si lei, intr-o tovarasie neconditionata, usor "tranchilizata".
Noe este un personaj de hotar si din alte motive. El este ultimul pamantean cu varsta matusalemica (traieste 950 de ani), iar dupa el viata se intinde precum cea a lui Moise, pana la maximum 120 de ani. Viata reincepe dupa potop si Noe este primul agricultor folosind plugul si primul cultivator al vitei de vie. Dar este si primul betiv. Iar prima betie a omului trezeste furia divinitatii intr-un mod controversat. Despuiat in cortul sau, Noe este vazut de fiul sau Ham, care-l arata celorlalti doi fii, Jafet si Shem, care-l acopera. Pentru culpa de "voyeurism" (am spune astazi), Ham este blestemat ca fiii sai sa fie slugile celorlati doi fii. Aici traditia crestina ne spune ca neamul lui Jafet a repopulat Europa, neamul lui Shem a fost localizat in Asia, iar cel al lui Ham in Africa, pentru a justifica sclavia indelungata a populatiei de culoare. Iar daca vorbim despre traditii, sa amintim si ca literatura rabinica spune ca Noe a intarziat construirea arcei 120 de ani, pentru ca multi pacatosi sa se indrepte si sa fie salvati.
Primele cinci carti ale Genezei ("Torah") au fost colationate probabil, in secolul al V-lea i.Ch., din surse mult mai vechi. Dar legende ale unui potop universal exista si-n mitologia greaca (Deucalion si arca sa) si mai ales babiloniana, unde evreii au fost dusi in exil de catre Nabucodonosor II (sec. VI i.Ch.). Mituri aproape identice exista si in hinduism. Importanta epocala a lui Noe si a reimprospatarii Pamantului consta si in faptul ca el este mentionat in genealogia lui Iisus din Evanghelia dupa Luca, pe linia cu Abraham si David, desi Iosif nu este tatal lui Iisus! In genealogia dupa Marcu, Noe nu este inclus.
PAUL IOAN
Comentarii