• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
sâmbătă, 5 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
sâmbătă, 5 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Povesti nepovestite din tablouri

Povesti nepovestite din tablouri

26 septembrie 2022
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Nu de putine ori, aprecierile de care se bucura opera de arta vin dintr-o zona anexa a acesteia: detalii insolite din biografia autorului, o sursa de inspiratie surprinzatoare, destinul urmarit in timp al creatiei respective si asa mai departe.

 Chiar si daca este vorba despre intamplari marunte, insa legate de un nume celebru ori care au atras atentia publicului, asemenea povesti – fie ele si „cosmetizate” – merita sa fie spuse. Pentru ca un tablou, de pilda, nu poate fi „intreg”, daca nu i se cunoaste evolutia cat mai bine, in primul rand de catre iubitorii de frumos si de valori autentice.

 Poate ca, intrand intr-o galerie de arta, nu suntem pregatiti decat sa privim imagini asternute cu maiestrie pe panza ori sa descoperim ca marmura, bronzul, sticla pot fi modelate in infinite forme, pentru a ilustra o idee, un gand, un vis.

 Totusi, fiecare asemenea creatie in sine spune in felul ei o poveste. Poate fi povestea propriului ei destin sau poate sugera povesti de viata impletite in mod imprevizibil si spectaculos chiar in jurul mesajului explicit al lucrarii respective.

 Un exemplu foarte interesant in acest sens pune impreuna abilitati artistice de facturi diferite si distantate in timp, dar care se regasesc intr-un nou mesaj pentru public. Pictorul olandez Carel Pietersz. Fabritius, un remarcabil elev al lui Rembrandt, a realizat in anul 1654 un tablou care il reprezinta: Het puttertje (in olandeza, „Cinteza de aur”; in limba engleza – „The Goldfinch”).

 In acelasi an, el a pierit in urma unei mari deflagratii produse la un depozit de material explozibil. Pasarea din tablou ar trebui sa reprezinte un simbol al bucuriei de a trai, al liber-tatii, cinteza fiind admirata pentru sunetele placute pe care le emite.

 Insa tocmai de la cantecul sau provine si soarta tragica a multora dintre aceste pasari: sunt tinute in captivitate, li se fura libertatea definitiv, pentru ca auzul stapanului sa se desfete cu ciripitul lor.

 In tabloul lui Fabritius, acesta este mesajul principal, accentuat si de plasarea pasarii intr-un decor auster – si el foarte sugestiv din acelasi punct de vedere – legata de un picior cu un lant subtire ce ii ofera o libertate de miscare iluzorie, extrem de limitata si excluzand ideea de zbor, in fond definitorie pentru aceasta specie.

 In anul 2013, scriitoarea americana Donna Tartt a publicat romanul „The Goldfinch”. Actiunea fictiva incepe la Metropolitan Museum of Art din New York, unde o explozie declansata in urma unui act terorist o ucide pe mama unui adolescent care va fi eroul principal al cartii.

 In haosul general, acesta fura tabloul Het puttertje al lui Fabritius, cu ajutorul caruia, in anii urmatori, isi va cladi o situatie materiala prospera, ce ii va da iluzia libertatii de a face orice cu viata sa. De fapt, tanarul ramane captiv al propriilor himere si acte necugetate, intr-un fel asemanator pasarii din tablou.

 In anul 2014, romanul Donnei Tartt a primit Premiul Pulitzer pentru fictiune, iar in septembrie 2019 a fost lansata adaptarea lui cinematografica realizata de prestigioasele studiouri Warner Bros. Toate acestea, pornind de la micul tablou pictat acum 368 de ani, expus in prezent in cadrul Colectiei Mauritshuis din Haga.

 Un traseu oarecum invers, dinspre opera scrisa catre tablou, este parcurs de „Ofelia”, al prerafaelitului Sir John Everett Millais (finalizat in 1852), avand la baza binecunoscuta piesa „Hamlet” a lui William Shakespeare. Desigur, nici pe departe nu se poate vorbi despre vreo inovatie in materie de sursa de inspiratie, majoritatea picturilor preluand la vremea respectiva subiecte livresti. Totusi, primul element izbitor in acest caz este faptul ca in tragedia sus-mentionata nu apare scena in sine a sinuciderii Ofeliei, ci ea este relatata de regina Gertrude. Millais insa nu o evoca pe tanara sfasiata intre iubirea pentru printul Hamlet si cea pentru tatal ei, Polonius. El pune accent pe destinul tragic al acesteia, o fiinta curata ce devine jertfa nevinovata pe altarul uneltirilor si intereselor meschine ale celor din jurul sau. Asadar, in tablou apare Ofelia ca o mireasa a Mortii, plutind pe apa care i-a devenit pat de odihna vesnica.

 In aparent contrast cu sensul dramatic, ea este inconjurata si aproape acoperita de o vegetatie de-a dreptul exuberanta, al carei model a fost preluat de Millais din mediul natural real.

 In schimb, pentru imaginea personajului feminin, el a ales-o pe Elizabeth Siddall, o tanara de 19 ani, care a pozat pentru el intr-o cada de baie umpluta cu apa, amplasata in studioul lui din Londra!

 O alta „poveste din spatele povestii”, care nu diminueaza insa nicidecum valoarea in sine a operei de arta.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Stupii de piatra

Urmatorul Articol

Manastirea Lepsa

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica „Sfântul Mina” – Vergu

16 iunie 2025

Emblematica pentru viata spirituala a Capitalei, Biserica „Sfântul Mina” – Vergu din...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Surpatele

26 mai 2025

Aflata în judetul Vâlcea, comuna Frâncesti, satul Surpatele, manastirea cu acelasi nume,...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Urmatorul Articol

Manastirea Lepsa

Orase-parcuri pe mapamond

Perfectiunea rujurilor

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.