Numele unei familii de pictori olandezi din veacurile 16-17, a caror faima s-a raspândit în întreaga lume, continua sa fascineze si sa uimeasca privitorul, dincolo de timp: Bruegel.
La originea notorietatii lor se afla calitatile speciale demonstrate de Pieter Bruegel cel Batrân – tatal (numit „Taranul Bruegel”) – al carui talent a fost mostenit de Pieter Bruegel cel Tânar. Acesta din urma a fost un pictor flamand, cunoscut pentru numeroasele copii dupa tatal sau, pentru lucrarile sale, precum si compozitiile originale.
Productia mare a atelierului sau, care a produs atât pentru piata locala, cât si de export, a contribuit la raspândirea internationala a picturilor tatalui, care a murit în 1569, când Pieter cel mai mic avea doar cinci ani. Dupa moartea mamei, Mayken Coecke van Aelst, în 1578, Pieter, împreuna cu fratele Jan Bruegel cel Batrân (numit „Paradise Breugel”) si sora Marie, au plecat sa locuiasca cu bunica lor Mayken Verhulst. Mayken Verhulst a fost vaduva prolificului artist Pieter Coecke van Aelst, un artist împlinit în sine, cunoscut pentru picturile sale în miniatura, înca o dovada a mostenirii talentului artistic de catre nepoti, carora se pare ca le-a fost si primul profesor. În mod traditional, Pieter Bruegel cel Tânar era supranumit „Hellse Bruegel”, deoarece se credea ca este autorul mai multor tablouri cu reprezentari fantastice ale focului si imagini grotesti, însa acestea sunt mai nou atribuite fratelui sau, Jan.
Fara niciun fel de sens peiorativ al afirmatiei de mai jos, poate fi mentionat, preluând un detaliu consemnat de biografii pictorului si care se regaseste în mod evident în tablourile sale. Stabilit la Anvers cu familia, unde a detinut un atelier de copist prolific, a trecut totusi prin momente de mari dificultati financiare pricinuite de pasiunea sa pentru bautura – de altfel, o trasatura de care numerosi pictori nu au fost straini.
Totusi, de aici deriva un anume dinamism al unora dintre picturile cele mai valoroase, precum O lupta de tara sau, si mai elocvent, unul dintre cele mai reusite modele originale ale artistului, pictura Avocatul satului.
În ideea de mai sus, atrage atentia în mod deosebit o bizara imagine, cu certe elemente suprarealiste, care înfatiseaza – într-un cadru flamand clasic – un barbat având o pozitie grotesca, asezat pe un ou urias, prin a carui coaja sparta se observa un chip uman culcat. Nu mai putin interesanta este reproducerea cu titlul Alchimistul, dupa un tablou mai vechi al tatalui sau. Foarte cunoscut ramâna însa peisajul de iarna cu patinatori pe râul înghetat si o capcana pentru pasari, o alaturare destul de bizara prin semnificatia intrinseca a celor doua elemente.
De altfel, Peter Bruegel a avut o înclinatie aparte catre imagini rurale clasice, cum ar fi: Procesiunea casatoriei, Dans de nunta, Târg de tara, Proverbe flamande, dar mai cu seama catre subiectele religioase, cel mai frecvent retinând atentia prin aglomerari umane prilejuite de binecunoscute episoade biblice: Predica Sfântului Ioan Botezatorul, Procesiunea catre Calvar, Adorarea Magilor, Sfânta Familie cu Sfântul Ioan.
Dupa cum am aratat si mai sus, deloc de ignorat sunt copiile realizate dupa lucrari ale tatalui sau, fara de care, spun unii critici de arta, numele Batrânului Bruegel nu ar fi ramas atât de faimos si datorita carora atelierul din Anvers a putut sustine o activitate artistica foarte apreciata în epoca respectiva.
Picturile sale de gen cu tarani subliniaza pitorescul, dar sunt considerate de unii ca fiind lipsite de subtilitatea si umanismul creatiilor lui Pieter.Tot aici, a format cel putin noua discipoli, între care Frans Snyders si Andries Daniels, dar in acelasi timp, a extins repertoriul tatalui sau prin propriile sale inovatii si variatii pe teme promovate de acesta.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii