O unda limpede, lunecoasa, dar profunda, de nostalgie si introspectie, ne picura în suflete obiectele vechi, care nu de putine ori readuc în memoria omului adult imagini si mai ales trairi din copilarie si tinerete.
La fel ca savuroasa prajitura evocata de Proust atunci când ne sugereaza ca se afla „în cautarea timpului pierdut”, un ceas mecanic sau o ceasca de portelan, o calimara în care cerneala s-a uscat ori un catel de plus cu blana tocita, o noptiera cu lemnul masiv usor scorojit si – de ce nu? – o lampa ce poate ca ne lumina cândva serile tainice de iarna: iata câteva lucruri simbolice, a caror valoare se odihneste tacuta în însusi faptul ca ele exista.
Lampile de masa („veghetoarele” de lânga paginile de carte îngalbenite), cu palidul lor soare artificial, cele ramase în parfumul trecutului cu întregul farmec nealterat, fac parte azi dintr-un curent artistic cu adevarat fabulos, plin de încântare si de valoare estetica.
Moda „vintage” acopera în prezent o arie impresionanta, chiar daca la începuturile sale ea se limita foarte strict la… anumite vinuri (si, mai rar, la uleiuri rare) impregnate cu o noblete aparte.
Aceste raspândite obiecte casnice, pe care multi le-ar considera banale, în contexte speciale emana cu mare generozitate efluviile spirituale conferite de talentul, maiestria, inspiratia si, desigur, generozitatea interioara ale mesterului creator. Sunt lampile de masa realizate din vitralii, manual, care par a veni sa completeze exact acel detaliu imagistic si loc ambiental caruia îi lipsea ceva important pâna de curând.
În pofida faptului ca asemenea lucrari ca marfa, dar ca produs de o factura oarecum elevata, se gasesc din belsug în magazinele de profil, un numar destul de restrâns de artisti plastici s-au aplecat asupra mestesugirii lor cu meti-culozitate, rabdare si întelegere a valorii timpului care nu se mai întoarce în trup.
Nu sunt deloc hazardate asemenea aprecieri referitoare la lampile „vintage”, daca le putem admira, cerceta cu ochii si mintea si sufletul, întrucât ele însumeaza o varietate surprinzatoare de mesaje estetice legate deseori chiar organic de viata privitorului avizat.
Asa cum miscarea de iluminat Arts & Crafts a fost un produs secundar al erei masinilor, la fel a fost si stilul „vintage” de iluminat si decor care a aparut în SUA la sfârsitul secolului al XIX-lea si începutul secolului al XX-lea. Rezultatele au fost modele bogate decorative, care sunt bucati pure din stilul si istoria SUA.
Lampile de masa cu vitralii de epoca, realizate manual, prezinta piese aranjate într-un design decorativ aproape mirific, daca sunt puse în valoare cu o reala cunoastere a complementaritatii formelor, culorilor si jocurilor de lumini.
Piesele de sticla sunt lipite împreuna cu folie de cupru, formând un abajur „vintage”, dar pot fi folosite si în corpul lampii ori în alte corpuri de iluminat. Când lumina este aprinsa, ea radiaza prin abajurul de sticla si „alinta” în stilul sau aparte piesele de vitraliu. Sticla „arzânda” este magnifica, atractiva si da viata lampii, iar variatiile naturale fac din fiecare abajur de lampa o capodopera a sa.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii