Fratii Orville si Wilbur Wright au crescut în Dayton, Ohio, si au devenit pasionati de aviatie dupa ce au aflat despre zborurile cu planorul ale inginerului german Otto Lilienthal, în anii 1890.
Spre deosebire de fratii lor mai mari, Orville si Wilbur nu au urmat un colegiu, însa posedau o extraordinara abilitate tehnica si o abordare complexa de a rezolva problemele de mecanica. Ei au construit singuri tiparnite, iar în 1892 au început sa produca biciclete, succesul afacerii permitându-le sa-si urmeze visul de a realiza primul aeroplan din lume. În 1900 s-au stabilit la Kitty Hawk, un sat izolat din Carolina de Nord, cu vânturi constante si dune de nisip de pe care aeronavele se puteau lansa. Mai târziu, în acelasi an, au construit un tunel de vânt primitiv, unde au testat aproape 200 de aripi si cadre de diferite forme si modele. În cele din urma au pus la punct un planor având un sistem de ghidare bazat pe o cârma mobila, care le permitea sa controleze zborul.
Ulterior, au creat un motor cu combustie interna de 12 cai-putere pe care l-au asamblat la Kitty Hawk. Pe 14 decembrie, imediat dupa decolare, aeronava s-a izbit de sol si a necesitat reparatii serioase. Apoi, pe 17 decembrie, la ora 10.35 a.m., în fata a cinci martori oculari, aeronava s-a lansat pe o pista improvizata si s-a înaltat în zbor, parcurgând circa 40 de metri în 12 secunde.
Epoca aviatiei moderne se nascuse. Alte trei teste au fost efectuate în aceeasi zi, Wilbur si Orville pilotând alternativ aparatul. Wilbur a desfasurat ultimul zbor, acoperind peste 250 m în 59 de secunde.
În 1905, beneficiind constant de îmbunatatiri, aeroplanul lor putea deja practica manevre complexe si ramâne în aer 39 de minute, iar în 1909 au semnat primul contract cu armata SUA pentru construirea de aeroplane.
Wilbur Wright va muri de febra tifoida în 1912, dar Orville va trai pâna în 1948, asistând la dezvoltarea fara precedent a aviatiei si la primele zboruri comerciale.
GABRIEL TUDOR
Comentarii