Atunci cand fratii Lumicre prezentau unei lumi incremenite in uimire primele lor „imagini miscate”, poate nimeni nu banuia ca intr-o zi cea de-a saptea arta, cum a fost numit cinematograful, va ajunge sa reproduca realitatea nu doar in alb-negru, ca la inceputuri, ci si in culori. O data ce cinematografia in culori si-a intrat in drepturi, putini regizori s-au mai intors la pelicula alb-negru. Cei ce au facut-o au fost motivati fie producatori independenti, atrasi de preturile mult mai reduse, fie au fost genii ale cinematografului care au dorit astfel sa dea un efect deosebit creatiilor lor. Haideti sa ne reamintim impreuna de asemenea filme, citind randurile urmatoare.
Omul care nu era acolo (2001)
Fratii Cohen nu mai au probabil, nevoie de nici o prezentare. Rasfatati ai Oscarurilor, unde s-au impus in ultimele decenii de mai multe ori, de la Fargo la No Country for the Old Men, ei au fost totodata si creatorii unor „filme de cult”, precum Marele Lebovsky. Omul care nu era acolo este unul dintre filmele mai putin cunoscute ale celor doi regizori dar cu siguranta el nu trebuie neglijat. Pelicula descrie povestea unui barbat ce incearca sa iasa din monotonia vietii cotidiene, personajul principal fiind interpretat de carismaticul Billy Bob Thornton, caruia ii dau replica Scarlett Johansson si Frances McDormand. Filmul a fost de fapt turnat in culori dar difuzat in alb-negru, pentru a da mai multa autenticitate actiunii, petrecute in anii ’50.
Pi (1998)
Iarasi un film de arta, apartinand lui Darren Aronofsky, regizorul magnificului Recviem pentru un vis. Eroul este un geniu matematic care jongleaza cu numerele si de aceea este pur si simplu „vanat” de companiile de pe Wall Street, dornice sa obtina castiguri de pe urma lui. Asemanarea cu O minte sclipitoare este evidenta, cu atat mai mult cu cat eroul sustine ca a gasit corespondente numerologice interesante ale textelor din cartea sacra Torah.
Noaptea mortilor vii (1968)
Chiar daca au strambat din nas criticii de arta la aparitia acestui film, nimeni nu poate nega ca el a avut un succes extraordinar. De fapt, am putea spune ca este cel mai profitabil film realizat vreodata, daca punem in cumpana banii investiti si profitul realizat. Cu doar 114.000 dolari, regizorul George Romero a reusit sa realizeze un film care va aduce ulterior incasari de peste 40 milioane, devenind unul dintre horror-urile de referinta ale cinematografiei moderne. In plus, pelicula a influentat si mentalitatea americana, in era post-Vietnam, intrucat el incearca o subtila critica a societatii. Ca sa va faceti o idee despre cum s-a realizat acest film, sa spunem ca efectele speciale, care in alte creatii cinematografice valoreaza milioane de dolari, au costat doar cateva mii de dolari – de pilda „sangele” care curge siroaie a fost de fapt sirop de ciocolata Bosco – diferenta dintre maron si rosu nefiind vizibila, datorita peliculei alb-negru!
Ed Wood (1994)
Daca va e dor sa-l vedeti pe Johnny Depp la inceputurile carierei sale, puteti viziona filmul Ed Wood, realizat de controversatul Tim Burton acum 15 ani. Un cult movie inspirat de viata regizorului cu acelasi nume. Atunci cand Burton si-a anuntat intentia de a realiza un film in intregime in alb-negru, magnatii de la Columbia Pictures l-au refuzat, stupefiati, spunand ca le-ar fi imposibil sa vanda o astfel de pelicula pe pietele straine. Burton n-a acceptat nici in ruptul capului sa se razgandeasca si in cele din urma s-a adresat celor de la Disney, care i-au oferit controlul absolut asupra creatiei sale. Filmul a adus doar 5,8 milioane de dolari, dar a fost aclamat de critica de specialitate.
Manhattan (1979)
Comedie spumoasa, regizata de un maestru incontestabil al genului – Woody Allen. Filmul a castigat premiul BAFTA si a fost extrem de bine primit de critica si marele public. Woody Allen a decis sa filmeze in alb-negru pentru ca astfel isi amintea Manhattan-ul copilariei sale, din carti si ilustrate postale. Desi ulterior a realizat numeroase alte pelicule, mult mai de succes, talentatul regizor sustine ca Manhattan ramane favoritul sau, din simplul motiv ca-i aduce aminte de copilarie.
Omul elefant (1980)
Peste doar un an de la creatia lui Allen, un alt regizor de top, David Lynch, isi incerca mana pe un film alb-negru. A rezultat o capodopera – Omul elefant, o excelenta introspectie psihologica asupra naturii umane, al carei personaj principal este Joseph Merrick, un suferind de cum-plitul Sindrom Proteus.
Pelicula a constituit o imensa surpriza pentru critica, adunand nu mai putin de opt nominalizari la Oscar. Stilul filmelor alb-negru ofera sentimentul autenticitatii actiunii, plasate in epoca victoriana. Ca o curiozitate, producatorul filmului a fost Mel Brooks, marele maestru al parodiilor, care a tinut insa sa nu-i fie scris numele pe afis, fiindca lumea ar fi fost convinsa ca e vorba despre o comedie!
Lista lui Schindler (1993)
De departe cea mai reusita pelicula alb-negru realizata in epoca fil-mului color si a efectelor speciale pe Internet, creatia lui Steven Spielberg este inspirata de viata lui Oskar Schindler, un afacerist german care a salvat vietile a peste o mie de evrei in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Decizia de a turna in alb-negru a venit din dorinta lui Spielberg de a da o senzatie de atemporalitate si regizorul a recunoscut ca a fost inspirat de expresionismul german si neorealismul italian. Culoarea rosie a fost adaugata doar pe haina unei tinere, spre a simboliza sangele cu care au fost patate mainile fortelor aliate, care nu au facut nimic spre a-i ajuta pe evrei, in aceasta trista perioada a istoriei.
GABRIEL TUDOR
Comentarii