Monica Bellucci, tânara actrita de origine italiana, care a debutat într-un rol de mica întindere în „Dracula” (1992) al lui Coppola si apoi s-a afirmat lucrând în cinematografia franceza, are toate sansele sa devina un star international, mai ales dupa ce a atras asupra sa atentia Hollywood-ului si a jucat împreuna cu Gene Hackman si Morgan Freeman în „Under Suspicion” (2000, regizor Stephen Hopkins). Din punctul ei de vedere, rolul pe care l-a obtinut în acest film a fost, în primul rând, o mare sansa pentru viitorul carierei sale artistice dar, totodata, un examen dificil: în urma cu aproape doua decenii el fusese interpretat în „Arest preventiv” (1981, regizor Claude Miller) de Romy Schneider, aflata deja în culmea gloriei, simbol al frumusetii si talentului.
Monica Bellucci, tânara actrita de origine italiana, care a debutat într-un rol de mica întindere în „Dracula” (1992) al lui Coppola si apoi s-a afirmat lucrând în cinematografia franceza, are toate sansele sa devina un star international, mai ales dupa ce a atras asupra sa atentia Hollywood-ului si a jucat împreuna cu Gene Hackman si Morgan Freeman în „Under Suspicion” (2000, regizor Stephen Hopkins). Din punctul ei de vedere, rolul pe care l-a obtinut în acest film a fost, în primul rând, o mare sansa pentru viitorul carierei sale artistice dar, totodata, un examen dificil: în urma cu aproape doua decenii el fusese interpretat în „Arest preventiv” (1981, regizor Claude Miller) de Romy Schneider, aflata deja în culmea gloriei, simbol al frumusetii si talentului. Va reusi oare sa anuleze din mintea criticilor si a spectactatorilor inevitabila comparatie cu o actrita legendara? Va avea forta de a aduce un suflu nou, cu nota de originalitate, asupra rolului pe care, altfel, si-l dorea din tot sufletul? Acestea au fost întrebarile la care nimeni nu-i putea oferi un raspuns când a pornit în marea aventura hollywoodiana, acceptând-o ca pe o provocare. Dar, de câte ori se gândea ca ea nu este la fel de misterioasa ca Romy Schneider, teama de esec sporea.
Cartea de vizita?
Stia bine, în drumul spre cetatea filmului american, nimeni n-avea sa deruleze covoare rosii la primire. Cândva, Gina Lollobrigida sau Sophia Loren plecasera si ele spre Statele Unite, cu singura diferenta ca ele detineau deja statutul de staruri. „La vremea aceea, cinematograful italian domina planeta, era normal sa fie primite cu jerbe de flori, pe poarta principala, spune Monica. În ce ma priveste, mi-am platit un bilet de avion spre Los Angeles si m-am trezit printre sute de fete care, si ele, ca si mine, voiau rolul din „Under Suspicion”. Eram o perfecta necunoscuta care, pe deasupra, mai vorbea americana si cu accent italian.” Si totusi… Monica Bellucci nu era chiar o oarecare. Avusese norocul sa joace în doua filme de vârf ale cinematografiei franceze – „L’Appartement” (l986) si „Dobermann” (1987) – care, lucru mai rar, s-au bucurat de succes si peste Ocean. Stephen Hopkins, regizorul celebrelor „Predator 2″ si „Pierduti în spatiu”, a avut astfel prilejul sa o remarce si a contactat-o pentru auditie. La Londra, trecuse prin filtrul unui… pre-casting, urma proba decisiva din Statele Unite. Cert este ca, mai putin misterioasa ca Romy Schneider si cu accent italian, în doua saptamâni Monica Bellucci a obtinut mult râvnitul rol.
Aceeasi poveste, altfel spusa
Prinsa în joc, avea sa afle ca teama de o comparatie distrugatoare a actualului film cu varianta originala îi preocupase si pe altii, producator, regizor, actori… Dar intentia tuturor nu era sa faca o copie a celebrului „Arest preventiv”. De altfel, se spune ca nu ar fi vorba nici macar de un remake în adevaratul sens al cuvântului, ci de o alta adaptare cinematografica a romanului „A table” scris de John Wainwright, care a constituit deopotriva sursa narativa si a primului film. E drept, fascinat de filmul „Arest preventiv”, actorul Gene Hackman a cumparat drepturile de autor asupra cartii, având apoi grija sa existe cât mai multe elemente care sa diferentieze cele doua adaptari cinematografice, în primul rând personajele sa fie abordate din perspective total noi, cât mai îndepartate de cele create în „Arest preventiv”.
De la top model la actrita
Traiectoria destinului profesional al Monicai Bellucci nu e iesita din comun: o fata daruita de natura cu frumusete fizica, eleganta si sensibilitate care viseaza la celebritate, libertate financiara, calatorii si experiente de viata de tot felul. Perfecta pentru lumea modei în care patrunde fara dificultate si unde ramâne trei ani si jumatate. Dar, mirajul se destrama. „Ideea de a fi manechin, marturiseste Monica Bellucci, nu-mi mai spunea mare lucru, nu-mi oferea satisfactii. Simteam nevoia sa exprim o alta fateta a personalitatii mele, sa dovedesc ca sunt capabila si de ceva creator. Din cauza acestei continue nemultumiri si ezitari, nu m-am transformat într-un veritabil manechin, n-am atins nivelul celebritatii în aceasta meserie si n-am fost prinsa iremediabil într-un sistem. Daca ar fi fost asa, probabil ca mi-ar fi fost imposibil sa scap din acel mecanism, sa-mi schimb pielea si etichetele. Asadar, nu am avut niciodata impregnate în mine caracteristicile tipice ale profesiei de top model si, cu toate astea, trecerea spre o noua meserie, cea de actrita, n-a fost deloc usoara. Cel mai greu este sa înveti sa te misti din nou firesc. Într-o parada a modei, tot ce faci trebuie sa exprime eleganta. În film, tot ce faci trebuie sa exprime naturalete. De aceea, a trebuit mai întâi sa ma debarasez de artificial, de gesturile afectate pe care le învatasem acolo. Ca actrita începatoare, eram îngrozita când mi se spunea sa merg 10 metri si sa pronunt o fraza. Treptat, firescul s-a reinstalat.”
Fata de pe coperta
Înca de pe vremea când se afla doar în stadiu de proiect, filmul lui Jan Kounen, „Doberman”, se anunta a fi o creatie extrem de provocatoare, care, cu buna stiinta, îsi propunea „sa treaca peste limitele rezonabilului, sa pulverizeze conventiile, sa nu menajeze nici un pic sensibilitatea publicului, sa-i faca pe critici sa paraseasca sala de cinema, sa încalce atât de multe reguli încât sa poata sa verifice daca democratia mai functioneaza”. Dupa cum îi placea însusi regizorului Jan Kounen sa-l defineasca pe scurt, filmul urma sa fie un western urban, bazat în proportie de 99% pe scene de o cruzime si o violenta greu de suportat, scaldate în valuri de sânge, care preced moartea. Si asa a fost. Tocmai în acest film, începatoarea Monica Bellucci urma sa joace alaturi de Vincent Cassel (actualul ei sot) rolul unei tiganci surdo-mute, capabila sa ucida fara sa clipeasca. Un rol cu totul diferit de cel din „Apartamentul”, care îi oferise prilejul sa treaca de la meseria de top model la cea de actrita. La început, lui Jan Kounen i-a fost imposibil sa vada în Monica personajul feminin de care avea nevoie în „Dobermann”, nu si-o imagina altfel decât dulce si atragatoare, asa cum aparuse pe coperta revistei „Vogue”. Cum sa scoata din ea o criminala de socat lumea? Monica a învatat timp de doua luni limbajul surdo-mutilor, a observat cu atentie modul lor de a se comporta, a mers la teatru însotita de o profesoara, a vazut piese de teatru de mare tinuta artistica si a descoperit cât de importanta e comunicarea cu ajutorul privirii, a expresiei fetei si a trupului, în special în lumea surdo-mutilor. Întâmplator, aceste „lectii” sunt valabile în actorie, indiferent de rol, asa ca pentru Monica a fost un mare câstig pentru viitorul meseriei pe care o îmbratisa. La filmari, ca un elev cuminte, a ascultat cu sfintenie indicatiile lui Jan Kounen si rezultatul a fost cel scontat: credibila, naturala, fara ezitari, violenta, cruda, dar fascinanta.
Italia, iubirea cea dintâi
Când a terminat de filmat „Under Suspicion” s-a întors în Europa. Nu s-a gândit nici o clipa sa se stabileasca în America. „Sunt prea europeana, nu-mi pot schimba natura, marturiseste actrita. În plus, consider ca cea mai buna modalitate de a fi star international este, în mod paradoxal, capacitatea de a-ti pastra identitatea nationala. În Franta, de exemplu, unde am lucrat cel mai mult, nu pretind ca sunt frantuzoaica, eu sunt ceea ce sunt, adica italianca. Si, daca am succes în Franta, în primul rând e pentru ca aduc ceva diferit prin prezenta mea.” Suta la suta italianca, nascuta la Perusa, Monica Bellucci navigheaza între Monaco, unde are un apartament, Paris, unde locuieste împreuna cu sotul ei, Vincent Cassel, si Roma, unde traiesc parintii ei. Revenita din America, îsi continua cariera în Europa: adica în Italia, unde lucreaza la un film regizat de Guiseppe Tornatore („Malena”), si în Franta, la filmul lui Stanislas Merhar, „Pactul cu lupii”.
Vizita virtuala
Prima Scoala Româneasca din Sfântu Gheorghe, atestata documentar din anul 1799, poate...
Comentarii