Avem si noi un "Urs de Aur" adus in tara de pelicula "Pozitia Copilului", regizat de Calin Peter Netzer, primit inca de la premiera internationala (pe 11 februarie, 2013), cu aplauze la Festivalul International de Film de la Berlin. Filmul abordeaza, dupa cum veti putea vedea incepand cu 8 martie, cand va intra pe ecranele cinematografelor romanesti, o lume foarte putin explorata de cinematografia autohtona. Este acea lume imbogatita peste noapte, despre ale caror intimitati se cunosc prea putine detalii, dar care ii fac nefericiti si contradictorii.
Noii imbogatiti si dramele lor
Protagonistii noii pelicule, cu scenariul scris de Razvan Radulescu si Calin Peter Netzer (care semneaza si regia) sunt actrita Luminita Gheorghiu (Cornelia, mama) si Bogdan Dumitrache (fiul, Barbu-Son). In acest film se vorbeste cu emotie si dramatism dar si cu destul umor, despre traumele copiilor sufocati de dragostea parintilor cat si despre amprentele pe care acestia le lasa asupra personalitatii si caracterul lor. Un film despre "dragostea imensa de mama care se intoarce impotriva ei" spunea Luminita Gheorghiu.
Filmul incepe cu o scena dura cand Cornelia i se confeseaza prietenei sale Olga (Natasa Raab), cat de urat se poarta fiul cu ea si ce prostie a facut cand s-a lasat inselat in sentimente de fata (tipa) cu care este plecat la Tulcea, netinand cont ca ea, a organizat o petrecere pentru ziua ei. Posesiva si nefericita, femeia este convinsa ca de vina ar fi "individa" cu care acesta se vede cam de trei ani. Aceasta, dupa parerea mamei, il manipuleaza si ii subjuga bietul fiu. Pe ecran ni se dezvaluie povestea celor doi, o mama care-si sufoca fiul cu dragostea ei si un baiat (de vreo 30 de ani) ce nu se poate maturiza ramanand dependent de mama lui. Cand Barbu provoaca un accident de masina, in urma caruia moare un copil, Cornelia (mama) sare sa-l apere si, ajutata de prietenii ei sus-pusi si chiar de prietenii prietenilor (relatii peste relatii cum probabil ati vazut in realitate, nu-i asa?), actioneaza cu multa dibacie pentru salvarea puiului si readucerea sa in cuib.
Scenariul, bine conceput, aduce in prim plan drama complexa a unei mame si fiul ei, aflati intr-o dependenta uimitoare, surprinsa pe fundalul unei societati in care cei bogati (fiecare cum a putut) daca nu fac legea cel putin se pricep cum s-o foloseasca in favoarea lor. Ni se prezinta doi politisti (roluri interpretate de Mimi Branescu si Cerasela Iosifescu) ce pot fi usor dati pe brazda, iar martorii pot fi cumparati. Relatiile sociale sunt bine conturate mai ales cand asistam la discutia dintre Cornelia si prietena sa, despre ingratitudinea lui Barbu (el nu citeste o carte ce a luat premiul Nobel, in schimb fiica menajerei, studenta, este pasionata de cartile bune).
Aproape diabolica in tenacitatea ei, nelasandu-se deturnata de la dragostea pe care i-o poarta fiului, nici de mistourile sotului (jucat de Florin Zamfirescu), nici de distanta impusa de iubita lui Barbu (actrita Ilinca Goia), dar nici de tupeul soferului, vinovat moral pentru accident (Vlad Ivanov), dar mai presus de toate, de suferinta celor doi parinti ai copilului mort (Adrian Titieni si Tania Popa), ramane coplesita de dragostea pentru propriul copil.
Cornelia, eroina filmului, incearca in permanenta sa dea impresia ca mintea ei este in alerta, insa ce se intampla in sufletul sau numai ea stie. Replicile violente, dure chiar, sunt destul de greu de suportat chiar daca violenta fizica lipseste. Un film, dupa cum declara chiar regizorul Calin Netzer, "greu de digerat, dar care merita vazut". Vorbind despre trafic de influenta, despre coruptie la ni-vel mic in institutiile de baza ale societatii, facand, practic, o radiografie a unei parti din societatea contemporana romaneasca, Pozitia copilului pune in "valoare" drama unei mame si complexitatea personajului Cornelia care are capacitatea de a face saltul de la abjectie la umilinta intr-o fractiune de secunda.
Productia unor profesionisti in presa internationala
Cotidianul german "Die Welt" lauda forta scenariului, viziunea regizorala si performanta Luminitei Gheorghiu, cea care incearca sa recastige controlul asupra vietii fiului sau. Filmul, subliniaza cotidianul amintit, "este portretul unei tari si profilul psihologic al unei obsesii". Publicatia americana "The Hollywood Reporter", remarca la randul sau, excelenta interpretare a Luminitei Gheorghiu, apreciind scenariul "admirabil construit, cu momente de umor care echilibreaza un final cu adevarat dramatic", dar si interpretarea lui Bogdan Dumitrache si a Ilincai Goia.
"Pozitia copilului este unul dintre cele mai puternice scenarii care poarta semnatura lui Razvan Radulescu din ultima vreme", scria criticul Jay Weissberg de la "Variety", descriind filmul ca pe o "disectie a monstruoasei iubiri materne si o satira taioasa la adresa noilor imbogatiti ai Romaniei (tipologia nu se limiteaza la o singura tara), o clasa obisnuita sa mascheze adevaruri si sa se asigure ca lumea se da din calea lor cand apar conflicte". Impresionati de pelicula romaneasca au fost si cei de la Cine-Vue.com, in opinia carora, regizorul Calin Netzer "permite camerei de filmat sa o urmareasca pe Cornelia cu o privire atat de intruziva si de intensa incat, la inceput, filmul are alura unei anchete a politiei, care inregistreaza toate dovezile si momentele tragicului eveniment. Reusind sa transmita angoasele interioare si starea fragila a remarcabilei protagoniste, dar si ale actorilor din rolurile secundare, Pozitia copilului este un film in care mocneste conflictul domestic si care te sufoca aproape cu senzatia puternica de urgenta".
"Personajul meu nu e reprezentativ pentru Romania, ci pentru femeile din anumite structuri sociale cu copii, carora le place sa fie din cand in cand ajutati si din cand in cand lasati in pace", isi caracteriza Luminita Gheorghiu rolul. Un film in care nici unul, nici celalalt nu are dreptate in mod absolut. Fiecare are dreptate in felul lui.
IOANA FLORIA
Comentarii