Picturile murale preistorice din pesteri au fost realizate de artisti adulti, cele mai reprezentative cu o vechime de aproximativ 13.000 din ani, regasindu-se in pesterile Lascaux, Chauvet, in cele din Altamira etc. In pesterile Ruffignac si Gargas din Franta exista insa si numeroase schite, graffiti, picturi, gravuri, realizate de copii. Cei care au ajuns la aceasta concluzie sunt specialisti de la Universitatea Cambridge (Regatul Unit) si de la Universitatea Walden (Minneapolis, SUA).
Creatiile studiate care se intind atat pe pereti cat si pe plafonul pesterii Ruffignac (copii il atingeau purtati pe umerii adultilor) reprezinta linii intortocheate, serpuitoare, animale, figuri umane, geometrice, diverse figuri executate stangace, cu degetele inmuiate in pasta cu pigmenti, gravuri si urme de palme. Faptul ca pesterile erau frecventate de copii este atestat si de descoperirea a numeroase amprente ale talpilor si ale palmelor.
Cercetatorii au masurat toate imaginile si le-au comparat cu marimea degetelor si ale palmelor unor copii de diferite varste si cu cele ale unor adulti. Si au ajuns la concluzia ca cele mai multe creatii au fost realizate de patru copii cu varste cuprinse intre 3(!) si 7 ani, majoritatea apartinand unei fetite de 5 ani. Este prima dovada a creatiilor artistice simbolice realizate de copii.
Prezenta acestora in tenebrele pesterilor, insotiti, de adulti, ridica semne de intrebare. Varsta copiilor a putut fi determinata, nu insa si semnificatia desenelor (motive rituale, estetice, divertisment?).
Despre copiii si adolescentii din perioadele preistorice nu se stie aproape nimic. Pe de-o parte, cercetatorii nu s-au aratat a fi interesati de acestia, iar pe de alta nu s-au putut baza pe suficiente date arheologice pentru a putea reconstitui, fie si fragmentar, modul lor de viata.
In pestera Clastres, de pilda, din Ariège, au fost identificate 135 de amprente de talpi. Unele urme au facut posibila reconstituirea unui drum parcurs de trei copii cu varste cuprinse intre 8 si 12 ani. Doi dintre ei au pasit "umar la umar", cu multa prudenta, urmandu-l pe cel din fata. La un moment dat, s-au oprit in fata unei zone calcifiate alunecoase. Du-pa ce au traversat-o, au inceput sa fuga. Alti cercetatori au studiat peste 30 de pesteri europene frecventate de copii. In mod surprinzator, 20% din "operele" murale erau executate de copii cu varste cuprinse intre 10 si 16 ani.
In Gargas, pestera supranumita "Sanctuarul mainilor", aflata in sudul Frantei, au fost identificate cateva amprente de maini de copii printre cele 200 ale unor adulti. Reprezentari negative: in jurul palmelor lipite pe perete erau imprastiati pigmenti. Printre amprentele negative se afla si cea a unui bebelus. Unii cercetatori considera ca picturile si contactul palmelor cu peretii pesterilor erau un mod de a capta energie sacra, de a intra in contact cu forte supranaturale. Datele despre copii trebuie cautate insa in afara pesterilor, in morminte, o sursa documentara, teoretic, majora, dar inca dificil de interpretat.
Au fost descoperite in Europa, (pana in Rusia), morminte cu oseminte de copii, uneori asociate cu cele ale adultilor, in care erau introduse unelte din piatra si din oase de animale, in special de mamuti, unele dintre ele fiind gravate, si obiecte de mici dimensiuni vopsite; cu siguranta, jucarii. Unele ramasite pamantesti purtau urme de ocru si erau acoperite cu scoici si dinti de animale perforati. Cu o valoare afectiva sau, probabil, religioasa. Studiul osemintelor a relevat faptul ca, in primii ani de viata sanatatea lor era fragila. Un fenomen atestat de marele numar de decese infantile.
DORIN MARAN
Comentarii