Numele cetatii Angkor, o capitala khmera efemera, fondata in secolul al X-lea, a fost reperat in documentele unui calator chinez din secolul al XIII-lea. Primii europeni care au explorat grandioasele ruine si monumentele cetatii au fost membrii unei expeditii franceze, in 1866. O expeditie din care a facut parte arheologul si desenatorul Louis Delaporte. In secolul al XIV-lea, Franta si Anglia, in special, au organizat numeroase misiuni arheologice in lume, Egiptul fiind una dintre tintele provocatoare. Dar si China. Numai ca imperiul dinastiei Qing interzicea relatiile directe cu Occidentul. Din fericire existau cateva porturi in care occidentalilor li se permitea accesul. Alte tinte au fost teritoriile anticei Mesopotamia si cele ale Cambodgiei.
Dupa prima expeditie in Angkor, Louis Delaporte (1842-1925) a revenit de doua ori, pe cont propriu, cu o echipa de colaboratori. Au fost efectuate noi sapaturi in urma carora au fost descoperite nenumarate opere de arta: statui, miniaturi si basoreliefuri. Evident, acestea nu puteau fi expatriate. Dar dorinta lui Delaporte de a le prezenta publicului francez era atat de aprinsa incat a decis, evident cu acordul autoritatilor cambodgiene, sa realizeze tipare pentru a le reproduce. A ales mesteri in realizarea de matrite si in turnarea in ghips a acestui gen de opere de arta si a transportat in nenumarate lazi, de diverse dimensiuni, toate materialele si ustensilele necesare. In timpul celor doua expeditii, care au avut loc intre anii 1873-1874 si 1881-1882 au fost reproduse 624 de piese care au luat calea Frantei incarcate intr-o corabie care ii astepta la Saigon.
Dupa ce au fost gazduite de mai multe muzee, unele dintre ele au fost prezentate pentru prima oara publicului francez in 1878, in cadrul Expozitiei universale din Paris. Pentru europenii secolului al XIX-lea, obisnuiti cu obiecte de arta egipteana sau mesopotamiana, contactul cu aceste capodopere a constituit un prilej de consternare si revelatie. Cu cateva luni in urma au ajuns in Muzeul Guimet unde au fost restaurate. Operele sunt marturii unice ale monumentelor legendarei cetati. Arta sculpturala, fascinanta, este reprezentata de dansatoare, de zeul Buddha, cu surasul sau enigmatic, de nimfe celeste, de scene de vanatoare dinamice, cu o compozitie echilibrata dar extrem de expresiva, cu detalii "filigranate". Toate sugereaza nasterea unui mit.
DORIN MARAN
Comentarii