Pe 20 martie 2024, cercetatori UAP din mai multe tari, precum si un numar de europarlamentari s-au reunit pentru a discuta despre politica privind Fenomenele Anomale Neidentificate (OZN/UAP) a UE. Ultima data când Parlamentul UE s-a ocupat de aceasta problema a fost la începutul anilor 1990, în urma valului masiv de observatii UAP din Belgia.
Reuniunea actuala a fost initiata, pe fundalul audierilor OZN de anul trecut din Congresul SUA, de europarlamentarul portughez Francisco Guerreiro, cu scopul „de a deschide o dezbatere privind UAP în Parlamentul UE”, între altele despre eliminarea stigmatizarii asociate cu aceasta tema în aviatie, armata, jurnalism si politica.
Guerreiro întrebase Comisia Europeana daca exista informatii despre UAP-uri si în UE. Raspunsul Comisiei a aratat ca nicio autoritate UE nu se ocupa de aceasta problema. Cu toate acestea, se stie ca mai multe state membre, precum Spania, Italia si Franta, efectueaza cercetari UAP de zeci de ani.
În cadrul reuniunii, André Jol a vorbit în numele UAP Coalition Netherlands, o organizatie nonguvernamentala care a initiat reuniunea împreuna cu parlamentarul Guerreiro. El a explicat caracteristicile care disting UAP-urile de obiectele identificabile si de ce fenomenul reprezinta o potentiala amenintare pentru securitatea aviatiei. Stigmatul predominant în jurul UAP-urilor îi împiedica pe piloti, de exemplu, sa le raporteze în mod deschis. El a încurajat o colectare sporita de date si cooperarea internationala cu privire la UAP, subliniind ca UAP ar trebui sa fie luata în considerare în legislatia la nivelul UE privind securitatea aviatiei si a spatiului.
Exista câteva proiecte promitatoare
Cercetatorul italian Edoardo Russo de la reteaua europeana de cercetare stiintifica EuroUFO a oferit o privire de ansamblu asupra fenomenului. Exista mai multe rapoarte de observare în bazele de date din Europa (170.000) decât din SUA (105.000). În ultimii 75 de ani, aproape toate tarile europene au fost afectate, inclusiv Spania (1968), Franta (1974) si Italia (1978). Au existat rapoarte privind lumini pe cerul noptii, întâlniri apropiate, efecte fizice, urme la sol, observatii ale pilotilor si detectari radar, desi acestea din urma au fost adesea tinute sub secret militar. Aproximativ 6,5% dintre locuitorii diferitelor tari UE au vazut deja UAP, ceea ce ar echivala cu aproximativ 29 de milioane de oameni în UE în ansamblu.
Astronoma suedeza dr. Beatriz Villaroel de la Institutul Nordic de Fizica Teoretica de la Universitatea din Stockholm a vorbit despre modul în care stiinta se confrunta cu acest fenomen. Stigmatul mare care înconjoara subiectul este motivul pentru care UAP-urile au fost rar cercetate de oamenii de stiinta în ultimii 70 de ani. „Este greu sa publici despre asta. Si pentru ca este dificil sa publici, chiar daca ai niste rezultate, se considera ca nu exista dovezi, deci nu poti publica nimic despre asta. Este o capcana paradoxala”, a spus Villaroel. La ora actuala, exista totusi câteva proiecte promitatoare, cum ar fi Proiectul Galileo de la Universitatea Harvard, care utilizeaza camere cu infrarosu pentru a sca-na cerul, folosind inteligenta artificiala pentru analiza.
Dr. Villaroel a examinat placi fotografice istorice din perioada anterioara lansarii primului satelit uman Sputnik în 1957 si a gasit o serie de linii drepte de lumina pe o fotografie, care dispar la urmatoarea. Nu este clar daca acestea au fost UAP-uri, dar în mod interesant, astfel de rânduri de lumini au aparut în spatiu si în cele doua valuri de observatii UAP din iulie 1952, în Washington D.C.
A vorbit, din SUA, si fostul pilot naval american Ryan Graves. El a subliniat fiabilitatea rapoartelor pilotilor si necesitatea colectarii sistematice a datelor UAP. Guvernele joaca un rol important în eliberarea subiectului UAP de stigmatizarea acestuia. Stigmatul este atât de puternic încât pilotii civili si militari prefera sa ramâna tacuti în privinta observatiilor lor decât sa-si riste cariera. Totusi UAP-urile sunt un fenomen global care reprezinta o amenintare la adresa sigurantei aviatiei. Graves a vorbit din propria sa experienta. În timpul serviciului sau în Marina SUA, el si camarazii sai au observat în mod repetat obiecte necunoscute pe sistemele radar si infrarosu.
În timpul unei manevre de antrenament, un obiect a ajuns la periculoasa distanta de 15 metri de avionul de lupta. Arata ca un cub gri închis în interiorul unei sfere transparente. Exercitiul a fost oprit imediat. Dar nu a fost doar atât. „UAP-ul pe care l-am întâlnit si urmarit pe mai multi senzori s-a comportat în moduri care ne-au depasit întelegerea, parând sa stea nemiscat împotriva vântului de forta unui uragan, accelerând pâna la peste Mach1 si depasind avioanele noastre de lupta.” a spus fostul pilot naval. Originea acestor fenomene este înca complet neclara. Din acest motiv, Ryan Graves a fondat organizatia „Americans for Safe Aerospace” care se angajeaza sa puna capat stigmatizarii si sa educe publicul despre acest subiect.
Pilotul olandez Christiaan van Heijst a spus clar ca UAP-urile nu sunt o inventie americana. În cei 20 de ani ai sai ca pilot de marfa, observase deja tot felul de lucruri în toata lumea – fenomene meteorologice, lansari de rachete, operatiuni militare. Dar a vazut si obiecte inexplicabile în Europa. Odata, spune el, o lumina foarte stralucitoare a cazut deasupra Germaniei cu o viteza incredibila, în fata avionului. „A iluminat norii de sub avionul nostru, indicând ca era ceva cu adevarat în afara cabinei. Nu a fost doar reflexia pe care am vazut-o”, spune pilotul profesionist experimentat.
Ani mai târziu, van Heijst a observat un fenomen similar peste Grecia, când avionul sau se afla în vecinatatea portavionului american Theodore Roosevelt. „Deodata, la doar, aproximativ zece kilometri în fata noastra, si putin la est de noi, o lumina stralucitoare cadea vertical în jos”, îsi aminteste pilotul. „A aparut si a disparut de patru ori la rând si s-a deplasat diferit fata de sateliti sau avioane. Dupa a patra oara, s-a îndepartat brusc cu o viteza incredibila”. De când a vorbit pentru prima data despre asta public, în urma cu doi ani, multi alti piloti l-au abordat cu experiente similare. „Colegii mei au raportat ca obiecte stralucitoare sau argintii plutesc lânga cabina de pilotaj a aeronavei lor, zburând uneori aproape de viteza sunetului. Altii au raportat ca grupuri de lumini pulsatoare îi depasesc sau zboara la o altitudine si viteza semnificative”, a spus pilotul.
Desecretizarea dosarelor
Europarlamentarul Guerreiro a subliniat ca UE ar putea pierde din încrederea publicului daca nu trateaza problema într-o maniera transparenta. „Întreaga lume vorbeste despre asta, Congresul SUA s-a ocupat de asta, dar nu am auzit nicio dezbatere pe tema asta în UE”, a spus el. Pâna în prezent, nu exista un sistem uniform, la nivelul UE, de raportare, monitorizare si analiza a observatiilor UAP.
Zece state europene au desecretizat deja dosare militare privind UAP-urile, în timp ce altele nu au facut-o înca. Unii dintre europarlamentarii prezenti la întâlnire s-au aratat interesati de UAP, cum ar fi José Penedo del Rio, seful pentru afaceri politice al Agentiei Europene pentru Siguranta Aviatiei din Köln. El a subliniat ca exista deja un sistem la nivelul UE pentru raportarea incidentelor legate de siguranta zborului. Ar putea fi folosit si pentru a raporta UAP.
Guerreiro a depus recent o propunere de rezolutie care sa includa raportarea UAP. Cu toate acestea, el nu va mai candida la alegerile europene din iunie, ceea ce ridica întrebarea ce se va întâmpla ulterior cu proiectul sau. Un singur lucru este cert: fenomenul va continua, iar mai devreme sau mai târziu problema va ajunge din nou pe masa Parlamentului European.
Textul de mai sus a fost elaborat dupa un raport de Robert Fleischer, care a participat la întâlnire. El este consilier de comunicare si raprezentant al Germaniei în Coalitia Internationala pentru Cercetare Extraterestra (ICER).
DAN D. FARCAS
Comentarii