Saptamana trecuta am prezentat principalele noutati din Actul de Autorizare a Apararii Nationale (NDAA) pentru 2023, combinat cu Actul de Autorizare de Informatii (IAA) pentru 2023. As dori sa prezint in continuare un rezumat al unor comentarii care au insotit nasterea si promulgarea legii.
Pentru gestionarea fenomenelor aerospatiale neidentificate (UAP) fusese infiintat in august 2020 asa-numitul UAP Task Force (UAPTF), care a devenit apoi AOIMSG, iar, din iulie 2022, AARO sau „All-Domain Anomalous Resolution Office”, pentru care Congresul SUA a cerut, dupa scurt timp, schimbarea numelui in „UAP JPO” sau „Unidentified Aerospace-Undersea Phenomena Joint Program Office”, schimbare care pana la urma n-a mai avut loc.
Ufologul peruan Giorgio Piacenza scria ca spera ca noul oficiu „AARO” sa aiba „mai multi dinti” sau putere pentru ca va trebui sa se coordoneze cu multe alte agentii guvernamentale ale Departamentului Apararii (DoD) si ale comunitatii de „intelligence” (IC), intre care NASA, CIA, NRO, Homeland Security, USAF si Space Force.
Domeniul de interes al AARO este extins in Sectiunea 1673 a noii legi la „orice activitate sau program al unui departament al agentiei al Guvernului Federal sau al unui contractant al unui astfel de departament sau agentie, in legatura cu fenomene anomale neidentificate, inclusiv in ceea ce priveste recuperarea materialelor, analiza materialelor, retroinginerie, cercetare si dezvoltare, detectarea si urmarirea, testarea de dezvoltare sau operationala si protectia si aplicarea securitatii.” Analistul Douglas Dean Johnson mentioneaza ca legea cere ca sa se raporteze cele aflate astfel comitetelor de servicii armate si de informatii din Congres, care insa nu sunt obligate sa partajeze aceste informatii cu publicul.
Obiecte anomale
Din 21 iulie 2022, directorul AARO este Sean Kirkpatrick, om de stiinta principal de la Agentia de Informatii a Apararii (Defense Intelligence Agency – DIA). Prin el, AARO va sincroniza eforturile in cadrul DoD si cu alte agentii federale „pentru a detecta si identifica obiecte anomale neidentificate, aeriene, spatiale, transmedii si subacvatice, in si in apropierea bazelor militare, a zonelor de antrenament, a spatiului aerian cu utilizare speciala si a altor zone de interes”. Kirkpatrick aduce in acest rol o experienta de peste 20 de ani in informatii stiintifice si tehnice, achizitii, cercetare-dezvoltare si politica spatiala. Anterior a fost director adjunct de informatii pentru Comandamentul Strategic al SUA, director al Strategiei de Securitate Nationala la Consiliul National de Securitate si director adjunct al informatiilor si Reprezentant al Directorului National al In-formatiilor (DNI) pentru Comandamentul Spatial al SUA.
Sectiunile 6802 si 6803 ale noii legi cer ca AARO sa realizeze un raport istoric privind implicarea guvernului in studiul UAP, din 1 ianuarie 1945 pana azi. Raportul trebuie sa includa „o compilare si o detaliere a istoricului implicarii comunitatii de informatii cu fenomenele anomale neidentificate, inclusiv orice program sau activitate care nu a fost raportata in mod explicit si clar Congresului, ca si eforturile reusite sau nereusite de a identifica si urmari fenomene anomale neidentificate si orice eforturi de a manipula opinia pu-blica, de a ascunde sau de a furniza in alt mod informatii incorecte, neclasificate sau clasificate, despre fenomene anomale neidentificate sau activitati conexe.
Legea obliga atat DoD, cat si IC sa raporteze informatii despre programe care nu au fost raportate anterior sau in mod adecvat. DoD ezita in prezent sa fie mai deschis publicului, poate si din cauza unor manageri anti-dezvaluire necunoscuti ai retroingineriei si ai altor „programe mostenite” strict secrete, ca-re exercita influenta asupra structurilor militare. Posibilitatea unor asemenea programe a fost recunoscuta ca plauzibila de Chris Mellon (fostul subsecretar adjunct al Apararii pentru Informatii) care in urma cu cativa ani trebuia sa supervizeze programele de achizitii speciale, dar care aparent nu avea acces la ele. Studiul istoric atribuit AARO va fi supus ulterior unui „audit” de catre Oficiul pentru Responsabilitate Guvernamentala (GAO – un fel de Curte de Conturi), o componenta a Congresului cu acces nelimitat la orice document oficial.
Legea mai prevede ca daca exista oameni care au cunostinte despre aceste programe (chiar si in cadrul contractorilor privati), ei isi pot incalca acordurile de nedezvaluire sau ordinele verbale de la superiori si pot raporta la AARO. Odata ce AARO a validat aceste informatii, ei le vor raporta subsecretarului adjunct al apararii (al doilea om in DoD), iar acesta are obligatia sa transmita informatiile primite catre comitetele corespunzatoare si conducerea Congresului in nu mai mult de 72 de ore. Se spera ca astfel nu vor mai exista marturii ascunse din cauza fricii de pedeapsa sau inchisoare. Avocati care au comentat aceasta prevedere revolutionara aveau insa indoieli ca mecanismul de protectie pentru „avertizori” va fi suficient pentru a scoate la lumina toate proiectele „negre” si pentru a oferi toate garantiile pentru denuntatori.
Pe parcursul elaborarii legii au fost acceptate doua amendamente aparent marunte, dar importante. Prima a schimbat numele UAP din „fenomene aeriene neidentificate” in „fenomene anomale neidentificate”, pastrand definitia initiala. A doua a eliminat din lege expresia „obiecte temporar neatribuite sau cele care sunt pozitiv identificate ca fiind create de om”, care a generat interpretari puternic contradictorii in randul comentatorilor, fortand AARO sa se concentreze asupra obiectelor nefabricate de om.
Christopher Mellon a declarat intr-un interviu, acordat la un Congres mondial de ufologie din 2022, ca Fortele Aeriene ale SUA (asociate cu Fortele Spatiale) au refuzat sa cerceteze UAP in spatiu, deoarece exprimarea anterioara din lege mentiona „fenomene aeriene neidentificate”. De asemenea, Forta Spatiala a spus ca fenomenul fiind „aerian” nu o priveste. Deci, legiuitorii au schimbat mai intai termenul in „aerospatial” si apoi in „anomal”.
Potential aliat
Fostul director AATIP, Lue Elizondo, despre care s-a confirmat ca asista Fortele Spatiale „pe subiecte clasificate”, a declarat recent pentru Liberation Times ca Forta Spatiala ia problema UAP foarte in serios, comentand: „Barbatii si femeile de la US Space Force sunt unii dintre indivizii cei mai capabili si patrioti pe care ii cunosc si fac cunoscut tuturor celor care ar putea intreba, ca ei iau foarte in serios subiectul UAP-urilor si ar trebui laudati pentru eforturile lor.”
In ceea ce priveste Forta Spatiala a SUA, noul sau sef al operatiunilor spatiale, generalul Bradley Chance Saltzman, a fost confirmat recent de Senat. Si ar putea fi un potential aliat pentru cauza UAP. Intre altele, el a servit ca ofiter de lansare Minuteman III si la Malmstrom, pe langa faptul ca este un operator de satelit al Oficiului National de Recunoastere. Se stie ca UAP-urile au dezactivat sisteme de arme nucleare Minuteman, conform marturiilor veteranilor, inclusiv fostul ofiter de control al lansarii rachetelor nucleare Robert Salas.
In ultimul timp nu s-a mai lansat niciun videoclip nou UAP pentru public, desi incidente au fost; doar un filmulet rapid, neclar (in timpul audierii publice din 17 mai 2022 in Camera Reprezentantilor din SUA), filmat de un pilot al Marinei cu un telefon mobil in timpul zborului. Mandatul Congresului nu cere in mod explicit sa fie facute publice informatiile gestionarii UAP. In special, nu pot impartasi legal modalitati si mijloace de culegere a datelor prin tehnologii inovatoare.
Christopher Sharp, fondator si redactor-sef al Liberation Times, jurnalist senior colaborator la Daily Mail, a mentionat ca ar fi un proces bun de relatii publice daca s-ar realiza o audiere, pentru publicul obisnuit, cu piloti precum Alex Dietrich si Ryan Graves, prin care sa se explice ca UAP nu sunt drone. Ar mai putea exista si prezentatori mai avansati, precum Mellon si Elizondo care sa valideze existenta programelor de recuperare a unor OZN-uri prabusite.
Dar dupa cum a spus si Christopher Mellon, intentia legii NDAA FY2023 nu este dezvaluirea publica, ci de a vedea daca exista o amenintare la securitatea nationala. Cu toate acestea, asa cum a mentionat Christopher Sharp, presedintele, interesul Congresului si presiunea publica ar putea decide sa se dezvaluie mult mai multe, chiar daca nu pot fi dezvaluite detalii despre modalitati, mijloace si tehnologii.
DAN D. FARCAS
Comentarii