In 31 iulie 2014, la sediul Departamentului Aviatiei Civile din Chile a avut loc o intalnire la nivel inalt care va fi probabil invidiata de ufologii din multe tari. Subiectul discutiei a fost intrebarea daca FAN (fenomenele aeriene neidentificate) prezinta un pericol pentru operatiunile aeriene civile si militare. In Chile investigarea OZN / FAN se realizeaza printr-o agentie cunoscuta sub numele de CEFAA (Comitetul pentru Studiul Fenomenelor Aeriene Anormale) parte a Departamentului Guvernamental al Aeronauticii Civile (DGAC), aflat sub jurisdictia fortelor aeriene din Chile.
La reuniunea din 31 iulie, generalul Ricardo Bermúdez, director al CEFAA, a invitat nouasprezece experti din diverse domenii, pentru a explora problema sigurantei zborurilor, incercand sa ajunga la o concluzie. Dialogul a durat trei ore. Noul director DGAC, generalul de aviatie Rolando Mercado, fost director de operatiuni si planificare strategica a Statelor Majore Reunite, a salutat participantii si a participat la prima parte a discutiei. Intre altele, el a spus: „Doresc sa multumesc, pentru abordarea serioasa, stiintifica, manifestata in investigarea acestui fenomen, tuturor membrilor CEFAA, comitet care si-a castigat pe buna dreptate un prestigiu nu numai in Chile, dar si in strainatate”.
Un pericol pentru operatiunile aeriene?
Intre oamenii de stiinta invitati au fost doi astronomi bine cunoscuti (fiecare avand un asteroid purtand numele sau), un chimist nuclear de la Comisia pentru Energie Nucleara, un medic de medicina aerospatiala, care este, de asemenea, si reprezentant al ONU, un fizician, un psiholog militar si un psiholog al fortelor aeriene. Printre specialistii DGAC era si un fost director al Observatorului Meteorologic, seful Centrului Metropolitan de Operatii Radar, seful investigatiilor accidentelor aviatice, seful operatiilor DGAC, directorul operatiilor de securitate a aeroporturilor si un inginer aerospatial. Au fost prezenti, de asemenea, si reprezentanti din diferite ramuri ale fortelor armate si ai corpului de politie. Toti acestia, inclusiv un comandant al Marinei, care se ocupa de securitatea zborurilor pentru aviatia marinei militare, sunt si piloti, sau au fost in trecut. La fel ca Mercado, si Bermúdez a fost odata un pilot militar.
Toti cei prezenti la reuniune erau familiarizati cu subiectul, datorita diferitelor lor afilieri anterioare cu CEFAA in calitate de consilieri, membri ai comisiei sau experti chemati sa asiste la investigatii. Fiecare participant a acceptat deja faptul ca OZN-urile sunt un fenomen real, care, fara discutie, trebuie investigat. Situatia poate parea neobisnuita pentru militarii sau marele public din alte tari, in particular din SUA, dar, asa cum spune Jose Lay, director pentru afaceri internationale CEFAA, „Pentru chilieni, acest lucru este perfect normal si nu-l consideram deloc o veste speciala”. Reproducem mai jos cateva fragmente din unele dintre cele mai interesante comentarii care au influentat concluzia finala.
Seful de operatii al DGAC: „In cazul in care, asa cum au declarat multi martori, FAN demonstreaza un «comportament inteligent», si daca admitem acest lucru, atunci trebuie sa ne uitam si la «intentia din spate» a acestei inteligente, oricare ar fi ea – poate chiar o forma de energie – nu conteaza. Ceea ce conteaza este Inteligenta. Daca lucrurile stau astfel, trebuie sa ne intrebam: a prezentat fenomenul ostilitate? sau a efectuat in mod deschis manevre amenintatoare? A atacat avioanele noastre? Pana in prezent nu pare sa fi fost cazul. Nu putem numi o amenintare ceva sau pe cineva, daca acesta nu a aratat nicio intentie deschisa de a ne face rau. Cu atat mai putin, cu cat nu cunoastem nici natura exacta a acestuia!”.
Capitanul Roberto Bore de la aviatia marinei militare a spus: „Cu exceptia distragerii firesti a atentiei echipajelor de zbor, riscurile prezentate pana la ora actuala de FAN au fost nule. Nu le putem numi deci un risc pentru operatiile noastre, nici macar un risc redus. Dupa cate stiu eu, o interactiune, fie buna sau rea, intre o fiinta umana si FAN este inexistenta pana acum pe cerul nostru (din Chile)”.
Seful centrului de control radar, Mauricio Blanco, este unul dintre cei mai inalti oficiali aflati in prima linie atunci cand sunt raportate OZN-uri catre controlul radar al teritoriului, sau daca ele sunt observate pe radar, de oriunde din tara. El opina ca „In aeronautica, suntem obligati sa masuram riscul intr-un mod stiintific si dispunem de toate instrumentele in acest scop. Trebuie sa stabilim o «matrice de risc», luand in considerare posibilitati si probabilitati. Nivelul de risc (pentru FAN) nu a fost inca analizat. Dar el poate fi masurat si, avand in vedere probabilitatile, acest nivel este foarte scazut”.
Leslie Kean, o jurnalista de investigatii independenta, din SUA, autoarea in 2010 a cartii „UFOs: Generals, Pilots and Government Officials Go On the Record”, tradusa si publicata prompt si in limba romana, a comentat intalnirea din Chile la agentia The Huffington Post. Ea scria ca l-a intervievat, in 2012, pe Mauricio Blanco la centrul de radar din Santiago, iar acesta i-a aratat jurnalul de bord in care sunt inregistrate OZN-urile, inainte ca rapoartele sa fie trimise la CEFAA. Rapoartele sunt scrise de mana pentru a se asigura ca nu sunt alterate sau afectate de transferul pe calculator, si pentru a oferi o evidenta clara asupra persoanei care a scris documentul. Leslie Kean spune ca a fost uimita de atitudinea obiectiva, orientata spre fapte, a lui Blanco privitor la OZN-uri. Pentru un american, e greu sa digere faptul ca in Chile aceste aparitii sunt pe deplin acceptate, ca parte normala a vietii.
Expertul DGAC in investigarea accidentelor declara la aceeasi intalnire: „Pana acum, in practica, am vazut doar efectele. Le-am inregistrat prin fotografii, clipuri video, rapoarte oficiale, marturii etc. Si astfel, suntem in masura sa spunem ca fenomenul exista. Dar nu cunoastem originea si natura sa. Iar daca nu avem o definitie, nu putem stabili o strategie pentru a o contracara… Am vorbit cu piloti care au raportat astfel de aparitii. Pana in prezent, niciunul nu a manifestat fata de fenomen o ingrijorare excesiva, doar o simpla curiozitate”.
Chimistul nuclear a opinat ca: „In cazul in care pilotii nostri civili si militari sunt bine informati cu privire la FAN, riscul datorat distragerii atentiei lor va cobori la un nivel minim, deoarece va lipsi factorul surpriza. Judecand dupa statisticile globale, numarul de aeronave pretins implicate intr-un accident cu FAN ar reprezenta doar o mica fractiune, comparativ cu accidentele cauzate de pasari”.
Un plus de educatie pentru piloti
Psihologul aviatiei militare a recomandat si el un plus de educatie pentru piloti, in scopul de a creste gradul de constientizare privind fenomenul si mai putin pentru a-i alerta privitor la un pericol latent. Altii au recomandat ca instructiunile privind raportarea de catre piloti a unor incidente OZN sa fie incluse in cursurile de formare in domeniul aviatiei. Oamenii de stiinta au sugerat studii multi-disciplinare, „pentru a ne aduce cat mai aproape posibil de natura reala” a FAN, dupa cum spunea astronomul de Luis Barrera. In incheiere, generalul Bermúdez a afirmat clar ca: „Pe baza evaluarii facuta in cadrul reuniunii, Comitetul a ajuns la concluzia ca FAN nu prezinta o amenintare sau un pericol pentru operatiunile aeriene, fie civile sau militare… Desi a existat, in intreaga lume, un mic numar de accidente atribuite FAN, la o examinare obiectiva, niciunul nu a rezistat pentru a prezenta o dovada de netagaduit ca FAN ar fi fost cauza”.
Personalul CEFAA continua sa stea cu ochii deschisi, urmarind orice efect pe care OZN-urile l-ar putea avea asupra operatiunilor aeriene. Dar nu acesta este principalul motiv pentru care el isi face treaba. Specialistii sai doresc sa inteleaga natura si originea fenomenului, pur si simplu pentru ca este o realitate pe care stiinta nu a explicat-o inca. „Aproximativ 85 la suta din publicul nostru crede in realitatea fenomenului, asa ca avem obligatia sa investigam si sa aflam ce este”, spune Jose Lay. „Acest lucru ar trebui sa fie un motiv suficient pentru un guvern sa incerce sa-i determine originea. Nu este cazul sa ne temem de vreo panica din partea populatiei”.
CEFAA lucreaza cu mai multe organizatii omoloage din America de Sud si are relatii cu aproximativ o duzina de alte tari din intreaga lume. Este in curs de desfasurare planificarea intalnirii lui Bermúdez cu oficiali de la agentia franceza pentru OZN-uri, la sediul din Paris al Centrului National de Studii Spatiale (CNES), echivalentul agentiei americane NASA. Deocamdata, nu a avut inca loc o intalnire oficiala intre reprezentantii CEFAA din Chile si GEIPAN din Franta (subordonata CNES), cele doua principale agentii FAN din lume. Cand se va realiza, va fi un pas istoric in directia unificarii eforturilor de investigare a fenomenului pe plan international.
Se contureaza astfel momentul prielnic pentru ca mai multe guverne sa se asocieze in incercarea de a rezolva problema OZN si – spune Leslie Kean – multi ochi sunt atintiti in acest sens pe Statele Unite. O schimbare cat de mica in pozitia guvernului american ar putea juca un rol crucial in ridicarea stigmatului impotriva cercetarii fenomenului, pregatind astfel terenul pentru o posibila solutionare a problemei. Reuniunea din Chile serveste ca un exemplu de succes al unei tari in abordarea problematicii OZN la un nivel inalt si in abilitatea de a integra aceasta abordare pe intinderea intregii tari.
DAN D. FARCAS
Comentarii