In dupa-amiaza zilei de 30 octombrie 2007, un MIG-21 Lancer al Fortelor Aeriene Romane a scapat ca prin minune de ciocnirea cu niste presupuse OZN-uri, întamplare confirmata atat de pilotul ajuns cu bine la sol, cat si de imaginile din carlinga avionului, difuzate de postul Realitatea TV si reluate de alte medii. Locotenent-comandorul Marin Mitrica de la baza aeriana 71 de la Campia Turzii, pilot militar din 1991, efectua un zbor de antrenament, cu o viteza de 850 km/h la altitudinea de 6500 metri.
Dintr-o data el a fost lovit din dreapta de niste obiecte neidentificate, care i-au pulverizat carlinga. Cioburile au ricosat în masca de oxigen, au perforat casca si i-au ranit fata. Pilotul s-a aplecat cat a putut mai mult asupra aparatelor, pentru a evita curentul extraordinar de puternic si temperatura de -30 de grade. Desi riscul de prabusire parea iminent, pilotul a reusit sa întoarca în siguranta aparatul la baza de la Campia Turzii, fiind dirijat din turnul de control chiar de sotia lui, colega de unitate. Incidentul s-a petrecut cu o viteza fulgeratoare, lucru dovedit ulterior si de imaginile surprinse de camera video aflata permanent în functiune la bord. Pe înregistrarea efectuata în timpul zborului respectiv, incidentul nu dureaza mai mult de 67 de milisecunde.
Misterul avea sa se amplifice odata cu investigarea cazului, condusa de locotenent-comandorul Nicolae Grigorie, el însusi pilot de MIG si absolvent al Institutului Francez de Siguranta Aeronavelor, asadar unul dintre specialistii Fortelor Aeriene în anchetarea unor asemenea incidente. Ofiterul a relatat pentru ziarul Gandul cum, rand pe rand, toate ipotezele ce ar fi putut oferi o explicatie stiintifica întamplarii au fost infirmate. Mai întai, au fost excluse cauzele naturale: aparatul nu a fost lovit de o pasare (pentru ca în Romania nu se afla pasari sa zboare la înaltimea de 6.500 metri, iar pe corpul avionului nu s-a gasit nicio urma de materie organica), nici de o bucata de gheata (pentru ca cerul era senin si nu continea niciun norisor cu conditii ca apa sa înghete) si nici de un meteorit, deoarece datele astronomice nu confirmau intrarea unor asemnea corpuri în atmosfera în acea zi.
Apoi, au fost excluse si cauzele ce ar fi putut fi puse pe seama unei activitati umane. La acea ora la circa 30 km de Gherla, unde se afla aparatul MIG-21 Lancer, nu au existat nici zboruri civile, nici exercitii de artilerie cu tunuri sau rachete, nici incidente semnalate de politie privind lansarea de rachete artizanale sau focuri de arma si nici nu fusese lansat vreun balon meteorologic.
O expertiza a Institutului National de Criminalistica a apreciat ca duritatea obiectului care a lovit aeronava a fost mai mare decat a sticlei organice din care era facuta carlinga. Obiectul avea o miscare de rotatie în jurul propriului ax, avea o traiectorie oblica fata de traiectoria avionului, dar toate analizele resping ipoteza ca ar fi fost vorba de vreun proiectil. „Putem spune cu certitudine ce nu a fost, dar nu si ce a fost obiectul care a lovit MIG-ul, dar nu stim din ce material a fost si nici provenienta”, a declarat lt.-com. Grigorie, refuzand sa faca vreo speculatie asupra unei posibile „origini extraterestre”.Tot ceea ce a putut sa confirme a fost faptul ca, într-adevar, în timpul celor 67 de milisecunde de intalnire cu „obiecte neidentificate”, în imaginile surprinse din carlinga se vad fugar si doua asemenea obiecte care au trecut prin fata aeronavei „precum ceva care trece prin fata unei masini, dar fara sa o atinga”.
Generalul Ion Avram a precizat ca obiectele aveau dimensiunile unei coli de hartie A4, iar imaginile filmate au fost transmise la Serviciul Roman de Informatii „întrucat ei dispun de laboratoare si echipamente performante”. Nu se cunoaste rezultatul acestor investigatii. Incidentul de deasupra judetului Cluj a fost discutat si în cadrul Comitetului de Securitate al Fortelor Aeriene din Europa – AFFSC(E). Însa niciunul dintre expertii aerieni militari din alte state europene nu a avansat vreo noua ipoteza plauzibila, fata de cele deja demonstrate de investigatorii romani.
DAN D. FARCAS
Comentarii