Motorul cu apa
Ca idee, functionarea unui motor cu apa, în locul combustibilului fosil, ar putea sa para demna de un Jules Verne. Iata însa ca românul Mihai Rusetel nu a privit aceasta solutie ca pe o utopie si chiar a reusit sa construiasca un asemenea motor, dupa o viata întreaga de cercetari, munca, sacrificii, nereusite, iarasi cercetari si munca.
Motorul cu apa
Ca idee, functionarea unui motor cu apa, în locul combustibilului fosil, ar putea sa para demna de un Jules Verne. Iata însa ca românul Mihai Rusetel nu a privit aceasta solutie ca pe o utopie si chiar a reusit sa construiasca un asemenea motor, dupa o viata întreaga de cercetari, munca, sacrificii, nereusite, iarasi cercetari si munca… Inventia, secretizata la OSIM în 1980, apoi recuperata si brevetata abia în 1998, a obtinut si recunoasterea internationala, însa entuziasmul la care ne-am astepta se manifesta în surdina, din motive lesne de intuit. Sa credem, asadar, ca ne aflam în fata unei inventii care ar putea schimba, realmente, fata lumii de azi si de mâine, dar ignorata din ratiuni transnationale?
De la locomotiva cu abur, la masina nepoluanta
Inventatorul Mihai Rusetel are în el un „microb” al iscodirii, al cunoasterii. Motorul cu apa conceput de el înseamna mii si mii de zile si nopti petrecute în biblioteci, în ateliere, pe santiere, printre oameni, carti si fiare. Provocarea a venit când era înca elev, iar mai târziu, în atelierul de întretinere al mecanicului-sef de pe santierul termocentralei Turceni, „s-a nascut” primul prototip al inventiei sale. A lucrat în clandestinitate, pentru ca nu era cercetator stiintific si deci… n-avea voie sa-si puna ideile în practica, decât în mod controlat din afara.
De la locomotivele Pacific si Malaxa, motocicletele Ardea, DKV si NSU, pâna la Daciile si ARO, ale noastre, tot ce a întâlnit mobil pe roti l-a incitat in a schimba ceva important în functionarea traditionala, spre folosul utilizatorului si-n general, al societatii. Astfel a aparut ideea de a pune cilindrii motorului sa „munceasca” fara timpi morti, folosind apa drept combustibil: usor de procurat, economicoasa si nepoluanta. Din 1976 pâna în prezent, prototipul sau a cunoscut mai multe îmbunatatiri, au aparut noi posibilitati de punere în practica, iar aprecierea valorii lui s-a evidentiat cel mai bine anul acesta, la Salonul de inventica de la Geneva, unde a primit diploma si medalia de bronz. Singura mare nereusita o constituie indecizia unor constructori de automobile din România si din strainatate, de a prelua inventia, pentru aplicatia practica, pe o carcasa originala sau pe o marca deja cunoscuta.
Autoturisme cu „pret redus”
O asemenea inventie, cu potential impact major pe plan international, are nevoie, desigur, de argumentatie pe masura. Iata asadar parametrii motorului cu apa, asa cum ni i-a prezentat inventatorul Mihai Rusetel, în urma calculelor teoretice si a testelor pe prototipul demonstrativ: puterea – cca.5 C.P. (în varianta comerciala, se va ajunge la circa 100 C.P.); turatia – 400 rotatii/minut; consum de energie electrica – 20 A/h (de la acumulator auto obisnuit, reîncarcabil prin alternatorul clasic; tensiune de lucru – 12-48 V; consum combustibil – 5 litri apa/h (în perspectiva, considera ca va putea ajunge la un consum de 50 litri, adica un rezervor, la 1000 km). De precizat ca apa este necesar sa fie supusa unui proces simplu de demineralizare, realizat cu ajutorul unei instalatii concepute tot de Mihai Rusetel, foarte ieftina, ce poate fi implementata în statiile de benzina, asa cum sunt si cele pentru GPL (gaz petrolier lichefiat). Într-o estimare proprie, pretul pe piata al unui motor cu apa ar ajunge la circa jumatate din cel al motorului unei Dacii. De asemenea, cheltuielile de exploatare ar ajunge cel mult la jumatate din cele impuse prin utilizarea combustibililor fosili. În plus, trebuie tinut cont si de amanuntul deloc neglijabil ca motorul cu apa nu este poluant.
În asteptarea Nobelului românesc
„În prezent, studiez executarea unei caroserii proprii, astfel încât sa pot scoate pe piata automobilul cu apa „Mihai Rusetel”, cu un pret de vânzare la jumatate din cel al Daciei, în reteaua comerciala. În vederea instalarii purificatoarelor de apa pentru utilizare auto în benzinarii, doresc sa intru în parteneriat si cu distribuitorii de carburanti. Cum voi putea realiza toate transformarile vizate? Într-o prima etapa, prin procedeul mixt (o parte apa, o parte combustibil clasic), foarte usor de adaptat la motoarele existente. Apoi, în circa 5 ani, cred ca se va putea vorbi despre exploatarea curenta a automobilului meu cu apa” – ne-a marturisit inventatorul Mihai Rusetel convingerile sale.
Privitor la temerile celor care ar respinge ideea înlocuirii masive a combustibililor fosili cu apa demineralizata – perspectiva cu efecte colosale, incalculabile – solutiile le ofera tot el, de la cele tehnice (Mihai Rusetel are alte peste 50 de inventii realizate sau în lucru), la cele de ordin social si economic. Deocamdata, prezentând cazul deja notoriu al acestui mereu optimist adept al gândirii active, creatoare, asteptam materializarea în forma finala a ideii sale, ce se poate dovedi epocala, în speranta ca ratiunea umana va învinge prejudecatile pagubitoare, ignoranta si interesele obscure. Iar daca toata munca si visele lui Mihai Rusetel îsi vor gasi confirmarea mult dorita, nu ne îndoim ca România va înregistra în cont si un premiu Nobel.
Transformarea calatoriilor în spatiu
Laserele care exploateaza capacitatea naturala a bacteriilor de a transforma lumina solara...
Comentarii