Explozia pneurilora distrus Columbia!Un inginer de la NASA a prevazut finalul tragic cu doua zile înainte
Trei saptamâni dupa dezintegrarea navetei Columbia, iese la iveala un nou amanunt: un inginer de la NASA a redactat un raport, cu doua zile înainte de deznodamântul tragic al navetei Columbia în care prezenta scenariul catastrofic cauzat de o supraîncalzire a trenului de aterizare din aripa stânga la reintrarea în atmosfera. Într-un raport intern de pe 30 ianuarie, intitulat „Preocupari în caz de defectare a trenului de aterizare” si publicat de-abia saptamâna trecuta de NASA, inginerul Robert Daugherty de la centrul de cercetari din Langley, avansa ipoteza ca bucatile de material care au lovit aripa stânga în timpul decolarii navetei Columbia ar fi putut afecta grav trapa compartimentului în care se afla trenul de aterizare.
Explozia pneurilora distrus Columbia!Un inginer de la NASA a prevazut finalul tragic cu doua zile înainte
Trei saptamâni dupa dezintegrarea navetei Columbia, iese la iveala un nou amanunt: un inginer de la NASA a redactat un raport, cu doua zile înainte de deznodamântul tragic al navetei Columbia în care prezenta scenariul catastrofic cauzat de o supraîncalzire a trenului de aterizare din aripa stânga la reintrarea în atmosfera. Într-un raport intern de pe 30 ianuarie, intitulat „Preocupari în caz de defectare a trenului de aterizare” si publicat de-abia saptamâna trecuta de NASA, inginerul Robert Daugherty de la centrul de cercetari din Langley, avansa ipoteza ca bucatile de material care au lovit aripa stânga în timpul decolarii navetei Columbia ar fi putut afecta grav trapa compartimentului în care se afla trenul de aterizare. Între 20 si 27 ianuarie, în timp ce misiunea navetei se derula în spatiu, au avut loc câteva reuniuni în care inginerii au evaluat acest incident, pentru ca pe 28 responsabilii de zbor sa decida ca naveta nu este afectata pentru a pune în pericol reintrarea sa în atmosfera. Stim ca a fost o concluzie gresita.
Însa doua zile mai târziu, Robert Daugherty îsi exprima îngrijorarea în legatura cu acest subiect. Dupa parerea lui, „incidentul de la lansare ar putea duce la spulberarea trapei de la trenul de aterizare, fapt ce ar duce la expunerea structurii trenului de aterizare la temperaturile uriase (1650 grade C)”. Acest lucru „ar putea duce la supraîncalzirea lui si presiunea în pneuri va creste. În acest moment pneurile ar putea exploda si resturile ar afecta întregul ansamblu al trenului de aterizare”, scria el în raport. Robert Daugherty mai prevedea si o aterizare de urgenta pe burta a navetei în caz ca trenul de aterizare nu mai reusea sa iasa. Din pacate, rezultatul scenariului imaginat de al a fost mult mai dramatic: în urma exploziei pneurilor, întreaga structura a aripii stângi a fost afectata, naveta devenind incontrolabila si explodând, câteva secunde mai târziu, în aer. Interesant este raspunsul pe care Robert Daugherty l-a primit de la destinatarul raportului sau, David Lechner de la United Space Alliance: „Apreciez remarcile dumneavoastra îngrijoratoare… Punctul dv de vedere este benefic. Ca toata lumea, noi speram ca analiza (cea facuta de NASA, n.n.) impactului provocat de resturile de material izolant este corecta”. NASA n-a facut nici un comentariu la publicarea acestui document, dar aparitia lui în acest stadiu al anchetei nu este o întâmplare, cu atât mai mult cu cât scenariul imaginat de Robert Daugherty da fiori pe sira spinarii. Pâna la urma, NASA recunoaste ca primele anomalii au survenit în compartimentul trenului de aterizare, cu câteva minute înainte de catastrofa, când naveta plonja în atmosfera, pregatindu-se de aterizare, cu 21.000 km/h. Centrul de control din Houston (Texas) a detectat atunci valori anormale de temperatura în circuitul hidraulic al trenului de aterizare din aripa stânga, apoi o pierdere a masuratorilor, unul dupa altul, senzorii au încetat sa functioneze. În acel moment, s-a declansat o alarma pe ecranul de bord al comandantului Rick Husband, indicând o aparenta anomalie la presiunea pneurilor. De atunci provin si ultimele lui cuvinte catre centrul de control de la sol. Vocea nu e înca disperata, dar în tonul ei (NASA a difuzat aceste ultime cuvinte) se citeste îngrijorarea si presimtirile negre. A apasat pe un buton, ceea ce a indicat ca a devenit constient de gravitatea problemei. Imediat dupa acest gest, „Cap-Com”, controlorul de la Houston care comunica permanent cu echipajul navetei Columbia a vrut sa vada care este situatia: „Columbia, aici Houston. N-am receptionat ultimul vostru mesaj în legatura cu presiunea în pneuri. N-am receptionat ultimul mesaj…”. Dupa o clipa s-au auzit ultimele cuvinte ale comandantului: „Am receptionat, mm”. Dupa aceea, totul a fost tacere. Columbia se afla la 16 minute de aterizare, dupa 16 zile de zbor în jurul Pamântului.
Medicamentul care regenereaza dintii
Cercetatorii japonezi propun o solutie pentru „cosmarul” zâmbetelor fara dinti, testând un...
Comentarii