În ultimul secol, agresiunea omului asupra mediului natural a determinat disparitia si amenintarea cu extinctia totala a unui numar imens de specii vii (plante si animale extrem de diverse), dar iata ca monstrul ce distruge planeta cu o viteza ametitoare – industrializarea globala oarba – îsi arata acum si cealalta fata, întorcandu-se tocmai împotriva anumitor industrii.
Astfel, pentru acest an, specialistii au prevazut înca de la sfarsitul lui 2018 o mica hecatomba, daca se poate spune astfel, în fabricarea autoturismelor: mai multe modele apartinand unor renumite marci pe plan mondial nu vor mai fi produse. Motivele nu sunt greu de ghicit. Scaderea interesului cumparatorilor determina un decalaj tot mai mare între costurile de productie si cel de vanzare. Se mai invoca „demodarea”, dar si justificatele reguli, tot mai stricte, referitoare la emisiile de bioxid de carbon, principalul distrugator al biosferei.
Pentru cei interesati, mentionam ca principalele „condamnate” pe patru roti sunt: Audi A3 cu trei usi (a treia generatie, prevazuta pentru 2019, a fost suprimata); Ford C-Max (pret competitie, motor eficace, dar vanzari în scadere drastica); Ford Grand C-Max (fratele mai mare al celui precedent, cu 7 locuri, va pleca si el pe ultimul drum); Infiniti Q50 hybride (la numai cinci ani de la lansarea pe piata, constructorul nipon se gandeste în primul rand la emisiile gazelor cu efect de sera si la tehnologiile hibride); Opel Adam, Opel Cascada si Opel Karl (firma din Russelheim a mizat pe caii-putere perdanti, vanzarile fiind foarte slabe); Toyota Avensis (succesul sau fulminant – 19 milioane de exemplare produse din 1982 – a deschis „partie” pentru un nou model promis europenilor de firma japoneza: Camry, generatia a opta); Alfa Romeo MiTo (foarte apreciat din 2008 încoace, modelul a trait decent si frumos, dar, cum orice lucru are un sfarsit…); Volkswagen Coccinelle (a doua reîncarnare a „Buburuzei” nu a avut succesul dorit de firma din Wolfsburg, asa ca aceasta va porni într-un ultim zbor pe sosele, începand din acest an).
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii