V-ati gandit vreodata cum e cand pleaca in vacanta ori intr-un sejur mai redus poporul chinez? Daca la cele cateva milioane de romani care-si mai permit azi sa evadeze de-acasa cand au putin timp liber, Litoralul devine sufocant, Valea Prahovei se transforma intr-un bulevard plin de ambuteiaje si asa mai departe, ce fac fratii nostri galbeni, care se numara cu miliardele? Unde se duc ei in concedii? Cum fac fata aglomerarilor umane infernale si, la urma-urmei, ne putem intreba, pur si simplu, unde doarme, unde si ce mananca atata puhoi de oameni?…
Mai intai aflati ca vacanta e un concept relativ recent in China, caci pana de curand partidul lor comunist o considera o „valoare burgheza”. Dupa 1999, pricepand si ei ca turismul e o mina de diamante nesecata, au inceput sa le acorde oamenilor asa-numitele „saptamani de aur”. Mai pe sleau – vacante normale! In total, sunt doua, dintre care una in octombrie, cu ocazia sarbatorii nationale chineze.
Mai intai, cel putin 400.000 de chinezi se deplaseaza in timpul concediilor in tara. Palatul Interzis si Marele Zid sunt obiectivele cele mai vizitate. Daca insa vor sa se racoreasca, merg de obicei in statiunea balneara Qingdao, chiar daca la o capacitate maxima a plajei calculata cam la 135.000 de persoane fericitii atingatori ai nisipului stau aproape lipiti unul de altul. Ma rog, cei mai multi sunt si innamoliti din cap pana-n picioare, fiindca majoritatea nu stiu sa inoate si prefera tratamentul contra betesugurilor trupesti.
Ei, dar toti acestia mai si pleaca pe la casele lor, generand atunci aglomerari teribile in gari, aeroporturi, pe autostrazi, cum a fost celebrul ambuteiaj din octombrie 2015, intins in apropiere de Beijing pe multe zeci de kilometri, cu masinile „etalate” pe nu mai putin de 50 de benzi de rulare!
Cei cu dare de mana (si nici ei nu sunt putini: cam 10% din populatie, dar calculati singuri cat vine asta!) se delecteaza cu precadere in sud-estul Asiei; Thailanda primeste peste 10 milioane de chinezi pe an, iar Japonia cam 5 milioane. Iar „delectarea” lor inseamna sa cheltuiasca adevarate averi la cumparaturi, in timp foarte scurt.
Fenomenul are, de altfel, si un nume specific: „Bakugai”, care s-ar traduce prin „shopping exploziv”. Europa? Da, ajung prietenii nostri si pe-aici, Franta primind anual cam 2,2 milioane, adica un sfert din turistii chinezi pe batranul continent.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii