Dintre toate modelele si artistele despre care am vorbit deja, as fi vrut s-o cunosc personal pe pictorita de mare succes Tamara de Lempika, cea mai proeminenta figura a stilului Art Deco (triumfator în perioada interbelica si apoi redescoperit în anii 70) si una dintre cele mai fermecatoare personaje feminine ale lumii mondene din Paris, Roma si Hollywood. O femeie plina de viata, care a luat totul de la viata, fiind un reper pentru ceea ce vrea sa spuna expresia „savoir vivre”.
Nascuta la Moscova (1898) într-o familie poloneza evreiasca, Tamara Gorski si-a schimbat locul nasterii cu Varsovia, caci nu putea suporta ideea ca Imperiul tarist avea sub ocupatie (pana-n 1917) si Polonia. Om bogat, tatal sau, Boris, dispare din istoria familiei (divort sau sinucidere), iar Tamara este crescuta de o matusa, la Sankt Petersburg. Desi adolescenta, a stiut ce sa vrea de la viata înca de atunci. Era frumoasa de întorceau barbatii capul dupa ea si domnisoara l-a „fixat” pe un avocat cam fustangiu, un vanator de zestre care a cedat farmecelor ei. S-au casatorit chiar la majoratul ei si ea a nascut-o pe Kizette. A doua mare dovada a faptului ca era o fiinta superba a fost eliberarea lui Tadeus de Lempiki, sotul ei, din mainile bolsevicilor, în 1917. Familia Lempiki a plecat în pelerinaj prin Europa si s-a oprit la Paris.
A fost etapa decisiva a vietii ei: a descoperit ca barbatul habar nu are sa faca bani si inteligenta ei nativa a condus-o spre propriul drum de succes, prin intermediul artei. Intrand în boema parisiana si studiind pictura cu asiduitate, Tamara cam uita ca este maritata si începe o viata de petreceri si lucru cu penelul. Astfel, face si a treia descoperire: este atrasa si de femei si intra în cercuri de artiste lesbiene. În mediile artistice din Paris si Roma (unde studiaza clasicii) a fi bisexual nu era o noutate. Iar Tamara de Lempika (îsi pastreaza numele dupa divortul inevitabil) straluceste pe unde calca. Asa se face ca succesul în arta era asezonat cu repetate cuceriri. Dar Tamara stia sa cucereasca barbatii mai în varsta din înalta societate, iar noptile si le petrecea cu tinerei, în locuri discrete…
Reprezentanta de frunte a amalgamatei arte decorative, Tamara de Lempika respinge, în fapt, toate curentele anterioare, avand o oarecare stima pentru cubism. De altfel, stilul ei, atat de personal si captivant, a fost numit „cubism temperat” sau „sexualitate decorativa”. Ea este inventatoarea nudului rece, în care femeile au o expresie indiferenta, chiar ostila celor din jur. Dar atunci cand vrea sa fie tandra, femeia din opera Tamarei are fizionomia îndragostitei, a celei care asteapta cu nesat clipele de amor. Ea însasi se defineste în faimoasa panza „Tamara în Bugatti verde”, unde apare exact asa cum era la douazeci si sapte de ani: o diva ucigatoare de barbati prin frumusete si blazare.
Se recasatoreste, evident, cu un baron, Raoul Kuffner, si pleaca în SUA. Ajunge la Hollywood, locuieste într-o vila ultraluxoasa si devine o stea printre vedete, facand numeroase portrete ale marilor actori interbelici. Uitase de fiica sa, dar o scoate din mainile nazistilor si, în 1941, o aduce cu ea la New York. Baronul Kuffner moare în 1962, iar Tamara, la saizeci si patru de ani, vinde averea si face trei calatorii în jurul lumii. Traia din plin si la batranete, desi cuceririle se cam raresc. A murit în somn în 1980, iar postmortem a mai dat o „lovitura”: cenusa ei a fost aruncata deasupra vulcanului Popocatepetl (Mexic), de catre contele Giovanni Agusta… Vulcanul Tamara de Lempika se înfratea pentru eternitate cu alt vulcan.
PAUL IOAN
Comentarii