Culisele istoriei artelor ascund mai multe amanunte senzationale decât încifreaza în lucrarile sale un pictor abstractionist. Afirmatia face trimitere la o realitate destul de putin cunoscuta de publicul grabit sa se afle fata-n fata cu marile creatii artistice si cu marii pictori.
O realitate absolut senzationala si care are un înteles de valoare majora pentru întregul destin al inspiratiei si talentului relevat de-a lungul mileniilor de spiritul uman. Oare cât de multi iubitori ai artelor stiu ce înseamna un nume ca Flinders Petrie si pictura „Portret al baiatului Eutyches”?
Cele doua elemente sunt unite între ele, de la un anumit moment, printr-un fir al destinului comun si printr-un simbol interesant. Pe numele sau întreg Sir William Matthew Flinders Petrie a fost un egiptolog englez de notorietate internationala. Este considerat „parintele arheologiei moderne”, cartea sa de vizita fiind înnobilata de cele peste 60 de sapaturi în cele mai importante situri din Palestina si Egipt.
Al noualea deceniu din secolul XIX a fost unul de munca intensa pentru cercetatorul britanic, numeroasele vestigii antice descoperite incluzând si peste 60 de portrete pictate. Între ele, a retinut atentia unul ce reuneste mai multe caracteristici edificatoare asupra artei egiptene din epoca greco-romana (30 î.Chr.-646 d.Chr., potrivit istoricilor), cunoscut ca „Portretul baiatului Eutyches”; momentul scoaterii lui la lumina, într-o necropola antica din vastul sit arheologic de la Asswan, a fost stabilit conventional în anul 1887.
Vorbim despre desenul foarte distinct realizat al capului unui adolescent. Picturile de acest tip, numite de obicei portrete Faiyum (desi nu toate provin din oaza Faiyum), sunt produse tipice ale societatii multiculturale, multietnice a Egiptului roman.
Acest obiect a fost probabil creat între anii 100-150 d.Chr. ca portret funerar al tânarului din pictura, practica obisnuita în societatea vremii, în care cultura egipteana si cea romana erau amestecate. Familiile înstarite, care îsi permiteau sa plateasca serviciile respective, comandau o asemenea lucrare (tabloul este un encaustic pe lemn; o pictura encaustica foloseste culori uscate combinate cu ceara înmuiata la caldura pe o varietate de medii, tehnologii avansate pentru acea perioada de timp, permitând operelor de arta sa reziste timp de mii de ani), asezata ulterior deasupra mastii mortuare a defunctului.
Tânarul adolescent din portretul remarcabil de realist priveste calm, direct catre noi. Este îmbracat într-o tunica romana alba, cu o dunga verticala de culoare violet, aruncata peste umarul drept; o mantie este drapata peste umarul stâng. Baiatul are parul castaniu închis, taiat scurt, cu suvite pieptanate pe ambele parti ale fruntii.
Inscriptia cu pigment violet închis de sub decolteul tunicii este în greaca, limba comuna a estului Mediteranei la acea vreme, dar expertii nu sunt unanim de acord cu traducerea ei. Numele baiatului („Eutyches, libertul lui Kasanios”; libert = sclav eliberat, n.n.) este clar. Urmeaza fie „fiul lui Herakleides Evandros”, fie „Herakleides, fiul lui Evandros”.
Umbrele de pe partea stânga a fetei, gâtului si hainei, petele stralucitoare de pe frunte si de sub ochiul drept indica o sursa puternica de lumina în dreapta baiatului. Cei mai expresivi sunt ochii caprui închis, cu pupile negre, care reflecta sursa prin pete luminoase. Acest mod de pictura, foarte diferit de stilul traditional, era bine cunoscut în Egiptul greco-roman, având originea în Grecia secolelor V-IV î.Chr.
Daca despre portret criticii de arta pot face multe comentarii, astazi se cunoaste exact care a fost soarta capului descoperitorului sau. Sir Flinders Petrie a murit la 89 de ani, în Ierusalim, în 1942.
Trupul i-a fost înmormântat în cimitirul protestant local, dar capul si l-a donat spre studiu Societatii Regale a Chirurgilor, Lincoln’s Inn Fields, Londra, pentru „explorarea ulterioara a geniului britanic”. Cum însa razboiul mondial era în plina desfasurare, relicva a trecut prin mai multe peripetii, inclusiv… pierzându-si identitatea înscrisa pe o eticheta de inventariere!
Regasit dupa câtiva ani, el este pastrat ca un simbol al perseverentei în cunoasterea vremurilor de demult si a maiestriei artistice care a caracterizat întotdeauna fiinta umana.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii