Desi critica de specialitate il considera pe maestrul italian Guido Reni (1575-1642) unul dintre cei mai proeminenti reprezentanti ai barocului târziu, in timpul vietii el a fost etichetat drept un "incepator" care a atins, totusi, genialitatea in redarea expresiva a scenelor mitologice si religioase. Si asta pentru ca a fost unul dintre cei mai apreciati elevi ai asa-zisei Academii a Incepatorilor din Bologna.
Din fericire pentru marele pictor, prostul renume al acelei academii (prezentat astfel doar de scolile de arta rivale) nu a afectat cariera exceptionala a lui Guido Reni, care, la numai 24 de ani, a ajuns sa fie cautat cu ardoare de inalti prelati pentru decorarea unor impunatoare asezaminte de cult din Bologna (orasul de bastina), Roma, Ravenna, Napoli etc. Foarte interesant in biografia acestui maestru al barocului este urmatorul amanunt: fiind nascut intr-o familie de muzicieni (parintii, unchii si verii), micul Guido a primit intense lectii de muzica, fiind obligatoriu destinat acestui domeniu artistic.
Dar, inca de la noua ani, el a dovedit ca are o personalitate atât de bine conturata, incât a fugit de acasa si s-a refugiat in atelierul maestrului Denis Calvaert, refuzând cu obstinatie sa faca pe placul familiei… Si astfel, la doisprezece ani, Guido Rebi devine favorit cu stralucite recomandari pentru "Academia Incepatorilor", unde s-a format sub influenta maestrilor din clanul lui Annibale Carracci – personalitate de prima marire a epocii. S-a remarcat in orasul sau natal, pe care nu l-ar fi parasit niciodata din cauza unei iubiri arzatoare si a pretuirii localnicilor, dar Sfântul Scaun de la Roma il solicita, la inceputul veacului al XVII-lea, sa decoreze unele edificii sfinte ale clanului Borghese, inclusiv Palatul Quirinale, capela Santa Maria Maggiore si Palatul Pallavicini. Gloria il copleseste pe Guido Reni si câtiva ani uita de dragostea bolognieza. Dar intr-una din capodoperele sale de tinerete, uriasa fresca "Apollo si Aurora", apare chipul celei care-i acaparase inima.
Renumele sau se consolideaza la Roma, dar adversarii – nu putini la numar – il acuza ca amesteca "fara disceramânt" mitologia cu istoria si religia. Pentru preopinentii sai, geniul din Bologna ramâne "incepatorul", cu toate ca pictorul devine treptat unul dintre cei mai solitati artisti ai epocii, fiind chemat in multe orase si obligat uneori – din cauza suprapunerii comenzilor – doar sa schiteze lucrarea, care urma sa fie definitivata de ucenicii sai.
Guido Reni este autorul uneia dintre cele mai impresionante variante ale "Botezului lui Iisus" si a compozitiei "David tinând capul lui Goliat". In prima capodopera, artistul sugereaza ca Botezul Mântuitorului s-a petrecut in ambianta divina discreta, doar in prezenta ingerilor. In ceea ce priveste triumful lui David asupra lui Goliat, victoriosul nu mai este prezentat ca un simplu pastor, ci ca un viitor rege increzator in intelepciunea sa… Despartit multa vreme de iubita sa, Reni a fost inmormântat alaturi de Elisabeta Sirani in capela San Domenico din Bologna.
PAUL IOAN
Comentarii