Silbervogel a fost un tip inedit de bombardier cu motor de racheta, prototipul sau fiind creat la sfârsitul anilor 1930 de oamenii de stiinta Eugen Sänger si Irene Bredt pentru regimul nazist.
Ideea s-a bazat pe cercetarile aprofundate ale lui Sänger în domeniul motoarelor de racheta si al tehnologiei aerospatiale în timp ce era doctorand la Viena. Împreuna cu Bredt – cu care se va si casatori – el a început sa lucreze la crearea unui bombardier cu rachete cu raza lunga de actiune. Înaltul Comandament German a luat în considerare punerea ideii în aplicare ca parte a proiectului Amerika Bomber: crearea unui bombardier cu raza lunga de actiune capabil sa ajunga în Statele Unite.
În 1933, în timp ce studia ca doctorand la Institutul Politehnic din Viena, inginerul aerospatial austriac dr. Eugen Sänger a redactat si a creat un concept pentru un planor motorizat de tip sanie cu echipaj uman, care sa poata atinge viteza de 10 Mach si sa planeze la o altitudine de 160 km. Proiectul initial prevedea o aeronava cu un fuselaj în forma de fus si aripi în forma de pana.
Între iunie 1935 si februarie 1936, Sänger a început sa cerceteze pe larg alte idei privind un prototip asemanator cu un avion-racheta cu raza lunga de actiune si a publicat o serie de articole academice pe aceasta tema. A fost contactat de Înaltul Comandament German, aflat la acea vreme sub regimul Partidului Nazist, si i s-a cerut sa conduca un departament aerospatial secret si un institut de cercetare în orasul german Treuen.
Institutul secret îl va ajuta sa dezvolte si sa puna în practica aparatul sau, Silbervogel (în germana Pasarea argintie), ca vehicul-racheta cu echipaj uman capabil sa ajunga pe orbita circumterestra. Aproximativ în perioada în care Sänger si-a început activitatea la Treuen, savantii nazisti au început sa conceapa un proiect de bombardier cu raza lunga de actiune, pe care l-au denumit mai întâi „Bombardier Amerika”, înainte ca Reichsmarschall (seful Luftwaffe) Hermann Göring sa împinga ideea mai departe la începutul anului 1942.
Conceptul de baza al „Amerika Bomber” a fost un apel adresat producatorilor si proiectantilor de a construi un avion cu raza lunga de actiune de orice tip, care sa poata ajunge si efectua misiuni de bombardament deasupra unor orase importante si strategice din Statele Unite, precum Chicago sau New York, înainte de a se întoarce la baza.
Propunerea a început prin a lua în considerare diverse modele conventionale, dar actualizate, de avioane cu elice cu piston, cum ar fi Heinkel He 177 Greif si gigantul Junkers Ju 390. Pentru lansarea la decolare, racheta urma sa fie propulsata pe o pista cu sine lunga de 3 km de catre o sanie propulsata de o racheta.
Dupa decolare, racheta ajungea rapid la o altitudine de 1.700 m si la o viteza de 2.000 km/ora. În acest moment, motorul principal al rachetei ar fi pornit si ar fi fost turat timp de opt minute, arzând 90 de tone de combustibil pentru a propulsa Silbervogel la viteza maxima de aproape 20.000 km/ora si la o altitudine de peste 150 km în aer.
Unele surse au prezis ca racheta va urca pâna la o înaltime de 220 km. Nazistii au început sa construiasca o instalatie completa de lansare si testare a rachetei în iunie 1941, însa proiectul a fost suspendat în urma invaziei germane a Uniunii Sovietice în cadrul operatiunii Barbarossa.
Dupa înfrângerea nazistilor, Sänger si Bredt s-au mutat în Franta si au lucrat ca ingineri pentru Ministerul francez al Aerului. În aceeasi perioada, Sänger a fost tinta unei tentative esuate de rapire si mituire din partea KGB-ului si a lui Stalin.
GABRIEL TUDOR
Comentarii