In era zborurilor cosmice si a internetului, pe Pamant exista populatii care traiesc in mod traditional legate organic de natura pura, pastrand in mentalul colectiv si in practicile cotidiene, acele elemente lipsite total de vreo influenta a civilizatiei moderne.
Cel mai probabil, Amazonia focalizeazamajoritatea grupurilor etnice de acest fel, intre ele tribul Waorani, care locuieste de secole in Ecuador, fiind unul dintre cele mai fascinante.
Maestri in „acrobatii” cinegetice
In partea ecuatoriana a bazinului marelui fluviu sud-american, vietuiesc in jur de 2.000 de persoane reunite in mai multe comunitati, alcatuind impreuna tribul cunoscut sub numele de Waorani (sau Huaorani), denumiti si Wao. Acestia sunt individualizati in special prin faptul ca vaneaza cu sarbacane („tuburi” foarte lungi in carese introduc sageti mici, lansate catre tinta sufland puternic printr-un capat) si lanci, principalele animale ucise astfel fiind maimutele – hrana de baza a acestor oameni, care au reputatia de a fi unii dintre cei mai inversunati razboinici de pe Amazon.
Jungla tropicala nu duce lipsa de aceste vietati, dar agilii vanatori trebuie sa se catare in copacii inalti, ajutandu-se de liane si executand adevarate acrobatii, in cadrul carora isi trimit la tinta cu mare precizie sagetile inmuiate de obicei in curara, o otrava foarte puternica preparata din anumite plante, printr-o metoda foarte laborioasa.
Waorani se hranesc insa si cu pecari (o specie de porc salbatic), cu tucani, cu fructe si ierburi comestibile al caror cules cade in sarcina femeilor.
Credintele Wao – nu neaparat religioase – sunt absolut fascinante, pornind de la caracterul lor animist si de la particularitatea convingerii ca membrii tribului au ca stramosi primordiali pe Menye-waempo („tatal jaguar”) si pe sotia sa, Menye-baada („mama jaguar”). Cu acestia si cu celelalte spirite sacre se poate comunica prin intermediul ciupercii halucinogene ayahuasca. „Parintii spirituali” le trimit „copiilor” Waorani informatii despre depistarea turmelor de pecari, despre rudele care traiesc in alte zone ale junglei, identifica originea bolilor si tratamentele cu diverse plante si substante exclusiv naturale, proceduri in care membrii tribului sunt foarte priceputi, si chiar ii pot avertiza pe razboinici cu privire la raidurile violente ale altor comunitati,ce le sunt inamice.
Medicina deprinsa in jungla
Exceptand ritualurile cu ayahuasca, intotdeauna practicate in secret, existenta comunitatii a fost lipsita de ceremonii religioase pana la introducerea crestinismului. Pe de alta parte, derivata in parte din acest domeniu, medicina Wao imbraca si ea forme uimitoare. Nativii considera ca boala este cauzata de un agent cunoscut (de exemplu, o ciuperca formata in urma mersului indelungat prin noroi), de ido (spiritele malefice) sau este ononki, adica „doar o intamplare”, o problema trecatoare.
Daca boala a fost provocata de ido, singurul care o poate trata este cel care a provocat-o; daca a fost cauzata de una dintre celelalte doua surse, oricine are cunostinte pe baza de plante o poate trata.
Principiul asocierii sta la baza tuturor principiilor si gandirii Wao. Leacurilesunt alese in functie de proprietatile lor: o vita-de-vie lungaeste folosita pentru a trata muscatura de sarpe, anumite plantearomatice vor alunga greata, iar plantele care se strang in modspontan dupa ce sunt atinse vor face ca febra sa dispara.
Majoritatea tabuurilor Wao pot fi explicate prin acest principiu de asociere, inclusiv ideea ca viata de apoi este modelata dupa viata de pe acest pamant.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii