Asa cum scriam intr-un articol anterior, Biroul Directorului National al Informatiilor (ODNI) din SUA trebuia sa dea publicitatii, pana luni 31 octombrie 2022, un raport neclasificat privind fenomenele aeriene neidentificate (UAP).
Acest raport a aparut abia spre mijlocul lunii ianuarie 2023. Documentul de 12 pagini nu detaliaza observatii, nu ataseaza filme, fiind un rezumat sec al unei versiuni secrete care a fost transmisa Congresului. Desi usor dezamagitor, textul contine si cateva informatii interesante pe care incerc sa le rezum in cele ce urmeaza.
Raportul a fost facut ca raspuns la o cerinta stabilita in sectiunea 1683 din Legea privind autorizarea apararii nationale (NDAA) pentru anul fiscal 2022. La elaborarea raportului a participat si nou-creatul Birou de Rezolvare a Anomaliilor pentru Toate domeniile (AARO) al Departamentului Apararii (DoD), infiintat pe 20 iulie 2022. Biroul a fost desemnat sa inlocuiasca grupul operativ UAP (UAPTF) care a activat anterior in domeniu.
Analiza incidentelor
Raportul reaminteste atributiile AARO ca fiind: (1) Dezvoltarea procedurilor de sincronizare si standardizare a colectarii, raportarii si analizei incidentelor, inclusiv a efectelor fiziologice adverse, privind UAP, in cadrul Departamentului Apararii si al Comunitatii de Informatii. (2) Dezvoltarea de procese si proceduri pentru a se asigura ca toate incidentele UAP, din fiecare componenta a DoD si fiecare element al Comunitatii de Informatii, sunt raportate si incorporate intr-un depozit centralizat. (3) Stabilirea procedurilor pentru raportarea, consecventa si la timp, a unor astfel de incidente. (4) Evaluarea legaturilor dintre fenomenele aeriene neidentificate si guvernele straine adverse, alte guverne straine, sau actori nestatali. (5) Evaluarea amenintarii pe care astfel de incidente o prezinta pentru Statele Unite. (6) Coordonarea cu alte departamente si agentii ale Guvernului Federal, dupa caz, inclusiv cu Administratia Federala a Aviatiei (FAA), Administratia Nationala pentru Aeronautica si Spatiu (NASA), Departamentul pentru Securitate Interna, Administratia Nationala Oceanica si Atmosferica si Departamentul Energiei. (7) Coordonarea cu aliatii si partenerii Statelor Unite, dupa caz, pentru a evalua mai bine natura si amploarea fenomenelor aeriene neidentificate. (8) Intocmirea rapoartelor pentru Congres, atat in forma clasificata, cat si in forma neclasificata.
In conformitate cu mandatul sau, AARO are autoritatea de a coordona eforturile UAP dincolo de DoD si este autorizata sa dezvolte procese si proceduri pentru a sincroniza si standardiza colectarea, raportarea si analiza, nu doar in DoD, dar si de la comunitatea de informatii (IC), cu sprijinul si coordonarea NIM-Aviation. AARO se va coordona, dupa caz, si cu alte agentii, non-IC, cum ar fi FAA, NASA, NOAA si elementele non-IC ale Departamentului de Securitate Interna (DHS) si ale Departamentului de Energie. Sfera larga de autoritate acordata AARO ar trebui sa ii permita sa utilizeze o abordare multi-agentie, la nivelul intregului guvern pentru intelegerea, rezolvarea si atribuirea UAP in viitor. AARO va reprezenta DoD in interagentii, Congres, mass-media si public, in coordonare cu Secretarul Adjunct al Apararii pentru Afaceri Legislative si Asistentul Secretarului Apararii pentru Afaceri Publice.
La elaborarea raportului UAP pe 2022 au mai contribuit Subsecretarul Apararii pentru Informatii si Securitate (USDsI&St), Agentia de Informatii pentru Aparare (DIA), Biroul Federal de In-vestigatii (FBI), Oficiul National de Recunoastere (NRO), Agentia Nationala de Intelligence Geospatiala (NGA), Agentia Nationala de Securitate (NSA), Armata SUA, Marina SUA, Corpul Marin al SUA, Fortele Aeriene ale SUA, Administratia Federala a Aviatiei (FAA), Administratia Nationala pentru Aeronautica si Spatiu (NASA), Administratia Nationala Oceanografica si Atmosferica (NOAA), Departamentul de Energie, ODNI/NIM-Emerging and Disruptive Technology (NIM EDT), ODNI/Centrul National de Contrainformatii si Securitate (NCSC) si ODNI/Consiliul National de Informatii (ODNI/ NIC).
Raportul OZN anterior, numit „Evaluarea preliminara ODNI privind UAP” a discutat 144 de rapoarte UAP si a avut ca data limita pentru informatii 5 martie 2021. De atunci, AARO a primit un total de 247 de rapoarte UAP noi. Au mai fost descoperite sau raportate, dupa perioada de timp a evaluarii preliminare, alte 119 rapoarte UAP privind evenimente care au avut loc inainte de 5 martie 2021, dar care nu au fost incluse in evaluarea preliminara. Aceste 366 de rapoarte suplimentare, combinate cu cele 144 de rapoarte identificate in evaluarea preliminara, aduc numarul total de rapoarte UAP catalogate pana in prezent la 510.
De la infiintarea sa in iulie 2022, AARO a formulat si a inceput sa utilizeze un proces analitic robust fata de raportarile UAP identificate. Odata finalizate, concluziile analitice finale ale AARO vor fi disponibile in rapoartele sale trimestriale pentru factorii de decizie. Analiza si caracterizarea initiala de catre AARO a celor 366 de rapoarte nou-identificate, bazate pe un proces multi-agentie, a considerat ca mai mult de jumatate nu prezinta caracteristici remarcabile: 26 caracterizate ca sistem de aeronave fara pilot (UAS) sau entitati asemanatoare UAS; 163 caracterizate ca balon sau entitati asemanatoare balonului; si 6 atribuite dezordinii (pasari, evenimente meteorologice sau resturi din aer, cum ar fi pungi de plastic etc).
Caracterizarea initiala nu inseamna rezolvat pozitiv sau neidentificat. Aceasta caracterizare initiala permite mai bine AARO si ODNI sa utilizeze eficient resursele fata de celelalte 171 de rapoarte UAP necaracterizate si neatribuite. Unele dintre aceste UAP necaracterizate par sa fi demonstrat caracteristici de zbor sau capacitati de performanta neobisnuite si necesita analize suplimentare.
Majoritatea noilor rapoarte UAP provin de la aviatorii si operatorii Marinei SUA si ai Fortelor Aeriene ale SUA care au asistat la UAP in timpul sarcinilor lor operationale si au raportat evenimentele catre UAPTF sau AARO prin canale oficiale. Indiferent de metoda de colectare sau de raportare, multe rapoarte nu au date suficient de detaliate pentru a permite atribuirea UAP cu inalta certitudine.
Partajarea informatiilor
Raportul declara ca ODNI si AARO se angajeaza sa partajeze responsabil rezultatele UAP cu partenerii interagentii (cum ar fi FAA si NASA), cu alte parti interesate, cu Congresul, cu partenerii internationali si marele public. AARO lucreaza indeaproape cu Oficiul Secretarului Apararii, Afaceri Publice OSD(PA) si cu partenerii de misiune, pentru a dezvolta o strategie de partajare a informatiilor si de mesagerie care sa maximizeze transparenta, mentinand in acelasi timp protectia adecvata a surselor si a metodelor sensibile.
ODNI si AARO au mentinut comunicarea cu partenerii aliati ai SUA cu privire la UAP, tinandu-i la curent cu evolutiile si initiativele SUA. DoD si IC lucreaza in colaborare pentru a raporta, identifica si rezolva evenimentele UAP. Agentiile din IC au stabilit proceduri standard de operare care vor eficientiza rezolvarea UAP. De exemplu, metodologia analitica a AARO necesita o abordare la nivelul intregului guvern, care sa includa analisti si specialisti in stiinta si tehnologie, pentru a ajuta la rezolvarea evenimentelor UAP.
UAP reprezinta un pericol pentru siguranta zborului si de coliziune pentru bunurile aeriene, impunand potential operatorilor de aeronave sa ajusteze tiparele de zbor ca raspuns la prezenta lor neautorizata in spatiul aerian, operand in afara standardelor si instructiunilor de control al traficului aerian. Pana in prezent, nu au fost raportate coliziuni intre aeronavele americane si UAP. In ceea ce priveste preocuparile legate de sanatate, nu a existat nicio intalnire cu UAP confirmata care sa fi produs direct efecte adverse legate de sanatate pentru observator(i). Recunoscand ca efectele legate de sanatate pot aparea in orice moment dupa producerea unui eveniment, AARO va urmari orice implicatii raportate asupra sanatatii legate de UAP in cazul in care acestea apar. De asemenea, UAP continua sa reprezinte o posibila amenintare de spionaj din partea adversarului.
Eforturile coordonate intre DoD, IC si alte agentii guvernamentale de a colecta si raporta evenimentele UAP au dus la cresterea seturilor de date, care acopera mai multe domenii de securitate. Continuarea activitatilor de urmarire oficiala a UAP, in cooperare cu mai multe agentii, va duce probabil in viitor la o mai mare constientizare privind obiectele din si dintre domeniile aeriene, spatiale si maritime, precum si natura si originea UAP.
DAN D. FARCAS
Comentarii