• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 18 decembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 18 decembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Tunelurile lumii – arta si grandoare

Tunelurile lumii – arta si grandoare

26 aprilie 2014
in Glob
A A

Daca in trecut primele astfel de sapaturi erau mai degraba naturale, formate din roci calcaroase, astazi, situatia este cu totul alta. Tunelurile au devenit adevarate legaturi subpamantene, grandioase, care uimesc prin executie si rafinament. Printre acestea amintim: Tunelul Tamisei, Tunelul Carmel din Muntele Zion, Tunelul Channel, Tunelul Seikan, Tunelul Natural din Virginia si Tunelul Gotthard Base.

 

Tunelul Tamisei (Londra)

 Nu este foarte impresionant, daca ne gandim ca are doar o lungime de 400 m si se afla la 20 m adancime, insa are o mare importanta istorica. A fost primul tunel din lume scufundat in apa, iar la saparea lui s-a folosit, in premiera mondiala, scutul tunelurilor. Construirea lui care a inceput in anul 1825 a fost o inovatie. In 1843 cand lucrarile au fost finalizate, Regina Victoria l-a proclamat pe inginerul proiectului, Marc Brunel, cavaler al coroanei pentru contributia sa inginereasca ce avea sa schimbe lumea. Pe sub Tamisa, in Londra, trec nu mai putin de 20 de tuneluri. Catalogat la momentul respectiv, a opta minune a lumii, tunelul ce lega cele doua ma-luri ale Tamisei, din capitala britanica, a devenit principala artera londoneza a timpului.

Tunelul Seikan (Japonia)

 Pana nu cu mult timp in urma detinea suprematia in ceea ce priveste lungimea (53,85 km). Este situat in nordul Japoniei pe magistrala feroviara Shinkansen, care leaga orasul Tokio, situat pe insula Honshu, de orasele din cea mai nordica insula a tarii, Hokkaido, unind astfel, cele doua insule. Constructia acestui tunel feroviar a durat 19 ani (1964-1983), insa datorita unor accidente, functionarea lui deplina s-a produs in 1988. Tunelul se afla la 240 m sub nivelul marii si la 100 m sub fundul marii, fiind considerat, in prezent, ca fiind la cea mai joasa adancime din lume.

Tunelul Channel (Franta)

 Aceasta constructie colosala leaga feroviar Franta de Anglia si are o lungime de aproximativ 50 km, dintre care 38 km sunt sub apa, lucrarile fiind finalizate in 1994, iar in 1996, Societatea Americana a Inginerilor Civili l-a considerat a fi una din cele sapte minuni ale lumii moderne. Sapat la adancimea medie de 40 m sub fundul marii, tunelul este format din trei galerii: doua tuneluri feroviare si o galerie de serviciu prin care circula vehicule speciale. Galeriile sunt luminate de 20.000 de neoane iar costul acestei grandioase lucrari a fost estimat la 16 miliarde de euro.

Tunelul Laerdal (Norvegia)

 De departe, ramane cel mai spectaculos din lume, considerat fiind cel mai lung tunel rutier, cu o lungime de 24,5 km si leaga orasele Laerdal si Aurland din vestul Norvegiei. Pentru ca aceasta frumoasa lucrare, inceputa in anul 1995 si terminata cinci ani mai tarziu, sa poata fi realizata au fost necesare peste 5000 de explozii si s-au cheltuit peste 125 milioane de dolari. O adevarata opera de arhitectura. Traversarea tunelului dureaza cam 30 de minute. O bijuterie sapata in adancuri.

 Ar fi multe de spus despre astfel de lucrari. Fie ele rutiere, feroviare, sau retele de metrou, tunelurile lumii au fascinat dintotdeauna.

IOANA FLORIA

ShareTweet
Articolul precedent

Schitul Zimbru

Urmatorul Articol

Ceapa rosie umpluta

Articole Similare

Glob

Metoda moderna de traducere a manuscriselor antice

15 decembrie 2025

Cercetatorii din Israel spera sa faca noi descoperiri despre istoria evreilor prin...

Glob

Fluierul „politistului” antic

8 decembrie 2025

Un fluier vechi de 3.300 de ani, sculptat dintr-un os de deget...

Glob

Astronautii chinezi gatesc în spatiu

3 decembrie 2025

Cuptorul cu aer cald livrat la bordul statiei spatiale chineze de capsula...

Glob

Artizani de cochilii

23 noiembrie 2025

Oamenii de stiinta au descoperit la Charente-Maritime, în sud-vestul Frantei, cel mai...

Glob

Marele Muzeu Egiptean

18 noiembrie 2025

Muzeul, care a fost inaugurat oficial la Cairo, prezinta cele mai emblematice...

Glob

Degradare în leaganul civilizatiei

11 noiembrie 2025

Autoritatile din Irak trag un semnal de alarma în ceea ce priveste...

Urmatorul Articol

Ceapa rosie umpluta

Secrete pentru ochi frumosi

Doua rapiri multiple OZN

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

11 decembrie 969 – Asasinarea împaratului bizantin Nicefor al II-lea

15 decembrie 2025

Nicefor al IIlea Focas (Nikeforos Fokas) a domnit ca împarat bizantin între...

Citeste mai departe
Blitz

Cele mai bune filme despre Frankenstein

15 decembrie 2025

Savantul Frankenstein si creatura sa monstruoasa au captivat generatii întregi, dand nastere...

Citeste mai departe
Blitz

Enciclopedie a provinciei

15 decembrie 2025

Primul volum al trilogiei „Encyclopaedia Bannatica”, semnat de medicul timisorean Adrian Badescu,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Alimente sanatoase pentru vasele de sânge

15 decembrie 2025

Consumul excesiv de alimente procesate sau de grasimi nesanatoase poate duce la...

Citeste mai departe
Femina Club

Stralucire si luminozitate

15 decembrie 2025

Exista multiple „trucuri” la care e bine sa apelati pentru a da...

Citeste mai departe
Femina Club

Legume cu smantana

15 decembrie 2025

1 kg legume fierte, 250 ml smantana, 30 g faina, sare, 50...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.