Mare lucru scoala lumii – mai ales acum, când veacul nou se rasuceste nebuneste si, vrând-nevrând, ne pune in fata intrebarii fundamentale: unde mergem?
Aceasta este de altfel si intrebarea pe care si-au pus-o participantii la Târgul Mondial de Educatie (pe englezeste: World Education Market, prescurtat WEM) de la Lisabona, din 21-24 mai curent, când peste 2000 de educatori, veniti din 82 de tari, au stat cortex lânga cortex, incercând sa desluseasca potecile, drumurile, autostrazile din..
Mare lucru scoala lumii – mai ales acum, când veacul nou se rasuceste nebuneste si, vrând-nevrând, ne pune in fata intrebarii fundamentale: unde mergem?
Aceasta este de altfel si intrebarea pe care si-au pus-o participantii la Târgul Mondial de Educatie (pe englezeste: World Education Market, prescurtat WEM) de la Lisabona, din 21-24 mai curent, când peste 2000 de educatori, veniti din 82 de tari, au stat cortex lânga cortex, incercând sa desluseasca potecile, drumurile, autostrazile din… cetatile viitorului. Au rezultat patru zile de discutii active, conferinte si seminarii, „ateliere” si expozitii, ceea ce se deseneaza la orizont fiind ideea ca scoala lumii se schimba fundamental, inlocuindu-l pe profesor din centrul procesului de invatare, cu elevul, subiectul instructiei, educatiei, formarii.
La clasa clasica, s-a spus la Lisabona, cu ai sai pereti, tabla neagra, creta si profesor inarmat cu catalog si manuale va trebui sa adaugam, rapid, structuri noi. Care pot sa fie – cu eficienta deja demonstrata – urmatoarele:info-clasa, adica invatarea pe calculator, cu Internet-ul aferent, cu programe de PC mergând de la abecedarul prin desene animate la lectia de anatomie pe care un program expert o face studentului de la facultatea de medicina; apoi tele-clasa, gen Discovery Channel, BBC, National Geographic, La 5 (Franta), NHK (Japonia), dar si tele-lectii care sa povesteasca economia de piata, democratia, politetea; radio-clasa, scoala pe unde radio, prin care, de pilda, se pot invata muzica si poezia; sau scoala pe roti, care inseamna calatorii educationale, pe rute de genul Muzeul de Stiinte Naturale din Viena – Deutsche Technik Museum München – Cité des Sciences et de l’Industrie Paris, din care copilul vine, dupa doua saptamâni de voiaj, mai bogat cu un an de scoala (propunere româneasca urmare a experientei pe care ne-au dat-o „Calatoriile premiantilor” si cea organizata de Asociatia Româna a Jurnalistilor de Stiinta); in sfârsit, scoala de vacanta – sau tabara de invatare – si scoala de sâmbata, exploatând timpul liber al copilului si tânarului, care se poate umple cu activitati educationale, fie in taberele de vacanta, fie in scoala proprie, in afara orelor de clasa, prin activitati ale cercurilor si cluburilor de elevi.
Un WEM de lux pentru noi, delegatia româna, care am avut un stand al Ministerului Euducatiei si Cercetarii, un „workshop” (sub titlu: „Intrebati expertul”), alaturi de reprezentantii Chinei, Africii de Sud, Malaeziei, Tunisiei, Venezuelei si un reprezentant, prin subsemnatul, in Comitetul de Consilieri, care incearca sa orienteze scoala lumii spre necunoscutele orizonturi care ne asteapta. Plus oferta, acceptata, ca WEM 2004 sa se desfasoare in România, in pandant cu Târgul Gaudeamus de carte din acel an.
Ruine din Marele Zid Chinezesc
Noua sectiuni ce ar fi facut parte din Marele Zid Chinezesc, despre...
Comentarii