Triangle of Sadness (Triunghiul tristetii), regizat de Ruben Östlund, o satira ampla si malitioasa la adresa capitalismului modern, a castigat Palme d’Or pentru cel mai bun film la editia 2022 a Festivalului de la Cannes.
Acesta este al doilea Palme d’Or primit de Östlund, dupa ce ultimul sau film, The Square (Patratul), o satira despre lumea artei, a castigat premiul in 2017. Filmul lui Östlund urmareste un grup de fotomodele si oligarhi aflati intr-o croaziera de lux, carora li se schimba viata atunci cand nava lor se rastoarna si ajung pe o insula pustie. Singurul supravietuitor care stie sa pescuiasca sau sa faca focul este una dintre cameristele de pe vas, care ajunge in curand in varful ierarhiei sociale de pe insula. In timp ce unii au considerat satira lui Östlund putin prea directa sau chiar brutala, filmul a fost unul dintre preferatele publicului la festival.
Marele Premiu a fost acordat ex aequo filmului Stars at Noon (Stele la amiaza), de Claire Denis, o drama erotica cu accente politice, care are loc in Nicaragua zilelor noastre, cu Margaret Qualley si Joe Alwyn, si filmului Close (Aproape), o poveste despre maturizare a regizorului belgian Lukas Dhont, inspirata din viata acestuia, despre doi baieti de 13 ani a caror prietenie este pusa la incercare de aparitia pubertatii.
Park Chan-wook a castigat premiul pentru cel mai bun regizor pentru thrillerul sau Decision to Leave (Decizie de plecare). Pelicula noir il are in rolul principal pe Tang Wei in rolul unui ingrijitor misterios care ar putea fi si un criminal.
Premiul Juriului de la Cannes a fost acordat ex aequo filmului EO de Jerzy Skolimowski, o calatorie epica a aventurilor unui magar prin Polonia si Italia, si filmului The Eight Mountains (Cei opt munti) de Charlotte Vandermeersch si Felix Van Groeningen, care urmareste prietenia dificila dintre doi barbati heterosexuali care nu pot vorbi despre sentimentele lor.
Un premiu special in onoarea celei de-a 75-a aniversari a Festivalului de la Cannes a fost acordat regizorilor belgieni Jean-Pierre si Luc Dardenne pentru drama sociala Tori et Lokita, povestea a doi imigranti adolescenti din Benin care se confrunta cu o situatie disperata ca refugiati in Europa. Fratii Dardenne sunt de doua ori castigatori ai Palme d’Or, dupa ce au obtinut premiul cel mare la Cannes pentru The Son (Fiul) (2005) si Rosetta (1999).
Starul coreean Song Kang-ho a primit premiul pentru cel mai bun actor pentru interpretarea sa in Broker, de Kore-Eda Hirokazu, la doar doi ani dupa ce Parasite (Parazitul) in care a jucat si Song, a luat Palme d’Or. Zar Amir-Ebrahimi a castigat premiul pentru cea mai buna actrita pentru interpretarea sa din filmul Holy Spider (Paianjenul sfant) de Ali Abbasi, in rolul unei jurnaliste iraniene care urmareste un criminal in serie care ucide prostituate intr-o incercare nebuna de a-si „curata” orasul de „femeile rele”. Tarik Saleh a castigat premiul pentru cel mai bun scenariu pentru Boy from Heaven (Baiatul din Rai), un thriller egiptean, a carui actiune se desfasoara in moscheea Al-Azhar din Cairo si care se concentreaza pe legaturile dubioase dintre religie si politica.
Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj a fost acordat filmului The water murmurs (Apa murmura) al regizorului chinez Chen Jianying. Filmul urmareste povestea unei femei care isi ia ramas bun de la prietena ei din copilarie inainte ca orasul in care au crescut sa fie distrus.
Camera d’Or, premiul pentru debut a fost acordat filmului War Pony (Poneiul de razboi) al regizorilor Gina Gammell si Riley Keough, povestea a doi baieti din tribul nativ Lakota, care incearca sa se descurce in viata din rezervatia lor din Dakota de Sud. O mentiune speciala i-a revenit regizoarei japoneze Chie Hayakawa pentru Plan 75, un documentar SF plasat intr-o Japonie a viitorului, in care guvernul a decretat eutanasia pentru toti cei care au depasit varsta de 75 de ani.
Cineastul roman Alexandru Belc a castigat premiul pentru regie in cadrul sectiunii Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, pentru filmul Metronom. In cursa pentru un al doilea Palme d’Or s-a aflat anul acesta si regizorul roman Cristian Mungiu, cu al saselea sau lungmetraj, intitulat R.M.N., prin care patrunde in lumea unui mic sat din Transilvania, pentru a analiza originea violentei si a xenofobiei.
GABRIEL TUDOR
Comentarii