Aflata in provincia Kotayk din Armenia, Manastirea Geghard este sapata partial in muntele de alaturi si inconjurata de stanci. Inregistrata pe lista patrimoniului mondial UNESCO, are un nume care in traducere ar insemna „Manastirea sulitei”, provenind de la sulita sutasului care l-a ranit pe Iisus la rastignire. Despre aceasta sulita se spune ca a fost adusa in Armenia de apostolul Iuda Tadeul si in zilele noastre este expusa la trezoreria Echmiadzin.
Complexul a fost fondat in secolul al IV-lea de Grigore Luminatorul, pe locul unui izvor dintr-o pestera, dar capela principala a fost construita abia in 1215. Defileul raului Azut, stancile si bisericile complexului, fac din locul respectiv unul dintre cele mai vizitate din Armenia. Unele biserici sunt sapate in stanca, altele sunt doar pesteri bogat decorate, iar altele sunt zidiri complicate.
Prima manastire, cea fondata in secolul al IV-lea de Grigore Luminatorul, a fost venerata de crestini si cunoscuta sub numele de Ayrivank (Manastirea din pestera). Asezamantul cuprindea pe langa cladiri religioase si altele rezidentiale si de serviciu. Din nefericire a avut mult de suferit din cauza cuceririlor arabe. In anul 923, Nasr, un viceregent al unui calif arab din Armenia, a jefuit-o de toate comorile, inclusiv de manuscrise si a dat foc cladirilor, iar distrugerile au fost amplificate de cutremure, vechea manastire disparand complet.
Biserica principala a fost ridicata in 1215.Exista unele inscriptii din anul 1160, dar se pare ca acestea se refera la cladiri anexa. Manastirea din 1215 este ridicata subsupravegherea fratilor Zahare si Ivane, generali ai reginei Tamar a Georgiei, care a recuperat cea mai mare parte a Armeniei dela turci.
Cunoscuta sub numele de Capela Katoghika este in multe privinte o biserica traditionala. Este conceputa dupa un plancare formeaza o cruce cu bratele egale inscrisa intr-un patrat si acoperita cu o cupola, de asemenea patrata, si avand in colturi capele cu doua etaje.
Fatada sudica prezinta un portal decorat cu motive florale si porumbei. Deasupra portalului este sculptata o scena in care un leu ataca un taur, simbolizand puterea printului. In vestul bisericii principale se afla gavitul, un felde pronaos, construit intre 1215-1225.
Legat de biserica, gavitul prezinta patru coloane masive de piatra, care sustin un acoperis cu o gaura in mijloc, prin care intra lumina. Spatiul a fost utilizat pentru lectii si intalniri, ca si pentru primirea invitatilor si pelerinilor. Tocurile usilor sunt bogat decorate cu modele florale ca si timpanul pe care apar frunze, flori si crengi in diferite impletituri.
Remarcabila in acest complex este Biserica rupestra sapata in anii 1240 intr-o fosta pestera cu izvor. Construita dupa un plan cruciform cu brate egale are interiorul impodobit de doua arce cu o cupola centrala cu stalactite din piatra. O inscriptie ne informeaza ca este opera arhitectului Goldzak. Interiorul este impodobit cu coloane, nise si o multimede modele florale.
Cavoul familiei Proshian (Jamatunul), principi ai locurilor, ca si cea de a doua biserica rupestra au fost construite, probabil de acelasi arhitect Goldzak si se remarca prin decoratiunile reprezentand cruci in relief sau siluete umanein haine lungi, probabil membri ai familiei princiare. Mormintele sunt sub podea.
Cea de a doua biserica rupestra este decorata cu reliefuri reprezentand animale, razboinici, cruci si motiveflorale. Cel de al doilea jamatun a fost sapat in 1288 si ocroteste mormintele unor printi: Mark si Grigor.
Deasupra drumului se afla Capela Sfantului Grigore Luminatorul, partial sapata in stancasi construita inainte de 1177.
Dintre comorile manastirii, legendara sulita, aflata in muzeu, a fost asezata intr-o racla de argint confectionata in 1687.
IRINA STOICA
Comentarii