• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 19 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 19 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Mary Cassatt, impresionismul feminin

Mary Cassatt, impresionismul feminin

29 martie 2021
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Aproape intotdeauna, cand se face referire la curentul impresionist din arta plastica, sunt evocati exclusiv pictori, insa exista femei care reprezinta aceasta orientare ce nu tine de imperative exterioare, obiective, ci de trairile si mesajele estetice pe care le are de transmis autorul publicului.

 O evaluare riguroasa in acest sens apreciaza in mod oficial ca singura pictorita americana care reprezinta impresionismul autentic este Mary Cassatt (1844-1926). Un nume, sa recunoastem, nedrept de putin cunoscut, dar care pune un accent aparte asupra realizarilor plastice ale artistilor de dincolo de Atlantic – un spatiu cultural cu o specificitate complexa, imprimata atat de preluarea si „adaptarea” orientarilor nascute pe „batranul continent”, cat si de manifestarea ca atare a spiritului nord-american, care include la modul organic si traditiile stravechi autohtone.

 Sa dam totusi „cezarului ce-i al cezarului”: probabil, notorietatea de care se bucura astazi Mary Cassatt nu ar fi fost posibila, daca aceasta nu ar fi fost racordata la spatiul pictural european prin doua elemente esentiale: originea franceza a tatalui sau si formarea ei deplina in Italia si mai ales in Franta celei de-a doua jumatati a secolului al XIX-lea.

 La Paris, ea a cunoscut deopotriva discriminarea de gen (afirma ca o pictorita nu poate expune in marile saloane decat daca are cunostinte in randul celor din juriu), dar si aprecierile de valoare ale unor mari plasticieni. Edgar Degas, de pilda, alaturi de care si-a modelat substantial stilul, ii spunea ca „Majoritatea femeilor picteaza ca si cum ar aranja palarii. Insa nu e cazul tau.”

 In cuvintele de mai sus exista de altfel un adevar destul de dur, care insa nu poate fi trecut cu vederea: multi pictori au adus femeia in prim-planul artei doar ca subiect in sine ce intruchipeaza chintesenta frumusetii si armoniei fizice.

 In schimb, „protagonistul feminin” al lui Cassatt joaca un rol dinamic, cu implicare nemijlocita in actul de a privi. Aceasta, pentru ca ea este deopotriva autor si subiect, privitor si obiect al contemplarii. De aceea, deloc surprinzator, tematica in ansamblu a lucrarilor sale este constituita din portrete ale femeilor si portrete ale mamelor cu copiii lor (sau numai copii, eventual tinand in brate o pisica ori un catel), surprinse in ipostaze cotidiene, traducand astfel si trairile interioare ale acestora, asa cum numai o femeie le putea intelege.

 Mary Cassatt credea cu tarie ca pictura trebuie sa reflecte viata moderna. Femeia ei moderna este reprezentata emblematic in tabloul din 1878 – „In Loge” (Museum of Fine Arts, Boston), prima lucrare impresionista pe care artista a expus-o in Statele Unite. Ea infatiseaza o femeie de clasa superioara aflata intr-o loja a operei din Paris (sora autoarei, Lydia), prezentata tinand la ochi un binoclu de opera. Dincolo de tehnica plastica in sine, dincolo de perfecta stapanire a amplasarii personajului, cu sugestia de miscare si de intentie ilustrata magistral in mod detaliat, devine tulburator mesajul de sorginte psiho-filosofica si afectiva al tabloului.

 Spectacolul de opera se desfasoara undeva, mai jos, in afara cadrului dar, in loc ca femeia sa se incline, asa cum ar face daca ar fi urmarit scena, privirea ei este dreapta. Se uita de fapt – asa cum o faceau cei mai multi spectatori ai vremii, interesati poate mai mult de semenii din jur si mai putin de actul artistic de pe scena – la lojele ori la o anume loja din fata ei.

 Putem usor observa si ca, la randul sau, din unul dintre separeurile de peste sala, un domn priveste catre ea. Astfel, intr-un anumit sens, Lydia este prinsa intre privirea lui si a noastra chiar si in timp ce ea insasi o „spioneaza” pe alta. Forta acestui tablou sta tocmai in aceasta abilitate cu care pictorita patrunde in subteranele labirintice ale cotidianului si ale judecatii fiintei umane.

 In lucrarea „In Loge”, ca de altfel si in altele (in „Femeie cu floarea-soarelui”, unde – oarecum surprinzator, nici femeia, nici floarea nu este protagonista imaginii, ci copilul si mai ales cele doua oglinzi), Cassatt aplica subtila idee de „punere in abis”, dar – deloc savant sau artificial – surprinzand naturaletea gestului uman si acea simplitate a firescului care spune mult mai multe decat o atitudine teatrala ostentativa.

 Personajele ei nu pozeaza si nici nu adopta anumite posturi stiind ca sunt privite, fie si discret. Ele stau cufundate in lumea lor interioara, pe care, totodata si-o lasa descoperita cu o inocenta ce ii transmite privitorului ca nu au nimic de ascuns. Se observa aici evidenta influenta a maestrului si prietenului ei Degas. O alaturare intrucatva definitorie pentru destinele artistice ale celor doi si, in primul rand pentru impresionism. Un „impresionism la feminin” deopotriva seducator si tulburator, rigoarea si inovatiile sale formale contribuind la diseminarea impresionismului in America de Nord si deschiderea unei noi piete pentru lucrarile impresioniste.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Piramidele din Desertul Nubiei

Urmatorul Articol

Catedrala Nôtre-Dame din Chartres

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Sfânta Ecaterina

18 noiembrie 2025

Biserica Sfânta Ecaterina din Bucuresti, cunoscuta drept paraclis al Facultatii de Teologie...

Amprente ale spiritualitatii

Schitul Dobrusa

11 noiembrie 2025

Asezamântul, cu obste de calugari si hramul „Intrarea in Biserica a Maicii...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Almas

27 octombrie 2025

Asezata pe valea paraului Almas, manastirea cu acelasi nume, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Saraca

15 octombrie 2025

Aflata în judetul Timis, în plina câmpie banateana, în localitatea Semlacu Mic,...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Pissiota

6 octombrie 2025

Aflata in comuna Poenarii Burchii, judetul Prahova, Manastirea Pissiota, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Putna

23 septembrie 2025

Numita de marele Eminescu „Ierusalimul Neamului Românesc”, Manastirea Putna este prima si...

Urmatorul Articol

Catedrala Nôtre-Dame din Chartres

Trenul Maglev

Trenul Maglev

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

13 noiembrie 1002 – Masacrul din ziua Sfântului Brice

18 noiembrie 2025

13 noiembrie 1002 a devenit o zi întunecata în istoria Angliei medievale,...

Citeste mai departe
Blitz

Când rolurile devin o eticheta: actori care au definit un singur gen

18 noiembrie 2025

Într-o lume cinematografica obsedata de versatilitate, exista actori care si-au construit maretia...

Citeste mai departe
Blitz

Cetatea Alba Carolina

18 noiembrie 2025

În urma cu 310 ani, în 4 noiembrie 1715, a fost pusa...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Stop cardiac sau atac de cord?

18 noiembrie 2025

Relativ frecvent între cele doua probleme de sanatate mentionate se pune semnul...

Citeste mai departe
Femina Club

Remedii rapide

18 noiembrie 2025

Ideal ar fi ca îngrijirea cotidiana sa confere tenului dumneavoastra hidratare suficienta,...

Citeste mai departe
Femina Club

Budinca de ciuperci

18 noiembrie 2025

500 g ciuperci, 100 g margarina sau unt, 50 g faina (2...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.