• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 13 mai 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 13 mai 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Mary Cassatt, impresionismul feminin

Mary Cassatt, impresionismul feminin

29 martie 2021
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Aproape intotdeauna, cand se face referire la curentul impresionist din arta plastica, sunt evocati exclusiv pictori, insa exista femei care reprezinta aceasta orientare ce nu tine de imperative exterioare, obiective, ci de trairile si mesajele estetice pe care le are de transmis autorul publicului.

 O evaluare riguroasa in acest sens apreciaza in mod oficial ca singura pictorita americana care reprezinta impresionismul autentic este Mary Cassatt (1844-1926). Un nume, sa recunoastem, nedrept de putin cunoscut, dar care pune un accent aparte asupra realizarilor plastice ale artistilor de dincolo de Atlantic – un spatiu cultural cu o specificitate complexa, imprimata atat de preluarea si „adaptarea” orientarilor nascute pe „batranul continent”, cat si de manifestarea ca atare a spiritului nord-american, care include la modul organic si traditiile stravechi autohtone.

 Sa dam totusi „cezarului ce-i al cezarului”: probabil, notorietatea de care se bucura astazi Mary Cassatt nu ar fi fost posibila, daca aceasta nu ar fi fost racordata la spatiul pictural european prin doua elemente esentiale: originea franceza a tatalui sau si formarea ei deplina in Italia si mai ales in Franta celei de-a doua jumatati a secolului al XIX-lea.

 La Paris, ea a cunoscut deopotriva discriminarea de gen (afirma ca o pictorita nu poate expune in marile saloane decat daca are cunostinte in randul celor din juriu), dar si aprecierile de valoare ale unor mari plasticieni. Edgar Degas, de pilda, alaturi de care si-a modelat substantial stilul, ii spunea ca „Majoritatea femeilor picteaza ca si cum ar aranja palarii. Insa nu e cazul tau.”

 In cuvintele de mai sus exista de altfel un adevar destul de dur, care insa nu poate fi trecut cu vederea: multi pictori au adus femeia in prim-planul artei doar ca subiect in sine ce intruchipeaza chintesenta frumusetii si armoniei fizice.

 In schimb, „protagonistul feminin” al lui Cassatt joaca un rol dinamic, cu implicare nemijlocita in actul de a privi. Aceasta, pentru ca ea este deopotriva autor si subiect, privitor si obiect al contemplarii. De aceea, deloc surprinzator, tematica in ansamblu a lucrarilor sale este constituita din portrete ale femeilor si portrete ale mamelor cu copiii lor (sau numai copii, eventual tinand in brate o pisica ori un catel), surprinse in ipostaze cotidiene, traducand astfel si trairile interioare ale acestora, asa cum numai o femeie le putea intelege.

 Mary Cassatt credea cu tarie ca pictura trebuie sa reflecte viata moderna. Femeia ei moderna este reprezentata emblematic in tabloul din 1878 – „In Loge” (Museum of Fine Arts, Boston), prima lucrare impresionista pe care artista a expus-o in Statele Unite. Ea infatiseaza o femeie de clasa superioara aflata intr-o loja a operei din Paris (sora autoarei, Lydia), prezentata tinand la ochi un binoclu de opera. Dincolo de tehnica plastica in sine, dincolo de perfecta stapanire a amplasarii personajului, cu sugestia de miscare si de intentie ilustrata magistral in mod detaliat, devine tulburator mesajul de sorginte psiho-filosofica si afectiva al tabloului.

 Spectacolul de opera se desfasoara undeva, mai jos, in afara cadrului dar, in loc ca femeia sa se incline, asa cum ar face daca ar fi urmarit scena, privirea ei este dreapta. Se uita de fapt – asa cum o faceau cei mai multi spectatori ai vremii, interesati poate mai mult de semenii din jur si mai putin de actul artistic de pe scena – la lojele ori la o anume loja din fata ei.

 Putem usor observa si ca, la randul sau, din unul dintre separeurile de peste sala, un domn priveste catre ea. Astfel, intr-un anumit sens, Lydia este prinsa intre privirea lui si a noastra chiar si in timp ce ea insasi o „spioneaza” pe alta. Forta acestui tablou sta tocmai in aceasta abilitate cu care pictorita patrunde in subteranele labirintice ale cotidianului si ale judecatii fiintei umane.

 In lucrarea „In Loge”, ca de altfel si in altele (in „Femeie cu floarea-soarelui”, unde – oarecum surprinzator, nici femeia, nici floarea nu este protagonista imaginii, ci copilul si mai ales cele doua oglinzi), Cassatt aplica subtila idee de „punere in abis”, dar – deloc savant sau artificial – surprinzand naturaletea gestului uman si acea simplitate a firescului care spune mult mai multe decat o atitudine teatrala ostentativa.

 Personajele ei nu pozeaza si nici nu adopta anumite posturi stiind ca sunt privite, fie si discret. Ele stau cufundate in lumea lor interioara, pe care, totodata si-o lasa descoperita cu o inocenta ce ii transmite privitorului ca nu au nimic de ascuns. Se observa aici evidenta influenta a maestrului si prietenului ei Degas. O alaturare intrucatva definitorie pentru destinele artistice ale celor doi si, in primul rand pentru impresionism. Un „impresionism la feminin” deopotriva seducator si tulburator, rigoarea si inovatiile sale formale contribuind la diseminarea impresionismului in America de Nord si deschiderea unei noi piete pentru lucrarile impresioniste.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Piramidele din Desertul Nubiei

Urmatorul Articol

Catedrala Nôtre-Dame din Chartres

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Strehaia

17 martie 2025

Aflata în judetul Mehedinti, comuna Strehaia, manastirea, cu obste de maici, are...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Cozia

3 martie 2025

Una dintre cele mai cunoscute manastiri de pe malurile Oltului este Manastirea...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala din Giurgiu

24 februarie 2025

Aflata în centrul orasului, Catedrala din Giurgiu are hramul „Adormirea Maicii Domnului”....

Urmatorul Articol

Catedrala Nôtre-Dame din Chartres

Trenul Maglev

Trenul Maglev

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

8 mai 1884 – S-a nascut Harry S. Truman, presedinte al SUA

12 mai 2025

Harry S. Truman (1884- 1972) a fost al 33-lea presedinte al Statelor...

Citeste mai departe
Blitz

Dupa-amiaza de câine

12 mai 2025

„Dupa-amiaza de câine” (traducerea – cel putin controversata, a denumirii originale „Dog...

Citeste mai departe
Blitz

De la Potaissa la Turda

12 mai 2025

Muzeul de Istorie din Turda în colaborare cu Universitatea de Medicina, Farmacie,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cum prevenim deshidratarea?

12 mai 2025

Recomandarea devenita cliseu este corecta „Consumati cel putin doi litri de apa...

Citeste mai departe
Femina Club

Gimnastica faciala

12 mai 2025

Masajul si exercitiile faciale, alaturi de mastile naturale aplicate, îsi pun amprenta...

Citeste mai departe
Femina Club

12 mai 2025

Dovlecei umpluti 4 dovlecei, 3 rosii, 2 oua, 4 linguri smântâna, 200...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.