De la realitate, la fictiune
Momentele importante din istoria aeronauticii, ca si o seama de eroi legendari ai zborului spre inaltimi nu puteau sa nu atraga atentia cineastilor, asa ca ele s-au transformat in subiecte de film. Lindbergh, Mermoz, Guillaumet, Saint-Exupéry, Hélène Boucher, André Dupeyron, Chuck Yeager, John Glenn au devenit personaje de film, evocati fiind in acest mod de regizori celebri.
De la realitate, la fictiune
Momentele importante din istoria aeronauticii, ca si o seama de eroi legendari ai zborului spre inaltimi nu puteau sa nu atraga atentia cineastilor, asa ca ele s-au transformat in subiecte de film. Lindbergh, Mermoz, Guillaumet, Saint-Exupéry, Hélène Boucher, André Dupeyron, Chuck Yeager, John Glenn au devenit personaje de film, evocati fiind in acest mod de regizori celebri.
In 1957, Billy Wilder reconstituia cu lux de amanunte si intr-o maniera extrem de realista zborul istoric parcurs in mai 1927 de Charles Lindbergh intre New York si Paris, („Odiseea lui Lindbergh”). Rolul eroului aerului i-a revenit atunci actorului James Stewart.
Jean Dreville, in filmul sau realizat in 1952, „Orizonturi fara sfârsit”, aducea un omagiu vocatiei si pasiunii pentru aeronautica a unei femei-pilot, Hélène Boucher, al carei destin s-a frânt brutal in 1934. Personajul a fost intruchipat magistral de Giselle Pascal.
„Stofa de eroi” s-a intitulat filmul regizat in 1983 de Philip Kaufman, ecranizare a romanului lui Tom Wolfe. De data aceasta, pelicula propune un excurs cât se poate de veridic in istoria cuceririi spatiului de catre americani. Chuck Yeager si John Glenn sunt doi dintre eroii aeronauticii evocati in aceasta creatie cinematografica.
Oamenii si masinile lor zburatoare
Când pasiunea de a zbura catre cer devine devoranta iar trairile emotionale coplesesc ratiunea, omul e vulnerabil, viata se complica, destinele se schimba si, uneori, se sfârsesc in mod tragic. Acesta este in esenta mesajul pe seama caruia s-au construit numeroase filme, scenaristii si regizorii fiind de-a dreptul fascinati de acest subiect.
Avându-l pe Robert Redford in rolul principal, regizorul George Roy Hill („Butch Cassidy and Sundance Kid”), realiza in 1975 „Marele Waldo Pepper”, povestea unui fost pilot de razboi convertit in vedeta a mitingurilor si demonstratiilor aviatice. Increzator in experienta si tehnica sa de zbor, pilotul viseaza cu ochii deschisi la miticul looping si chiar incearca sa-l execute in ciuda normelor de securitate. Sanctiunea nu intârzie, isi pierde licenta, dar are norocul sa-si retraiasca pasiunea de pilot ca actor la Hollywood, unde i se ofera roluri in care isi poate pune in valoare maiestria: intr-o lupta pe viata si pe moarte se va infrunta cu asul asilor intre pilotii germani de vânatoare. Este unul dintre rolurile memorabile din cariera artistica a lui Robert Redford.
Scrierile lui Antoine de Saint Exupéry, el insusi un pilot incercat, au inspirat numerosi scenaristi, iar producatorii si regizorii n-au intârziat sa le puna in opera. Asa s-a nascut in 1936 „Courrier Sud” de Pierre Billon. Filmul se dezvolta pe povestea unei tinere femei care isi paraseste familia, sotul mult prea batrân pentru ea, banii ce nu-i pot implini visurile, pentru a-l urma pe Bernis, un tânar si frumos pilot. Din nefericire, acesta trebuie sa-si duca la bun sfârsit misiunea care i-a fost incredintata, aceea de a-si intâlni camarazii de la posta aviatica in Africa, unde va inlocui un pilot care-si pierduse viata… Cu alte cuvinte, datoria e pusa inaintea pasiunii.
„Anne-Marie”, un alt film inspirat dupa Saint-Exupéry, creat in Franta in 1936 de Raymond Bernard, nareaza povestea unei femei care traieste intr-un univers al barbatilor impatimiti de meseria lor; inevitabil, se indragosteste…
In 1939, scriitorul André Malraux isi ecranizeaza propria-i carte, „Speranta”. Problematica abordata: razboiul din Spania. Initial, filmul s-a intitulat „Sierra de Teruel”. El a fost proiectat clandestin in 1939 si a obtinut premiul Louis-Delluc in 1945.
Cavalerii cerului
Aviatia a fost marea surpriza a primului razboi mondial. Strategii militari de la acea vreme aproape ca ignorasera pentru inceput pericolul care poate veni din cer. Puterea aviatica s-a impus totusi aproape pe fiecare câmp de lupta si a fost asociata cu ideea de invingator. La rândul lor, pilotii n-au fost niciodata considerati soldati de rând, ci luptatori de elita, capabili sa faca fata celor mai neasteptate situatii. Filmul si-a gasit astfel un nou tip de personaje, fascinante prin cota de eroism si maiestria cu care au fost investite neconditionat, mai ales ca erau surprinse in momente de mare tensiune si de criza.u Considerat filmul fondator al genului, „Wings”, semnat in 1927 de William Wellman, a fost totodata prima mare productie hollywoodiana consacrata aviatiei. O poveste de dragoste si multe intâmplari se petrec in cadrul escadrilei Lafayette. Film mut, cu secvente de lupta aeriana lucrate cu maiestrie, aceasta pelicula a fost recompensata cu primul premiu Oscar din istoria cinematografiei.
Creat in 1930 de Howard Hawks, filmul „Escadrila mortii” a cunoscut un succes legendar. In 1917, intr-o baza aeriana englezeasca, locotenentul Brand formeaza recruti ce urmeaza sa fie trimisi pe frontul francez, unde se inregistrau pierderi grele de vieti omenesti. Exagerat de dur cu viitorii piloti, el este permanent criticat de ofiterul Courtney care ii va lua locul. In 1938, Edmund Goulding a realizat un remake al acestui film, avându-i in distributie pe Errol Flynn, Basil Rathbone si David Niven.
„Baronul rosu”, realizat in 1972 in Statele Unite de Roger Corman, se opreste la povestea unui „razboi” in razboi, desfasurat evident la inaltime, intre Manfred von Richtofen, as al pilotilor germani de vânatoare, aflat la bordul unui Fokker pictat in rosu, si Roy Brown, un capitan canadian care iese invingator.
In 1992, Richard Dembo creeaza in Franta „Instinct de inger, cu Lambert Wilson, François Cluzet, Jean-Louis Trintignat, Hélène Vincent, Marianne Denicourt. Descoperirea unei carcase de avion pe proprietatea familiei ii prilejuieste tânarului Henri, fiu de burghez cu sanatatea fragila, vocatia pentru pilotaj. Angajat in razboi reuseste sa-si reprime teama obsesiva si sa inregistreze fapte de eroism. Filmul este inspirat de viata lui Georges Guynemer.
Moartea venita din cerSpre deosebire de perioada 1914-1918, „moartea venita din cer” reprezinta o miza importanta în timpul celui de-a doilea razboi mondial. Din Europa pâna în Pacific, bombardierele sfâsie cerul, lansând spre sol ucigasele bombe. Fie în scop propagandistic, fie pentru evidentierea puterii de inventie si de creatie a mintii omenesti în domeniul aeronauticii, filmele s-au atasat si de acest subiect.
Charlton Heston, Henry Fonda, James Coburn, Glenn Ford, Robert Mitchum sunt reuniti în 1976 sub conducerea regizorului Jack Smight în filmul „Midway”. La sase luni dupa batalia de la Pearl Harbor, fortele americane reusesc sa contracareze o ofensiva a japonezilor împotriva Statelor Unite. Filmul creeaza un episod autentic al razboiului din Pacific care, de altfel, în 1942, se constituise si în subiectul unui documentar semnat de John Ford.
„1941″ este titlul filmului lui Steven Spielberg, realizat în 1979, avându-i în distributie, printre altii, pe Dan Aykroyd, John Belushi, Christopher Lee… Dupa dezastrul de la Pearl Harbor, Los Angeles-ul e obsedat de iminenta unei debarcari japoneze pe teritoriul Statelor Unite, motiv pentru care se fac pregatiri serioase pentru o asemenea eventualitate. Un Spielberg cu mâna de maestru se anunta de pe atunci.
Aventura (adevarata) îndrazneata si plina de curaj a unui tânar echipaj aflat la bordul unui B17, legendara fortareata zburatoare, botezata „Memphis Belle”, a dat nastere, în 1990, unui film cu acelasi nume, în regia lui Michael Caton-Jones, avându-i pe generic pe Billy Zane, Matthew Modine, Eric Stolz. În 1943, William Wyler realizase un documentar cu acelasi subiect.
Vis si catastrofa
Transformat într-o realitate a vietii cotidiene, avionul, din ce în ce mai performant, atingând viteze si înaltimi „dumnezeiesti”, hraneste copios visele si fantasmele omului de a-si depasi conditia de vietuitoare terestra. Îndrazneala de a zbura, imixtiunea în ordinea fireasca a lucrurilor sfârsesc adesea catastrofic si tocmai de aceea subiectul este deosebit de suculent pentru cineasti.
În filmul sau din 1964, marele regizor Stanley Kubrick îsi propune sa vorbeasca despre „Dr.Strangelove sau Cum am învatat sa nu ma mai tem si sa iubesc bomba”. Capodopera în cadrul genului, de umor negru, filmul e construit pe ideea apocalipsei nucleare, avându-l în… triplu rol pe nimeni altul decât Peter Sellers.
În „Aeroport’79 Concorde” (regia David Lowell Rich), Alain Delon, împreuna cu Robert Wagner, Bibi Anderson, George Kennedy si Sylvia Kristel, pun în valoare inegalabilele calitati ale celui mai frumos avion din lume. Într-o avalansa de întâmplari cu tenta catastrofica, provocate de un traficant de arme, avionul reuseste sa reziste.
Un poem cinematografic fascinant, e vorba de „Arizona Dream”, realizat în 1993 de Emir Kusturica, beneficiind de o coloana sonora de exceptie bazata pe compozitiile lui Bregovic si de o distributie inspirata (Johnny Deep, Faye Dunaway, Lili Taylor, Vincent Gallo, Jerry Lewis) i-a deschis spectatorului poarta spre vis, râs si plâns, efect al unor scene deosebit de emotionante.
Unde sunt vedetele de cinema de odinoara?
Multi oameni cred ca starurile de cinema de odinioara erau plamadite dintr-un...
Comentarii