l Ce este „elastomerul dielectric”? l Nanohidrocentrala rutiera alimenteaza semafoarele
PANTOFII ELECTRICI
Nimic nu se pierde, totul se transforma. Vechiul principiu constituie azi cartea de capatâi a cercetatorilor antrenati în cautarea a noi surse de energie: nepoluante, ieftine, de viitor, usor de obtinut.
l Ce este „elastomerul dielectric”? l Nanohidrocentrala rutiera alimenteaza semafoarele
PANTOFII ELECTRICI
Nimic nu se pierde, totul se transforma. Vechiul principiu constituie azi cartea de capatâi a cercetatorilor antrenati în cautarea a noi surse de energie: nepoluante, ieftine, de viitor, usor de obtinut. O asemenea initiativa a aparut la institutul american SRI International, care a imaginat (si a pus în practica) o metoda de obtinere a electricitatii din banalul mers pe jos. Precizam ca la aceasta firma s-a inventat în anii 60 faimosul mouse.
Principiul de functionare pare destul de simplu. Talpa pantofului (de sport) are prevazut pe interior un mic „sandwich”: un strat de plastic în forma burdufului de armonica, strâns între doi electrozi. A fost numit elastomer dielectric si are capacitatea de a se tensiona si destinde, ca un tesut muscular. Când purtatorul merge sau alearga, deformarile mecanice genereaza curent electric. Primele prototipuri realizate de SRI dau circa 2 wati în timpul mersului la pas. Pentru moment, e o putere suficienta pentru alimentarea acumulatorului telefonului mobil, a unui ordinator portabil, a unui walkman ori a unui sistem de ghidaj pentru jogging.
TURBINE SUB ASFALT
Un fel de… nanohidrocentrala rutiera subterana: cam asa am putea numi sistemul de producere a electricitatii propus de firma Gravitational System din New York. El este fixat sub carosabil si arata ca o mica denivelare, un dublu plan înclinat, peste care trec rotile automobilelor, presându-le. În momentul apasarii, placa superioara a instalatiei comprima, la rândul ei, spatiul de dedesubt, unde se afla apa. Aceasta patrunde printr-o valva în „încaperea” principala, aici antrenând o mica turbina, dupa care revine printr-o alta valva în circuitul initial. Miscarea turbinei produce astfel curent electric, stocat într-o baterie. Un singur autoturism genereaza, în trecere, circa 80 wati, dar la un trafic intens cantitatea de energie electrica ar fi suficienta pentru actionarea semafoarelor si pentru iluminatul public. Si aceasta, fara cheltuielile de productie cunoscute. Inconvenientul – lucrarile dificile de desfundare a strazilor, pentru camuflarea dispozitivelor respective. Totusi, firma producatoare a început deja sa vânda insolita inventie. Cumparatorii sunt fermieri, care o folosesc ca pompa de apa actionata de… tropaitul vitelor.
UNDE RADIO REZIDUALE
Ce ne facem, acolo unde nu se practica jogging si pe strada nu trece nici macar un soarece? Exista solutii: undele radio care „vagabondeaza” permanent prin atmosfera pot fi puse la treaba, pentru a produce electricitate – potrivit cercetatorilor de la Georgia Institute of Technology din Atlanta, SUA. Nu e nevoie de tehnologii ultramoderne. Se folosesc elemente deja cunoscute. Un radar, un telefon mobil, un post radio sau TV pot recolta undele radio, pentru ca apoi sa le transforme în curent electric si sa transmita un mesaj, o imagine, un cuvânt sau un amestec din ultimele doua. În acest caz, electricitatea obtinuta este mica, ajungând abia sa alimenteze un microprocesor. Inceputul e promitator. Daca ne gândim ca surprinzatoarele solutii prezentate mai sus stimuleaza deopotriva muschii si neuronii, putem sa speram într-un viitor în care orice Jules Verne sa se simta ca la el acasa.
Cum s-au adaptat speciile de pe Terra?
De la cei mai înalti munti la adâncurile oceanului, influenta omenirii a...
Comentarii