Cu multe decenii înainte de Columb, Cheng Ho – cel mai mare navigator chinez al evului mediu – a efectuat sapte calatorii de lunga durata, explorând peste 30 de tari din Asia si Africa, parcurgând pe ape peste 50 de mii de kilometri
Flota chinezeasca din timpul dinastiei Ming (începând cu 1368) era mult mai puternica si mai bine înzestrata decât cea a spaniolilor din secolul Xvu
În mod inexplicabil, dupa moartea „marelui Cheng”, împaratii chinezi au sistat lungile calatorii pe mare, în pofida avantajelor economice aduse de acestea
Amiralul-dragon cu glas de tigru
Meandrele vietii lui Cheng Ho (1371-1435) sunt comparabile cu cele ale lui Columb. De religie musulmana, dupa ce este luat prizonier (pe când avea 11 ani) la Curtea suveranilor Ming, devine om de încredere al împaratului si trece la taoism.
Cu multe decenii înainte de Columb, Cheng Ho – cel mai mare navigator chinez al evului mediu – a efectuat sapte calatorii de lunga durata, explorând peste 30 de tari din Asia si Africa, parcurgând pe ape peste 50 de mii de kilometri
Flota chinezeasca din timpul dinastiei Ming (începând cu 1368) era mult mai puternica si mai bine înzestrata decât cea a spaniolilor din secolul Xvu
În mod inexplicabil, dupa moartea „marelui Cheng”, împaratii chinezi au sistat lungile calatorii pe mare, în pofida avantajelor economice aduse de acestea
Amiralul-dragon cu glas de tigru
Meandrele vietii lui Cheng Ho (1371-1435) sunt comparabile cu cele ale lui Columb. De religie musulmana, dupa ce este luat prizonier (pe când avea 11 ani) la Curtea suveranilor Ming, devine om de încredere al împaratului si trece la taoism. În acea perioada, chinezi construiesc un mare santier naval la Nanking si planteaza imense paduri pentru a asigura materia prima pentru corabii. Inginerii realizeaza nave uriase, unele si de 200 de metri lungime, având compartimente speciale pentru a rezista furtunilor si protectii speciale din metal. Cheng Ho se afirma ca „un capitan miraculos, ca un dragon cu glas de tigru” în ziua când îsi salveaza echipajul de la naufragiu, „domolind talazurile”… Acest barbat impunator este numit de catre împarat, în 1405, comandantul flotei chineze, care detinea 62 de corabii de mari dimensiuni si sute de nave de marimi mai reduse. Era cea mai mare flota a lumii din secolul XV.
Aproape trei decenii pe mari si oceane
Între 1405 si 1433, amiralul Cheng Ho a ajuns cu magnificele sale corabii pâna în Singapore, Sumatra, Java, dar si pâna în Peninsula Arabiei si Somalia. Si-a îndeplinit si visul oricarui musulman (prima sa religie), aceea de a vizita lacasurile sfinte de la Mecca si Medina. La bordul navelor sale avea oameni de stiinta chinezi, traducatori si preoti. În toate tarile vizitate era recunoscut de catre „barbari” ca un mare sol al împaratului Ming; de peste tot, Cheng Ho aducea ofrande pretioase, dar si mostre de animale si plante necunoscute în China. În cinstea marelui amiral-ambasador au fost durate temple în multe tari asiatice. Un eveniment exceptional (pentru acea epoca) s-a produs în anul 1415. Cheng Ho a oferit împaratului… o girafa. Si pentru ca numele acesteia în dialectul african suna precum denumirea chineza a unicornului (animal împortant în viata lui Confucius), girafa cu pricina a fost primita cu mare fast la Curte, fiind numita „calul ceresc” si careia i s-a construit o poarta speciala pentru a intra fara probleme.
La 62 de ani, în 1433 (cu 59 de ani înainte de prima calatorie a lui Columb, 1492) Cheng Ho si-a oprit voiajele. Si, o data cu schimbarea împaratului, calatoriile au fost sistate. Dar pentru amiralul-dragon s-au scris legende, poeme si proza pline de omagii, în timp ce Columb a murit în anonimat. Cheng Ho putea descoperi Europa de pe ocean si chiar America, mult înaintea genovezului. A fost marea sansa pierduta de China medievala, afirma istoricii. Oare cum s-ar fi numit America în cazul când Cheng Ho ar fi pus primul piciorul pe acel continent?
În asteptarea zapezii de altadata
Mos Craciun si spiridusii lui din regiunea finlandeza Laponia sunt ocupati sa...
Comentarii