• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Cronica unei catastrofe anuntate

Cronica unei catastrofe anuntate

27 februarie 2003
in Glob
A A

          Explozia pneurilora distrus Columbia!Un inginer de la NASA a prevazut finalul tragic cu doua zile înainte
          
          Trei saptamâni dupa dezintegrarea navetei Columbia, iese la iveala un nou amanunt: un inginer de la NASA a redactat un raport, cu doua zile înainte de deznodamântul tragic al navetei Columbia în care prezenta scenariul catastrofic cauzat de o supraîncalzire a trenului de aterizare din aripa stânga la reintrarea în atmosfera. Într-un raport intern de pe 30 ianuarie, intitulat „Preocupari în caz de defectare a trenului de aterizare” si publicat de-abia saptamâna trecuta de NASA, inginerul Robert Daugherty de la centrul de cercetari din Langley, avansa ipoteza ca bucatile de material care au lovit aripa stânga în timpul decolarii navetei Columbia ar fi putut afecta grav trapa compartimentului în care se afla trenul de aterizare.

          Explozia pneurilora distrus Columbia!Un inginer de la NASA a prevazut finalul tragic cu doua zile înainte
          
          Trei saptamâni dupa dezintegrarea navetei Columbia, iese la iveala un nou amanunt: un inginer de la NASA a redactat un raport, cu doua zile înainte de deznodamântul tragic al navetei Columbia în care prezenta scenariul catastrofic cauzat de o supraîncalzire a trenului de aterizare din aripa stânga la reintrarea în atmosfera. Într-un raport intern de pe 30 ianuarie, intitulat „Preocupari în caz de defectare a trenului de aterizare” si publicat de-abia saptamâna trecuta de NASA, inginerul Robert Daugherty de la centrul de cercetari din Langley, avansa ipoteza ca bucatile de material care au lovit aripa stânga în timpul decolarii navetei Columbia ar fi putut afecta grav trapa compartimentului în care se afla trenul de aterizare. Între 20 si 27 ianuarie, în timp ce misiunea navetei se derula în spatiu, au avut loc câteva reuniuni în care inginerii au evaluat acest incident, pentru ca pe 28 responsabilii de zbor sa decida ca naveta nu este afectata pentru a pune în pericol reintrarea sa în atmosfera. Stim ca a fost o concluzie gresita.
          Însa doua zile mai târziu, Robert Daugherty îsi exprima îngrijorarea în legatura cu acest subiect. Dupa parerea lui, „incidentul de la lansare ar putea duce la spulberarea trapei de la trenul de aterizare, fapt ce ar duce la expunerea structurii trenului de aterizare la temperaturile uriase (1650 grade C)”. Acest lucru „ar putea duce la supraîncalzirea lui si presiunea în pneuri va creste. În acest moment pneurile ar putea exploda si resturile ar afecta întregul ansamblu al trenului de aterizare”, scria el în raport. Robert Daugherty mai prevedea si o aterizare de urgenta pe burta a navetei în caz ca trenul de aterizare nu mai reusea sa iasa. Din pacate, rezultatul scenariului imaginat de al a fost mult mai dramatic: în urma exploziei pneurilor, întreaga structura a aripii stângi a fost afectata, naveta devenind incontrolabila si explodând, câteva secunde mai târziu, în aer. Interesant este raspunsul pe care Robert Daugherty l-a primit de la destinatarul raportului sau, David Lechner de la United Space Alliance: „Apreciez remarcile dumneavoastra îngrijoratoare… Punctul dv de vedere este benefic. Ca toata lumea, noi speram ca analiza (cea facuta de NASA, n.n.) impactului provocat de resturile de material izolant este corecta”. NASA n-a facut nici un comentariu la publicarea acestui document, dar aparitia lui în acest stadiu al anchetei nu este o întâmplare, cu atât mai mult cu cât scenariul imaginat de Robert Daugherty da fiori pe sira spinarii. Pâna la urma, NASA recunoaste ca primele anomalii au survenit în compartimentul trenului de aterizare, cu câteva minute înainte de catastrofa, când naveta plonja în atmosfera, pregatindu-se de aterizare, cu 21.000 km/h. Centrul de control din Houston (Texas) a detectat atunci valori anormale de temperatura în circuitul hidraulic al trenului de aterizare din aripa stânga, apoi o pierdere a masuratorilor, unul dupa altul, senzorii au încetat sa functioneze. În acel moment, s-a declansat o alarma pe ecranul de bord al comandantului Rick Husband, indicând o aparenta anomalie la presiunea pneurilor. De atunci provin si ultimele lui cuvinte catre centrul de control de la sol. Vocea nu e înca disperata, dar în tonul ei (NASA a difuzat aceste ultime cuvinte) se citeste îngrijorarea si presimtirile negre. A apasat pe un buton, ceea ce a indicat ca a devenit constient de gravitatea problemei. Imediat dupa acest gest, „Cap-Com”, controlorul de la Houston care comunica permanent cu echipajul navetei Columbia a vrut sa vada care este situatia: „Columbia, aici Houston. N-am receptionat ultimul vostru mesaj în legatura cu presiunea în pneuri. N-am receptionat ultimul mesaj…”. Dupa o clipa s-au auzit ultimele cuvinte ale comandantului: „Am receptionat, mm”. Dupa aceea, totul a fost tacere. Columbia se afla la 16 minute de aterizare, dupa 16 zile de zbor în jurul Pamântului.
          
          
          

ShareTweet
Articolul precedent

Cocos cu sos de vin

Urmatorul Articol

Supa de praz cu oua

Articole Similare

Glob

Degradare în leaganul civilizatiei

11 noiembrie 2025

Autoritatile din Irak trag un semnal de alarma în ceea ce priveste...

Glob

Disparuti în plina glorie

11 noiembrie 2025

Unii dintre ultimii dinozauri din lume erau sanatosi si prosperau pâna în...

Glob

Speranta cruciatilor

27 octombrie 2025

Îngropata timp de secole, o orga medievala descoperita langa Biserica Nasterii Domnului...

Glob

Uniforma reinventata la Vatican

27 octombrie 2025

Garda Elvetiana Pontificala, cunoscuta pentru tinuta sa în culori vibrante, a prezentat...

Glob

Parcursuri sinuoase catre premiul Nobel

15 octombrie 2025

Daca unii dintre laureatii premiilor Nobel au urmat un parcurs scolar clasic,...

Glob

Robotul ultrarealist

6 octombrie 2025

Ai-Da a prezentat la începutul lunii iulie noul sau tablou, un portret...

Urmatorul Articol

Supa de praz cu oua

Jumari cu ficat de pasare

Pasta din carne de iepure si ciuperci

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 noiembrie 1494 – S-a nascut sultanul Soliman Magnificul

11 noiembrie 2025

Soliman Magnificul, cunoscut si sub numele de Soliman I, a fost unul...

Citeste mai departe
Blitz

Filme de Oscar despre laureatii cu… Nobel!

11 noiembrie 2025

De la savanti care au schimbat cursul stiintei pâna la lideri care...

Citeste mai departe
Blitz

Tinutul Momârlanilor, Tara dintre Jiuri

11 noiembrie 2025

Cunoscuta si ca Tinutul Momârlanilor, o denumire de suflet pentru locuitorii zonei,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cea mai frecventa boala articulara

11 noiembrie 2025

Osteoartrita se caracterizeaza printr-o „durere mecanica”, din ce în ce mai accentuata...

Citeste mai departe
Femina Club

Pasi esentiali

11 noiembrie 2025

Un adevar ce nu poate fi ignorat este acela ca pielea din...

Citeste mai departe
Femina Club

Pateuri cu sardele

11 noiembrie 2025

Un pachet cu aluat de pateuri. Umplutura: o conserva cu sardele, piper....

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.