In 1902, baronul Edouard de Rothschild se pregatea sa cumpere un cadou de logodna iubitei sale. Cand a descoperit la Paris colectia de bijuterii ornamentale "Oua de Pasti" a lui Peter Carl Fabergé (si a fratelui sau Agathon), a achizitionat entuziasmat un ou din email special, ornat cu pietre pretioase, care functiona ca un ceas. Prin micutul capac iesea, la fiecare ora, un cocos care-si desfacea aripile si deschidea pliscul, emitand sunete placute… Nu se mai stie cu cat a cumparat acea capodopera, dar peste un secol, oul Rothschild-Fabergé a fost evaluat la Casa de licitatie Christie's la optsprezece milioane de dolari…
Un conflict religios a determinat stabilirea familiei Fabergé in Rusia. A fost marea sansa a lui Peter Carl Farbergé de a se naste la Sankt Petersburg (in 1846), deoarece tatal sau (hughenot, adica protestant calvin francez) se refugiase acolo din cauza opresiunii exercitate de catolicii din Franta acelor vremuri (se revocase Edictul de la Nantes). Asa a ajuns intr-o Rusie ortodoxa sa fie primit cu bratele deschise de tarul Alexandru III, entuziasmat de primele bijuterii prezentate de Peter Carl la Expozitia pan-ruseasca de la Moscova, din 1882. A fost momentul de rascruce pentru cariera marelui artizan. Din acel an, atelierului Fabergé i s-a comandat – pentru tar si tarina (Maria) -, in fiecare an, cate un "ou", iar traditia a continuat si cu Nicolae II si tarina Alexandra. In 1885, Peter Carl devenea "Aurarul Curtii Imperiale" – functie unica pentru un artist in intreaga istorie a monarhiilor europene. Si, intr-o cavalcada fabuloasa a superlativelor estetice, echipa Fabergé a realizat, intre 1885 si 1917, saizeci si noua de "oua", dintre care numai cinzeci si patru pentru familiile tarilor mentionati. Acestea sunt cele mai valoroase oua ornamentale din intreaga lume. Tot ceea ce s-a realizat dupa moartea lui Peter Carl are o valoare inferioara.
Atat de mare a fost entuziasmul nobilimii ruse fata de produsele "Bijutierului imperial", incat atelierele Fabergé au ajuns sa aiba filiale la Sankt Petersburg, Moscova, Odessa, Kiev si peste granita, la Londra. Numarul angajatilor a ajuns la cinci sute, iar numarul artefactelor produse a depasit suma de 150 de mii. Din 1897, Fabergé devine si "Aurarul Coroanei Suedeze". Marea recunoastere europeana a artei bijuteriilor sale s-a produs la Targul Mondial de la Paris, din 1900, unde maestrul a reprezentat Rusia.
Framantarile generate de Revolutia rusa l-au determinat pe Fabergé sa devina un pribeag al Europei (dupa ce si-a vandut capitalul angajatilor sai) si sa se stabileasca, in cele din urma, in Elvetia. Marele artizan nu a mai trait decat trei ani. Moare in 1920 si este inmormantat la Cannes. O data cu disparitia acestui bijutier de exceptie, faimoasele sale produse au inceput sa fie vanate de marii colectionari de raritati si unicate. Astazi mai exista la Moscova doar douazeci si doua (majoritatea sunt la Muzeul Kremlinului). Cincisprezece se afla in posesia familiei Forbes (New York). Din cele 69 originale, opt si-au pierdut totalmente urma.
Capodoperele Fabergé sunt facute din aur (si alte metale pretioase), ornate cu multiple pietre pretioase si decorate cu un email special. Cele mai multe sunt de fapt "cutii" care ascund miniaturi din aur precum corabii, calesti, masini si mini gravuri.
PAUL IOAN
Comentarii