Cine are în colectia personala un Brancusi, un van Gogh sau un Rubens, este „om facut”. Dar printre numeroasele exemple de valori inestimabile ale artei universale se afla si cateva produse – doar cateva zeci, dupa cum se declara oficial – care te pot eticheta drept om norocos: este vorba despre asa-numitele „Oua Fabergé”, care pot fi catalogate drept bijuterii, obiecte ultraluxoase de decor (de talie mica) sau pur si simplu betii ale frumosului…
Un conflict religios a condus la stabilirea familiei Fabergé în Rusia. A fost marea sansa a lui Peter Carl Farbergé de a se naste la Sankt Petersburg (în 1846), deoarece tatal sau (hughenot, adica protestant calvin francez) se refugiase acolo din cauza opresiunii exercitate de catolicii din Franta acelor vremuri (se revocase Edictul de la Nantes). Asa a ajuns într-o Rusie ortodoxa sa fie primit cu bratele deschise de tarul Alexandru III, entuziasmat de primele bijuterii prezentate de Peter Carl la Expozitia pan-ruseasca de la Moscova, din 1882.
A fost momentul de rascruce pentru cariera marelui artizan. Din acel an, atelierului Fabergé i s-a comandat – pentru tar si tarina (Maria) –, în fiecare an, cate un „ou”, iar traditia a continuat si cu Nicolae II si tarina Alexandra. În 1885, Peter Carl devenea „Aurarul Curtii Imperiale” – functie unica pentru un artist în întreaga istorie a monarhiilor europene. Si, într-o cavalcada fabuloasa a superlativelor estetice, echipa Fabergé a realizat, între 1885 si 1917, numai saizeci si noua de „oua”, dintre care numai cinzeci si patru pentru familiile tarilor susmentionati. Acestea sunt cele mai valoroase oua ornamentale din întreaga lume. Tot ceea ce s-a realizat dupa moartea lui Peter Carl are o valoare inferioara.
Atat de mare a fost entuziasmul nobilimii ruse fata de produsele „Bijutierului imperial”, încat atelierele Fabergé au ajuns sa aiba filiale la Sankt Petersburg, Moscova, Odessa, Kiev si peste granita, la Londra. Numarul angajatilor a ajuns la cinci sute, iar numarul artefactelor produse a depasit suma de 150 de mii. Din 1897, Fabergé devine si „Aurarul Coroanei Suedeze”. Marea recunoastere europeana a artei bijuteriilor sale s-a produs la Targul Mondial de la Paris, din 1900, unde maestrul a reprezentat Rusia.
Framantarile generate de Revolutia rusa l-au determinat pe Fabergé sa devina un pribeag al Europei (dupa ce si-a vandut capitalul angajatilor sai) si sa se stabileasca, în cele din urma, în Elvetia. Marele artizan nu a mai trait decat trei ani. Moare în 1920 si este înmormantat la Cannes. O data cu disparitia acestui bijutier de exceptie, faimoasele sale produse au început sa fie vanate de marii colectionari de raritati si unicate. Din pacate pentru patrimoniul Rusiei, Stalin a vandut paisprezece „oua” (în 1930), iar astazi mai exista la Moscova doar douazeci si doua (majoritatea aflate la Muzeul Kremlinului). Cincisprezece se afla în posesia familiei Forbes (New York). Din cele 69 originale, opt si-au pierdut totalmente urma.
Capodoperele Fabergé sunt facute din aur (si alte metale pretioase), ornate cu multiple pietre pretioase si decorate cu un email special. Cele mai multe sunt de fapt „cutii” care ascund miniaturi din aur precum corabii, calesti, masini si mini gravuri etc. Cel mai pretios obiect Fabergé (realizat în 1902), conform pretului de licitatie, este numit „Rothschild Egg Fabergé”, estimat la 18 milioane lire sterline, în octombrie 2007, la Londra.
PAUL IOAN
Comentarii