Istoria Agrei inainte de cucerirea musulmana este invaluita in umbra. Exista referinte despre aceasta veche asezare atat in versurile poetului persan Salman, care a murit in 1131, cat si in marele poem epic Mahabharata. In 1501 Sikandar Lodi a facut Agra capitala tarii. A ridicat celebrul fort si a reconstruit cladirile distruse de un cutremur. Agra a atins un inalt grad de dezvoltare in timpul domniei lui Akbar, dar punctul culminant al stralucirii sale il constituie perioada din timpul in care nepotul acestuia ShSh-JahSn s-a aflat la carma tarii. Acesta este momentul in care se creeaza un stil nou in arhitectura, atingand perfectiunea si inlocuind gresia cu marmura.
Cea mai reprezentativa creatie din aceasta perioada este Taj-Mahal, templul mausoleu construit pentru sotia sa favorita, Arjumand Banu Begum, cunoscuta mai ales sub numele Mumtaz Mahal. Era cea de a treia sotie a sahului, moarta la nastere, careia imparatul a vrut sa-i ofere un loc de vesnica odihna, unic in lume. Mumtaz Mahal a murit in 1631 la Burhanpur. Lucrarile au inceput in ianuarie 1632 cand trupul ei a fost adus la Agra si inmormantat temporar sub o cupola.
Bijutierul francez Jean-Babtiste Tavernier, care a vizitat Taj-Mahalul in 1640 sustine ca au lucrat aici 20.000 de oameni iar unele documente apreciaza ca ridicarea monumentului a necesitat o cheltuiala de 31 milioane de rupii. Nu se cunoaste numele tuturor artistilor care au lucrat la templu, accentul punandu-se pe implicarea imparatului. Se stie ca din echipa de arhitecti faceau parte Ustad Ahmad Lahauri care a construit asa-numitul Taj si Mirr Abdul Karim. Pe pietrele de pe aleile gradinilor si in zidarie, mestesugarii au scrijelit stele, pesti, flori si nume atat musulmane cat si hinduse.
Constructia, desfasurata intre 1632-1647 este o structura pe trei nivele infrumusetata de motive geometrice si florale si inscriptii din Coran. Literele au marimi diferite, astfel incat, privite de jos, arata uniform. Se afla pe malul sudic al raului Jumna, intr-o gradina strabatuta de un canal cu fantani de bronz, pe ale carui maluri se aliniaza aleile de cedri. Uriase flori de lotus inmiresmeaza apa in care se oglindeste constructia de plan octogonal cu o cupola uriasa, cu un diametru de 47 metri. Mausoleul este flancat pe ambele parti de cladiri identice. In stanga se afla Mehman Khana (Casa de Oaspeti), iar in partea dreapta, moscheea. In curtea inchisa, din fata gradinii cu mormant, se afla si mormintele servitorilor si ale altor sotii, de rang mai mic, ale lui Shah Jahan.
Cenotaful imparatesei iubite ocupa centrul camerei octogonale, cea mai importanta incapere a complexului. Alaturi se afla cel al lui ShSh JahSn. Cele doua morminte, inaltate deasupra pavimentului de marmura sunt decorate cu o dantela tot din marmura si pietre semipretioase, inlocuind acoperamantul original din aur, inlaturat de Aurangzeb, fiul sahului. De fapt acestea nu sunt mormintele reale ale celor doi. Ele se afla sub aceasta camera, exact sub cele de deasupra, construite aici dupa moda vremii, pentru a le proteja de eventualii jefuitori. Deasupra monumentelor de marmura arde permanent o lampa cu esente inmiresmate.
Traditia spune ca Taj-Mahal a fost construit numai pentru Mumtaz Mahal. Sahul intentiona sa-si construiasca pentru el unul identic, din marmura neagra, de cealalta parte a apei. Inlaturat insa de la putere de fiul sau Aurangzeb, in 1658, a petrecut ultimii sapte ani din viata in inchisoare. A ramas insa Taj-Mahalul „visul in marmura”, cum i se mai spune, glorificand maiestria constructorilor dar si iubirea eterna, dainuind dincolo de moarte.
IRINA STOICA
Comentarii