Consiliul de Stat, instanta administrativa suprema din Franta, a dat unda verde unui program de testare gratuit a taxiurilor aeriene electrice în timpul Jocurilor Olimpice si Paralimpice de la Paris (26 iulie – 8 septembrie), autorizat de Guvernul francez, dar contestat de Primaria locala.
Ministerul francez al Transporturilor a autorizat la începutul lunii iulie crearea unui nou „vertiport” – o platforma ce permite decolarea si aterizarea acestor taxiuri zburatoare – pe Sena, în estul capitalei franceze, si „deschiderea sa pentru circulatia aeriana publica”.
Este a cincea locatie, patru dintre aceste „vertiporturi” functionând deja, pe aeroporturile Paris-Charles-de-Gaulle si Bourget, pe Issy-les-Moulineaux, în sud-vestul Parisului si pe aerodromul Saint-Cyr-l’Ecole în apropiere de Versailles. Proiectul a fost întâmpinat cu ostilitate de consilierii municipali din Paris, atât de cei aflati la putere, cât si de cei din opozitie, care l-au denuntat ca fiind „o aberatie ecologica”.
În pronuntarea sa, judecatoarea de caz a respins seria de argumente avansate de opozantii proiectului. Acest experiment are o durata limitata si contine deja mai multe restrictii: în privinta orarului de functionare al heliportului „între orele locale 08:00 si 17:00” si în privinta numarului de zboruri estimate „de doua miscari pe ora si 900 de zboruri pe durata întregului experiment” pâna la sfârsitul anului.
Adversarii proiectului critica, de asemenea, faptul ca studiul de mediu a vizat doar zona din vecinatatea imediata a heliportului si nu a evaluat impactul mai general al zborurilor. Aeroportul din Paris s-a asociat la acest proiect cu o unitate administrativa (Regiunea Pariziana) si cu compania germana Volocopter, care fabrica aparatul de zbor „Velocity”, menit sa întruchipeze ambitiile de ecologizare a industriei aeronautice, informeaza AFP/Agerpres.
Acest aparat de zbor cu doua locuri, dintre care unul este destinat pilotului, este echipat cu baterii care alimenteaza 18 rotoare dispuse în cerc deasupra cabinei de pilotaj. Obiectivul proiectului este de a profita de desfasurarea Jocurilor Olimpice de la Paris pentru a demonstra fezabilitatea unui nou model de transport în zonele urbane aglomerate, prin zboruri operate de aparate cu decolare si aterizare pe verticala (VTOL în limba engleza – n.red.) pe trei rute, dintre care una leaga heliportul din Issy-les-Moulineaux, la sud de Paris, cu barja de pe Sena.
Promotorii acestor taxiuri aeriene, prezentate ca fiind mai mici, mai usoare si mai putin zgomotoase decât elicopterele, insista asupra posibilitatii de a le folosi ulterior – gratie unor versiuni mai mari – mai ales pentru transportul sanitar de urgenta, de pacienti sau transplanturi.
NICUSOR DINCA
Comentarii