Megalomania – acea rupere de realitatea cotidiana, considerata si o tulburare psihica definita prin iluzii de grandoare si putere – se poate manifesta la toate nivelurile si in orice domeniu.
In ultimele decenii, are loc o „competitie” globala, nedeclarata, intre constructorii de pacheboturi si armatori, in sensul realizarii celei mai impunatoare nave de croaziera. Exista asemenea „fortarete” acvatice absolut uluitoare, dar din pacate ele au fost insotite si de catastrofe comparabile cu tragedia Titanicului.
Compania americano-norvegiana Royal Caribbean International a anuntat recent viitoarea lansare la apa a „celui mai mare pachebot din lume”, botezat „Icon of the Seas” („Icoana Marilor”).
Proiect pentru a crea cea mai buna croaziera din lume, viitorul vas va concura cu orice tip de vacanta din lume oferind o cascada de 17 metri, cel mai mare aquaparc de pe mare si propriul parc recreational.
Intr-un moment cand ecologia reprezinta un subiect major, chiar vital pentru intreaga planeta, acest veritabil „monstru” marin artificial pare ca sfideaza fara scrupule orice regula, in favoarea… recordurilor.
Are opt cartiere (cu locuri de mancare si divertisment), un parc acvatic gigantic, 7 piscine, zona verde, 20 de poduri, peste 2.000 de cabine, iar la lungimea de 365 de metri si greutatea de 250.000 de tone, este mai mare si mai greu decat Turnul Eiffel.
Cazarea propune o oferta de 28 de categorii diferite, iar oferta de top consta intr-o vila interioara de trei etaje cu propriul gard si cutie postala la intrare. Construit in Finlanda la finele anului trecut, „Icon of the Seas” isi va incepe croazierele in ianuarie 2024.
In fata consecintelor legate de mediu ce pot fi generate de navigatia pachebotului, compania a tinut sa asigure publicul ca acesta va naviga cu gaz natural lichefiat (GNL), descris ca mai putin poluant decat alti combustibili fosili. Numai ca GNL nu reprezinta o energie verde.
Cercetatorul american Robert Howarth, specialist in clima, a explicat ca exploatarea acestui gaz este o catastrofa ecologica: pentru a fi disponibil sub forma lichida, el sufera transformari ce implica uriase costuri pentru planeta.
Studiile arata ca emite in medie de 2,5 ori mai mult CO2 decat gazul de gazoduct si are o amprenta de carbon (emisiile totale de gaze cu efect de sera) cu cel putin 20% mai mare decat cea a carbonului, energia fosila cea mai poluanta de pe planeta.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii