Majoritatea oraselor mari din lume au aeroporturi ale caror piste de decolare sau aterizare nu implica un posibil risc. Insa, pe mapamond, exista piste unde doar anumiti piloti se incumeta sa aterizeze, acestea fiind deosebit de periculoase…
Aeroportul International Princess Juliana – Saint Martin
Poarta aceasta denumire dupa numele Printesei Juliana a Olandei care in 1944, cand aeroportul a fost deschis, a avut curajul sa aterizeze cu un avion pe pista de aici. La inceput (1943) a fost un aerodrom militar, mai apoi transformandu-se in aeroport civil. Aici aterizarile sau decolarile, par, uneori, de domeniul fantasticului. Pista, foarte scurta, situata la doar cativa kilometri de plaja, este, de fiecare data, o incercare, pentru piloti. Pana si intr-o zi cu vizibilitate foarte buna, vantul creeaza usoare turbulente, ceea ce determina o aterizare destul de periculoasa. Aeronavele se apropie foarte jos de pista. Culmea, langa aceasta, se afla chiar o sosea nationala. Turistii aflati pe plaja Maho, amatori de senzatii tari, raman cat mai aproape de avioanele care vin la sol. Pilotii s-au obisnuit cu astfel de imagini si nu par deranjati. "Vedem turistii de pe plaja, insa nu avem ce sa le facem. Noi venim la aterizare in conditii normale, indiferent de vreme. Ceea ce fac ei acolo, jos, pe plaja, este riscul lor. Pe noi ne intereseaza pasagerii pe care trebuie sa-i aducem in siguranta la destinatie", comenta Phill Oberhall de la Corsair. Ceea ce este destul de interesant ramane faptul ca, de-a lungul anilor, nu s-a inregistrat nici un accident major.
Aeroportul Barra (Scotia)
Este un aeroport a carui pista este scurta, fiind amenajata pe plaja unui golf cu apa nu prea adanca. Considerat unic in lume pentru ca foloseste plaja drept pista, a carei lungime difera in functie de reflux, aeroportul Barra are trei piste dispuse in triunghi, marcate in permanenta cu stalpi de lemn la capete. Cand mareea este inalta, aceste piste se gasesc sub… apa. Orele de zbor pe acest aeroport variaza in functie de reflux, orice aterizare fiind o provocare pentru piloti.
Aeroportul Para din muntii Himalaya
Micul aeroport situat pe teritoriul tarii Bhutan, din muntii Himalaya, este perceput ca unul dintre cele mai periculoase locuri de aterizare din lume. Fiind atat de infricosator, numai opt (!!!) piloti au voie sa aterizeze pe aceasta pista, dupa cum scrie Daily Mail. Pista de aterizare are o lungime de doar 1,9 km, iar aeroportul se gaseste la altitudinea de 2400 m fata de nivelul marii. Aeronavele care ajung aici sunt nevoite sa survoleze printre crestele muntilor si casele localnicilor.
Pista Ice Runway (Antarctica)
Construita complet din gheata, aceasta pista, alaturi de alte doua, este folosita, mai ales, pentru transportul cercetatorilor sau pentru provizii la statia McMurdo din Antarctica. Utilizata in principal pe timpul verii australe, pista este reconstruita la inceputul fiecarui sezon si folosita pana la inceputul lunii decembrie cand gheata incepe sa se separe. Pentru a evita accidentele, fiecare aeronava care aterizeaza are montat un laser ce poate masura adancimea pe care o face in gheata din cauza greutatii. Daca s-a ajuns la 25,4 cm, avioanele sunt directionate spre o gheata mai stabila.
Din categoria aeroporturilor cu piste periculoase mai fac parte, pe langa cele amintite mai sus si: Copalis State Airport, Aeroportul Courchevel din Alpii Francezi, Aeroportul Gibraltar, Kansai (Japonia), Gustaf III din Caraibe, Chubu Centair din Golful Ise (Japonia) si altele, unde aterizarea si decolarea aeronavelor necesita extrem de mult profesionalism din partea pilotilor dar si adevarata maiestrie.
IOANA FLORIA
Comentarii