1. Oameni care au facut istorie
Francis Drake, corsar in slujba reginei
Seducator, intelept, expert-navigator, razboinic de temut, Francis Drake (1540-1596) a avut privilegiul de a fi un apropiat al reginei Elisabeta a Angliei.
1. Oameni care au facut istorie
Francis Drake, corsar in slujba reginei
Seducator, intelept, expert-navigator, razboinic de temut, Francis Drake (1540-1596) a avut privilegiul de a fi un apropiat al reginei Elisabeta a Angliei. A impartit cu Coroana bogatiile stiute si nestiute de celelalte fete nobiliare engleze, a stat la ceas de taina ore intregi cu suverana. In aceste circumstante, este de inteles de ce istoricii Albionului se feresc sa vorbeasca despre Drake ca despre un pirat, in timp ce alti istorici nu ezita sa-i puna aceasta stampila mai putin onoranta. Si totusi, intreaga lui viata a fost dedicata zdruncinarii suprematiei maritime a spaniolilor, jefuirii corabiilor iberice incarcate cu aur si argint si aducerii comorilor in tara sa.
Primul englez in jurul lumii
Dupa nava „Victoria” a lui Magellan, „Caprioara de aur” a lui Drake a fost a doua care a facut ocolul lumii. Era septembrie 1580 când, dupa doi ani si zece luni de teribile aventuri, inflacaratul corsar ancoreaza la Plymouth si pune la picioarele reginei atât comori nepretuite, cât si furia Coroanei spaniole umilite de „dracoveniile” acestui lacom spiridus al oceanelor. Dar in loc sa-l pedepseasca exemplar pentru raidurile sale impotriva bogatiilor „recoltate” de spanioli din Lumea Noua, Elisabeta il innobileaza cu titlul de baronet si-i acorda audiente particulare in gradina resedintei sale, departe de urechi indiscrete. Patriotul aventurier se simte incurajat si in 1587 ii ataca pe spanioli la ei acasa: intra in portul Cadiz doar cu 4 nave militare si distruge 33 ale inamicului. Apoi captureaza o corabie portugheza incarcata cu mirodenii, prada care ii asigura pe viata pe toti matrozii lui Drake. „Am pârlit barba regelui Spaniei”, spunea corsarul. A fost picatura care a umplut paharul, caci Filip al II-lea, furios la culme, ordona mobilizarea Invincibilei Armada : 130 de nave de razboi, 8 mii de marinari si 19 mii de soldati. Scopul: debarcarea in Anglia. Numai ca in orice razbunare se strecoara o greseala; in fruntea Armadei a fost numit un nepriceput al marilor, dar aristocrat de incredere al regelui, ducele Gaspar Alonzo-Medina-Sidona. Drake si alti lupi de mare, cu efective net inferioare, ii lasa pe iberici sa intre in Marea Mânecii si, ajutati de olandezi, incep sa-si imprastie dusmanul si sa-i distruga rând pe rând corabiile grele, dificil de controlat. Favoritul reginei se ocupa personal de nava amiral a spaniolilor si o face cu succes… Invincibila Armada pare o colonie de furnici care fug care-ncotro, umilite de sprinteneala si ferocitatea englezilor.” Smulgeau pana dupa pana din coada pasarii lui Filip II”, spunea cronicarul. Era anul 1588, când faima lui Francis Drake („ratoi” in engleza). Ironia soartei isi spunea din nou cuvântul, caci cu ani in urma, „corsarul regal” se oferise sa se angajeze in slujba Coroanei Spaniei pentru a-i proteja convoaiele care se intorceau pline cu comori din Lumea Noua. Fusese refuzat.
Inainte de a finaliza ocolul lumii, Drake a oferit Elisabetei si un teritoriu numit „Noul Albion”, in regiunea unde astazi se afla statul Mexic. Facuse o lunga si zbuciumata calatorie de-a lungul coastei pacifice a Americii de Sud, hartuind navele spaniole si „usurându-le”. Poposind in Patagonia, el spulbera povestile despre oamenii uriasi care s-ar fi aflat aici, observând ca bastinasii sunt, totusi, mai inalti decât membrii altor etnii amerindiene. Sfâsitul acestui personaj de legenda n-a fost pe masura biografiei sale atât de tumultuoase. A murit de dizenterie in largul localitatii Portobello, Panama. Drake facuse o importanta bresa in dominatia maritima spaniola, deschizând drumul spre Lumea Noua altor mari navigatori englezi de renume, precum Martin Frobisher, europeanul care i-a intânit primul pe eschimosii din nordul Americii de Nord.
PAUL IOAN
2. Viitorul apartine spatiului
Avionul cosmic x-37 pe orbita in 2004…
Relativ recent Administratia americana pentru aeronautica si spatiu (NASA) a hotarât mentinerea în program doar a avionului cosmic recuperabil automat X-37 si renuntarea la celelalte proiecte similare. De altfel, acest program este destul de avansat, firma constructoare Boeing finalizând în 2001 programul de teste în zbor cu doua modele experimentale denumite X-40 A si B, considerate etape critice în validarea schemei constructive si a proiectului aerodinamic. Reamintim ca X-37 va servi, dupa omologare, în calitate de stand zburator în Cosmos pentru verificarea noilor tehnologii destinate generatiei urmatoare de vehicule orbitale reutilizabile în conceptia SSTO, respectiv un singur etaj reactiv pentru atingerea orbitei. Daca acest aparat reutilizabil va fi validat si tehnologiile testate si omologate cu el vor da satisfactie, NASA estimeaza ca 1 kg de sarcina utila satelizabila va costa nu 20000 $ (preturi 1999), ci doar… 2000$! În calitate de prim demonstrator de tip SSTO cu recuperare integrala, avionul cosmic reutilizabil X-37 va fi adus în spatiu fie cu naveta spatiala, fie cu o racheta clasica, va face mai multe rotatii în jurul planetei si apoi va efectua o reintrare în atmosfera planetara la o viteza corespunzând la Mach = 25, urmata de o reintrare planata, similara celor realizate de navetele spatiale. Lung de 8,2 m si cu anvergura aripii triunghiulare de 4,5 m, primul X-37 a început în luna aceasta operatiile de integrare a aripii cu fuselajul, la cunoscutul Centru de integrare de la Palmdale, unde au fost fabricate final si navetele; ca urmare, constructorul, Boeing, spera ca sa înceapa testele în zbor ale prototipului lansat de sub aripa unui avion Boeing B-52 special amenajat, înca din vara anului acesta. Primul prototip care va zbura în modul descris mai sus nu va avea montat motorul racheta AR 2/3, acesta fiind montat pe prototipul care va atinge orbita în 2004, deschizând asa-numita era a aparatelor aerocosmice capabile sa se satelizeze cu un singur etaj reactiv…
Prof. dr. FLORIN ZAGANESCU
Comentarii