Am vazut saptamâna trecuta pe canalul HBO un film exceptional, un film care se face rar si niciodata la Hollywood: Buffalo 66. Recunosc ca nu auzisem niciodata de cel care semna scenariul, regia, si era actorul principal, adica nu auzisem niciodata despre Vincent Gallo.
Am vazut saptamâna trecuta pe canalul HBO un film exceptional, un film care se face rar si niciodata la Hollywood: Buffalo 66. Recunosc ca nu auzisem niciodata de cel care semna scenariul, regia, si era actorul principal, adica nu auzisem niciodata despre Vincent Gallo. Buffalo 66 este un film caruia, orice ai incerca sa spui despre el, nu ai putea sa-i prinzi esenta. Este povestea unui tânar, Billy Brown care iese din inchisoare unde a ispasit o pedeapsa de cinci ani. Vine in orasul in care s-a nascut, Buffalo, pentru a se intâlni cu parintii. Si pentru ca i-a mintit ca e casatorit si lucreaza pentru FBI, Billy Brown rapeste o fata dintr-o sala de dansatori de step si mai amenintând-o, mai convingând-o ii porunceste sa vina cu el la parintii lui si sa joace rolul sotiei iubitoare. Cam asa este povestit sinopsisul filmului in cronicile cinematografice americane. Spunând doar atât despre film este ca si cum n-ai fi vazut filmul. Pentru ca Buffalo 66 este de o mie de ori mai mult decât atât. Fiecare secventa spune de o mie de ori mai mult decât sinopsisul. Pentru critici, filmul este considerat insa o capodopera. Se vorbeste, de pilda despre textura dura a filmului, despre deplasarile organice ale camerei de filmat, despre interpretarea ostentativa (a lui Vincent Gallo, bineinteles), toate acestea fiind caracteristici ale filmelor lui John Cassavetes, cel care facea filme bune acum 25 de ani. Sigur, a copia ce era simplu, spontan si pur acum 25 de ani nu este usor azi si cel care se apropie cel mai mult de Cassavetes este Vincent Gallo, spune critica. Actor si model al lui Kalvin Klein, Vincent Gallo si-a gasit o nisa in tonele de gunoaie filmate la Hollywood, regizând Buffalo 66, unde incearca tot ce-i sta in putinta ca sa ne impartaseasca viata interioara a eroului sau. Ceea ce este senzational in film este tocmai felul complicat in care Gallo reuseste acest lucru. Ne ofera gradual straturile multiple ale lui Billy Brown, ale caracterului lui, si niciodata nu ne lasa impresia ca l-am inteles suficient de bine. Enigmatic, emotionant si inventiv din punct de vedere vizual, filmul lui Gallo este, spune critica de specialitate, „cel mai patrunzator si mai putin sentimental film american, al ultimelor decenii, despre o copilarie groaznica”. Si in plus, filmul este semiautobiografic. Gallo isi povesteste propria poveste luându-l ca aliat pe Billy Brown. Nimic din acest film nu este fals, de la sentimente pâna la locurile de filmat. (Casa unde se duce Billy sa-si intâlneasca parintii este casa in care Vincent Gallo a crescut. Vocea tatalui lui Billy din scena interpretarii unei melodii de Frank Sinatra este chiar vocea tatalui lui Gallo). Probabil ca cea mai plina de substanta si de greutate secventa a filmului este aceea in care Billy se duce cu voluptoasa Leyla (Christina Ricci) la parinti in vizita. Batrânii (interpretati de Ben Gazzara si Anjelica Houston) se comporta ca niste cretini, Leyla isi joaca rolul, iar Billy face implozie. Este cea mai cruda imagine a unor relatii fracturate intre copil si parinti, absolut tulburatoare. Incet-incet incepi sa intelegi ca filmul nu este doar despre un tânar care iese din inchisoare dorind sa-l omoare pe un fost jucator de fotbal din echipa Buffalo 66, ci este vorba chiar despre un trecut intunecat, despre un cosmar prin care Billy a trecut. Folosind taieturi godardiene, inserturi de imagini video filmate cu camera de amator in interiorul imaginilor filmate de el, Gallo inventeaza noi modalitati de a introduce perspectiva si istorie in film. Vincent Gallo este un artist razvratit si nu prea inghitit de presa carnivora americana tocmai pentru convingerile sale nu tocmai ortodoxe despre filmele de la Hollywood (un alt actor suparat pe Hollywood este si Mickey Rourke, folosit de Gallo in Buffalo 66 timp de un minut). Are 36 de ani, este genial, face numai ce-i place si este un perfectionist. In numarul viitor, fragmente dintr-un interviu cu Vincent Gallo, interviu legat de arta lui, de filmul Buffalo 66 si de viata filmului american.
Tezaur de monede
O noua descoperire arheologica ofera noi date cu privire la perioada Dinastiei...
Comentarii