Un fenomen tragic pentru actuala civilizatie umana se inregistreaza in contextul razboaielor, care niciodata nu au incetat de-a lungul istoriei, intr-un loc sau altul de pe planeta: distrugerea si furturile de valori culturale.
Al Doilea Razboi Mondial reprezinta un apogeu in acest sens, o parte din efecte fiind prelungite p ana in zilele noastre, fie prin faptul ca foarte multe persoane au adunat averi fabuloase in urma insusirii necuvenite prin furtul unor opere de arta, fie prin pierderile imense definitive, care niciodata nu vor putea fi contabilizate.
Intre creatiile artistice de foarte mare valoare spirituala de acest fel se numara celebrul „Retablu Veit Stoss” din orasul polonez Cracovia, din fericire recuperat dupa un lung periplu, deopotriva spectaculos si periculos, ce poate constitui un exemplu limpede despre cum isi poate distruge omenirea propria identitate.
Retablul nu este un altar crestin in sine, ci panoul din spate, confectionat din lemn, al altarului bisericilor catolice, care poate fi sculptata, pictata ori realizata prin ambele tehnici artistice. De origine paleocrestina, a inregistrat o dezvoltare deosebita in perioada medievala si in special in Renastere. Printre cei mai cunoscuti artisti care au pictat retable se numara Jan van Eyck, Andrea Mantegna, Matthias Grünewald sau Rogier van der Weyden.
In 1477, Veit Stoss, un artist putin cunoscut venit din Nürnberg, in v arsta de 30 de ani, a primit sarcina de a realiza altarul Bazilicii „Sf anta Maria” din Cracovia, considerat astazi una dintre cele mai remarcabile lucrari de sculptura in stil gotic t arziu din Europa.
A locuit in oras timp de 20 de ani, dintre care 12 i-a dedicat lucrului la munca sa, pentru realizarea operei artistul fiind scutit de plata impozitelor. Costul lucrarii a fost estimat la 2.808 florini, suma echivalenta cu bugetul anual al orasului.
Altarul a fost terminat la 15 august 1498, in ziua Adormirii Maicii Domnului. Este o opera monumentala intre cele de acest gen, masoara 13 metri inaltime si 11 metri latime, fiind alcatuit din cinci parti: partea principala si patru aripi, doua mobile si doua fixe. Inaltimea celor aproximativ 250 de figuri este de aproximativ 2,7 metri, iar culorile dominante sunt albastru, auriu si rosu.
La baza retablului se afla o imagine a arborelui genealogic al lui Hristos, iar sectiunea din mijloc infatiseaza Adormirea Fecioarei Maria. Pe aripile altarului se arata cele sase Bucurii ale Mariei: Adormirea, Buna Vestire, Nasterea lui Iisus, Sosirea inteleptilor din Rasarit, Invierea M antuitorului, Inaltarea lui Iisus si Pogor area Duhului Sf ant.
C and altarul este inchis, basoreliefurile infatiseaza scene din viata Mariei si a lui Iisus. Pe arcul care este cadrul intregii compozitii se afla figuri de negustori, oraseni si mestesugari, realizate dupa chipurile unor locuitori de atunci ai Cracoviei, insa pe ambele parti ale altarului, artistul a prezentat busturi ale Sfintilor Grigore, Hieronim, Ambrozie si Augustin.
S-a remarcat o particularitate interesanta a operei, const and in combinatia dintre sacru si profan. Veit Stoss le-a oferit personajelor trasaturile locuitorilor din Cracovia vremii sale, arat and toate detaliile, nu neaparat cele mai frumoase: m aini deformate de munca si reumatism, calvitie, vene proeminente sub piele. De asemenea, le-a prezentat costumele, armele, vasele si ustensilele de uz casnic.
Nu int amplator, se considera ca Retablul Veit Stoss este un studiu al bolilor acelei epoci, deoarece sculpturile oamenilor reflecta afectiunile de care sufereau (cancer de piele si sifilis), conform concluziilor unor examene amanuntite ale lucrarii, efectuate in anii 1930.
Retablul din Cracovia a trecut prin cele mai dramatice momente in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Din cauza situatiei politice foarte complicate, in septembrie 1939 profesorul Karol Estreicher a demontat figurile de pe altar si le-a trimis cu un transport fluvial la Sandomierz.
Germanii au gasit altarul si l-au dus la Berlin, sculpturile fiind depozitate in subsolul Castelului Nürnberg. Gratie ajutorului americanilor, prin faimoasa unitate „Eroii Monumentelor”, a fost gasit de prof. Estreicher. Lucrarea a revenit la Cracovia cu trenul, pe 30 aprilie 1946, impreuna cu 26 de vagoane cu opere de arta jefuite de nazisti. Dupa conservare, fragmente din retablu au fost expuse la Catedrala Wawel, iar in 1957 a revenit la Biserica Sf. Maria, unde se afla in prezent.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii