• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 11 august 2026
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 11 august 2026
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Dependente nesanatoase

Dependente nesanatoase

12 august 2024
in Consultatii fara plata
A A

Motivul pentru care cartofii prajiti, chipsurile si batoanele de ciocolata sunt atât de îndragite are mai putin de-a face cu lipsa de vointa si mai mult cu faptul ca un organ vital al omului, creierul, se obisnuieste sa prefere astfel de alimente bogate în grasimi si zahar, conform unui nou studiu realizat de cercetatori germani si americani.

Rezultatele studiului, realizat de cercetatori de la Institutul Max Planck pentru Cercetarea Metabolismului din Köln si de la Universitatea Yale, au fost publicate în revista stiintifica „Cell Metabolism”.

Pe parcursul cercetarii, oamenii de stiinta au administrat zilnic unui grup de voluntari o budinca ce continea o cantitate mare de grasimi si zahar, timp de opt saptamâni, pe lânga alimentatia normala a subiectilor.

Al doilea grup, de control, a primit o budinca ce continea acelasi numar de calorii, dar mai putine grasimi. Activitatea cerebrala a voluntarilor a fost masurata înainte si pe durata celor opt saptamâni.

„Pe baza unui studiu interventional utilizat pe participanti sanatosi, cu greutate normala, demonstram ca, independent de cresterea în greutate corporala si de modificarile markerilor metabolici, expunerea la alimente (cu continut ridicat de grasimi si zahar) reduce preferintele pentru alimente cu continut redus de grasimi”, se arata în studiu. În schimb, expunerea la alimente bogate în grasimi si zahar „joaca un rol esential în reglarea raspunsurilor creierului la anticiparea si consumul de alimente foarte gustoase, dense din punct de vedere energetic”, conform studiului.

Cercetatorii au descoperit în cazul grupului care a consumat budinca bogata în zahar si grasimi, ca raspunsurile creie-rului la acestea au crescut foarte mult. Pentru acei participanti, alimentatia de acest tip a activat sistemul dopaminergic – regiunea din creier responsabila de motivatie si recompensa, relateaza UPI/Agerpres.

„Potrivit masuratorilor noastre asupra activitatii cerebrale, creierul se «re-cableaza» prin consumul de chipsuri si alte alimente de acest gen”, a notat Marc Tittgemeyer, de la Institutul Max Planck de Cercetare a Metabolismului, care a coordonat studiul.

„El învata în mod inconstient sa prefere alimentele satisfacatoare. Prin aceste modificari ale creierului, inconstient vom prefera întotdeauna alimentele care contin multe grasimi si zahar”, a explicat cercetatorul.

Oamenii de stiinta au mentionat, totusi, ca participantii care au consumat budinca bogata în grasimi si zahar nu s-au îngrasat mai mult decât cei din al doilea grup si nici nivelurile glicemiei sau colesterolului nu s-au schimbat.

Cercetatorii sustin ca este important de studiat „re-cablarea” creierului, deoarece acest proces are radacini în dependente mai nesanatoase.

„Multe alimente procesate moderne au o densitate energetica ridicata si contin frecvent atât grasimi, cât si zahar”, cu un efect ce depaseste valoarea energetica, se arata în studiu. „Alimentele procesate moderne sunt, prin urmare, stimuli puternici si, la fel ca în cazul abuzului de droguri, modelele testate pe animale au demonstrat ca un consum frecvent al acestora «re-cableaza» circuitele creierului, chiar si la descendentii nascuti din mame care consuma o dieta bogata în grasimi în timpul alaptarii”, potrivit cercetarii. „De asemenea, similar drogurilor care creeaza dependenta, exista dovezi ca aceasta «re-cablare» promoveaza un consum suplimentar de alimente foarte gustoase, dense energetic”, se precizeaza în lucrarea stiintifica.

Studiul vine la scurt timp dupa o cercetare publicata în februarie de un grup de oameni de stiinta britanici, conform careia persoanele care consuma mai multe alimente ultra-procesate – cum ar fi prajituri, chipsuri si bauturi carbogazoase dulci – ar prezenta un risc mai mare de a dezvolta si de a muri de cancer.

Cercetatorii de la Scoala de Sanatate Publica de la Imperial College London au analizat dietele a 200.000 de adulti din Marea Britanie timp de 10 ani si au descoperit ca un consum de alimente cu continut ridicat de sare, grasimi, zahar si aditivi artificiali poate fi asociat cu un risc crescut de a dezvolta cancer, cu precadere tumori ovariene si cerebrale.

NICUSOR DINCA

ShareTweet
Articolul precedent

Solutii pentru ten tânar si luminos

Urmatorul Articol

Cinema sub stele

Articole Similare

Consultatii fara plata

Dispneea, un disconfort respirator?

10 august 2026

De la un simplu atac de spasmofilie pâna la insuficienta cardiaca sau...

Consultatii fara plata

Steatoza hepatica grasa

3 august 2026

În marea majoritate a cazurilor de steatoza hepatica grasa exista convingerea ca...

Consultatii fara plata

Eficacitatea „ceasurilor inteligente”

27 iulie 2026

Ceasurile inteligente au devenit instrumente comune pentru monitorizarea sanatatii, care colecteaza date...

Consultatii fara plata

Durere brusca în ficat?

20 iulie 2026

Când se îmbolnaveste, ficatul nu se manifesta prin durere, dar el nu...

Consultatii fara plata

Recunoasterea si tratarea eczemelor

13 iulie 2026

Eczema este o afectiune a pielii necontagioasa, însa destul de frecventa, caracterizata...

Consultatii fara plata

Oul, aliment si medicament

6 iulie 2026

Unul dintre cele mai consumate alimente de când exista specia umana, oul...

Urmatorul Articol

Cinema sub stele

Filme despre cum sa te îmbogatesti rapid

8 august 1648 – Urcarea pe tron a sultanului Mehmed al IV-lea

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 august 1890 – Prima executie cu scaunul electric

10 august 2026

Pe 6 august 1890, în închisoarea Auburn din statul New York, Statele...

Citeste mai departeDetails
Blitz

Actori cu experienta în roluri de adolescenti

10 august 2026

Una dintre cele mai curioase conventii ale cinematografiei americane este distribuirea unor...

Citeste mai departeDetails
Blitz

Scarabeul

10 august 2026

Sculptura Scarabeul, simbol ce reuneste trei semnificatii majore, realizata în 1972 de...

Citeste mai departeDetails
Femina Club

Papricas de curcan

10 august 2026

800 g piept de curcan (dezosat), 2 cepe rosii, 3 rosii, o...

Citeste mai departeDetails
Horoscop

Horoscopul saptamanii: 10-16 august 2026

10 august 2026

BERBEC 21.03-20.04: Primiti un impuls de energie si veti aborda obiectivele cu...

Citeste mai departeDetails
Istorii

Sateliti lansati… manual!

10 august 2026

În mod normal, lansarea unui satelit presupune rachete uriase, motoare puternice si...

Citeste mai departeDetails
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2026 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2026 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.